فراهم کردن جو مثبت و مطلوب برای یادگیری :
- مقررات کلاس را با مشارکت دانشآموزان تدوین کنیم و بیشتر بر پیامدهای مثبت اطلاعات از قوانین تأکید کنید نه بر نتایج حاصل از قوانین شکنی. ۲- آموزش کلاس را با جدیت و قاطعیت شروع کنید زیرا دادن آزادی بیشتر به دانشآموزان آسان است ولی گرفتن آزادیها و به دست آوردن کنترل کلاسی چندان آسان نیست. ۳- به دانشآموزان امکان ندهید شما را متقاعد کنند که شرایط و ضوابط مورد نظر خود را مرتب تغییر دهید. ۴- از تهدید دانشآموزان پرهیز کنید. ۵- بر عملکرد دانشآموزان تمرکز کنید ولی شخصیت آن ها را هدف قرار ندهید. ۶- آرام و قاطع برخورد کنید. ۷- از انتقامجویی یا تمسخر دانشآموزان بپرهیزید. ۸- اگر عصبانی هستید ابتدا خود را کنترل کنید و سپس با دانشآموزان به صحبت بپردازید. ۹- رفتارهای نامطلوب را به تکالیف درسی پیوند نزنید و از جریمه برای خاموش کردن رفتار نامطلوب استفاده نکنید. ۱۰- شناسایی و پذیرش اشتباهات را با دادن فرصت دوباره تقویت کنید تا وقتی دانشآموز رفتار نامطلوب را کنار گذاشت او را بپذیرید. ۱۱- از اشتباهات کوچک چشم پوشی کنید. ۱۲- یادگیری را معنی دار کنید. ۱۳- در صورت لزوم دانش آموازن را به طور مستقیم مورد خطاب قرار دهید. ۱۴- از سازوکارهای پیچیده ی روان شناختی و عواملی که بر تدریس اثر میگذارد استفاده کنید. ۱۵- به تأثیر انتظار معلم و استفاده از آن در جهت رشد اکثریت دانشآموزان آگاه شوید. ۱۶- کلاس درس را نظامی اجتماعی در نظر بگیرید.
ایجاد انگیزه دریادگیری کمک زیادی میکند و پس از ایجاد انگیزه و جلب و توجه قدم بعدی آن است که وضعیت مناسبی فراهم کنیم تا یادگیری بهتر صورت گیرد و اثر آن نیز برای مدتی طولانی باقی بماند. راه هایی در این جهت ۱- زمان مناسب برای یادگیری که در ساعات اولیه روز یعنی در زنگهای اول و دوم قدرت یادگیری دانشآموزان بیشتر است. ۲- میزان فراهم بودن منابع و مواد خواندنی در خانه با پیشرفت تحصیلی دانشآموز ارتباط مستقیم دارد. درست همانند تأثیر شاخصهای دیگر کاربردزبان در خانه مثل استفاده از لغت نامه ها و تأثیر یکسانی یا عدم یکسانی زبان گفتگو در خانه با زبان و آموزش.
معلم باید به دانش آموازن یاد دهد که وقت را از دست ندهند. در جایی بنشینند که معلم آن ها را ببیند. اضطراب و پریشانی را از آن ها دور کند. آن ها را به تدریج به مدرسه و کلاس درس علاقه مند سازد. اعتماد به نفس آن ها را تقویت کند. خوشبینی در مدرسه مقدمه ی علاقه مند شدن به درس و یادگیری و ایجاد پرورش میل و رغبت است که اصل اساسی در یادگیری است.
نوشتن و مراحل آن :
یک دیدگاه مشترک در باره نوشتن این است که نوشتن برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات و عقاید از طریق نشانه های مکتوب است اما البته این تعریف به ماهیت وجودی نوشتار توجهی ندارد و فقط ناظر بر نقش آن است نوشتن شامل مراحل زیر است. ۱- کشف چیزهایی که میخواهیم از طریق نوشتار بیان کنیم. ( انتخاب پیام ). ۲- تنظیم و سازماندهی پیام ( در قالب زبان ). ۳- روی کاغذ آوردن پیام. ۴- بازبینی و انجام اصلاحات لازم. ۵- ارائه نهایی ( به صورت مناسب ) .به خواننده.
در واقع امر نوشتن یک آفرینش و خلاقیت تام است که در یک طرف آن خلق افکار و اندیشه ها و در طرف دیگر خلق و نظم بخشی این اندیشه ها در قالبهای زبانی مورد نظر قرار دارد. یادگیری نوشتن نیز شامل مراحل زیر است. توانایی نوشتن حروف الفبا (حرف نویسی ) دانش ترکیب صحیح حروف ( کلمه نویسی ) توانایی نوشتن صحیح، عناصر زبانی از حفظ ( املاء نویسی ) توانایی ساخت کلمه ( کلمه سازی ).
مهارت بیان پیام از طریق جملات. الف ) جمله نویسی ب ) متن نویسی ( انشاء ) و مراحل نوشتن. ۱- آموزش نوشتن غیر فعال ( رو نویسی )۲- آموزش نوشتن نیمه فعال ( املاء ) ۳- آموزش نوشتن فعال پایه یک ( کلمه سازی ). ۴- آموزش نوشتن فعال پایه دو ( جمله سازی ). ۵- آموزش نوشتن فعال ( خلاق ) انشاء و انواع آن در پایه اول، اولین هدف آموزش نوشتن غیر فعال در پایه اول دبستان این است که دانشآموزان بتوانند کلیه حروف الفبای فارسی و حرف گونههای آن ها را به شکل صحیح نوشته. سپس شکل صحیح کلمات و جمله ها را با توجه به اشکال آن ها در کتاب درس خود تقلید نمایند.
مرحله اول تقلید : شناخت و تولید اشکال مشابه حروف :این مرحله با توجه به حرفهایی که شبیه حروف الفبا هستند آغاز میشود این اشکال درزیر نویس لوحه های آمادگی مسائل زیر را می آموزند :نوشتن از راست به چپ. نوشتن از بالا به پایین. نوشتن از پایین به بالا ـ نوشتن حروف دارای انحنا یا نیم دایره ـ نوشتن حروف مورب از بالا به پایین. نوشتن نقطه و سرکش، مرحله دوم :شناخت و تولید حروف الفبای فارسی ؛ رونویسی ـ مشخص کردن حروف در کلمات. تشخیص اختلاف حروف سازنده کلمات ـ تشخیص اشتراک حروف. تشخیص تعداد حروف تشخیص تعداد نقطه ها و حرف سازنده کلمات.
خواندن و مراحل آن :
خواندن به معنی ایجاد ارتباط فرد با مجموعه ی اطلاعات نوشتاری است. این اطلاعات به شکل حروف و اعداد چاپ شده است. شاید بتوان تصاویری مانند جدول و نمودار و طرح و شکلهای مختلف و روشها و نیز جزء این اطلاعات به شمار آورد. وسیله ی ارتباط فرد با این اطلاعات چشم و قوای بینائی است و این مرحله جنبه ی بصری آموختن به شمار میآید. خواندن شامل مراحل ۷ گانه زیر است.