در پژوهشی در زمینه بررسی کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر میسان توجه به کارآفرینی به این نتیجه رسیدند که در مطالعات اجتماعی پایه سوم به بعد اقتصادی توجه زیادی شده است به مؤلفه اجتماعی و عقلانی در حد متوسط پرداخته شده است و به بعد عاطفی خیلی کمتوجه شده است و به مؤلفه سازمانی در بیشتر مباحث توجه شده است. در مطالعات پایه چهارم ابتدایی بیشترین توجه به مؤلفه عقلانی بوده است و میزان توجه به مؤلفههای اجتماعی، سازمانی، اقتصادی در حد متوسط پرداخته شده است به بعد عاطفی بسیار کمتوجه شده است. در مطالعات پایه پنجم ابتدایی بیشترین توجه به بعد عقلانی شده است و میزان توجه به مؤلفههای اقتصادی و اجتماعی در حد متوسط میباشد و به مؤلفههای سازمانی و عاطفی کمتر توجه شده است؛ که با توجه به تغییر کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی امکان مقایسه با این پژوهش امکانپذیر میباشد.در پژوهشی در زمینه بررسی کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر میسان توجه به کارآفرینی به این نتیجه رسیدند که در مطالعات اجتماعی پایه سوم به بعد اقتصادی توجه زیادی شده است به مؤلفه اجتماعی و عقلانی در حد متوسط پرداخته شده است و به بعد عاطفی خیلی کمتوجه شده است و به مؤلفه سازمانی در بیشتر مباحث توجه شده است. در مطالعات پایه چهارم ابتدایی بیشترین توجه به مؤلفه عقلانی بوده است و میزان توجه به مؤلفههای اجتماعی، سازمانی، اقتصادی در حد متوسط پرداخته شده است به بعد عاطفی بسیار کمتوجه شده است. در مطالعات پایه پنجم ابتدایی بیشترین توجه به بعد عقلانی شده است و میزان توجه به مؤلفههای اقتصادی و اجتماعی در حد متوسط میباشد و به مؤلفههای سازمانی و عاطفی کمتر توجه شده است؛ که با توجه به تغییر کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی امکان مقایسه با این پژوهش امکانپذیر میباشد.در پژوهشی باهدف تحلیل محتوای کتابهای مدل آموزش کارآفرینی (KAB) از بعد میزان توجه به نگرش کارآفرینانه اجر اشد. نتایج نشان داد که درمجموع کتابهای مدل ، (KAB) ،۷۱۹مرتبه به بعد شناختی نگرش کارآفرینانه توجه شده که از این تعداد، ۲۷۱ مرتبه (۳۹/۶۷ درصد) همراه با توجه به بعد عاطفی نگرش کارآفرینانه و ۱۱۷ مرتبه (۱۶/۲۷ درصد) علاوه بر دو بعد شناختی عاطفی به بعد رفتاری نگرش کارآفرینانه نیز توجه نموده است.همچنین در این کتابها ۸۲ مرتبه به مؤلفه خلاقیت، ۱۴۰ مرتبه به مؤلفه فرصت شناسی، ۱۸ مرتبه به مؤلفه اعتمادبهنفس، ۳۹ مرتبه به مؤلفه توفیق طلبی و ۴۴۰ مرتبه به مؤلفه ریسکپذیری در بعد شناختی توجه شده است.در موردبررسی تحلیل محتوای کتب فارسی مقطع ابتدایی در زمینه کارآفرینی انجام دادند به این نتایج دست یافتند که با بهره گرفتن از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتابهای فارسی دبستان، نتایج پژوهش نمایان گر آن بود که از مجموعه ابعاد بررسیشده نگرش کارآفرینانه در کلیه کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیشترین و تشخیص فرصت از کمترین فراوانی برخوردار بود.در پژوهشی به بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی پایه پنجم دبستان با توجه به پرورش مهارتهای کارآفرینی است و به روش توصیفی انجامشده است که ۴ کتاب تعلیمات اجتماعی، فارسی بخوانیم، فارسی بنویسیم و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که مؤلفان به بعضی از مهارتها مانند مهارت نوشتاری، ارتباطات کلامی، روابط انسانی و راهاندازی کسبوکار در کتب پنجم دبستان بیشتر توجه داشتهاند و به برخی از مهارتها مانند بازاریابی، تصمیمگیری، مدیریت کسبوکار و نظارت و ارزیابی محیط توجه کمتری داشتهاند و به مهارتهای فنی بیشتر از مهارتهای مدیریتی توجه شده است.در پژوهشی به بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی پایه پنجم دبستان با توجه به پرورش مهارتهای کارآفرینی است و به روش توصیفی انجامشده است که ۴ کتاب تعلیمات اجتماعی، فارسی بخوانیم، فارسی بنویسیم و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که مؤلفان به بعضی از مهارتها مانند مهارت نوشتاری، ارتباطات کلامی، روابط انسانی و راهاندازی کسبوکار در کتب پنجم دبستان بیشتر توجه داشتهاند و به برخی از مهارتها مانند بازاریابی، تصمیمگیری، مدیریت کسبوکار و نظارت و ارزیابی محیط توجه کمتری داشتهاند و به مهارتهای فنی بیشتر از مهارتهای مدیریتی توجه شده است.
۱-در پژوهشی باهدف تحلیل میزان توجه به محتوای کتابهای درسی دوره راهنمایی کشور به انواع مؤلفههای فرهنگ کار و ابعاد سهگانه نگرش (عاطفی، شناختی، رفتاری) شش سؤال اصلی در این پژوهش موردبررسی قرارگرفته است؛ که یافته های پژوهش به شرح ذیل است:
۲-درمجموع کتابهای دوره راهنمایی به ترتیب در کتابهای حرفهوفن به ترتیب ۱۷۱ مرتبه توجه به مؤلفههای کار، تنها در ۳۱ درصد موارد به همه ابعاد نگرش فرهنگ کار توجه شده است. فرایند مذکور در کتاب تعلیمات اجتماعی از ۳۱۶ مرتبه توجه تنها ۴۱ درصد در کتابهای علوم تجربی و از مرتبه توجه فقط در ۷۸ مورد بوده است در کتابهای فرهنگ اسلامی، ادبیات فارسی ۳۰ و ۳۲ مرتبه به بعد شناختی مؤلفههای فرهنگ کار توجه شده است و به سایر موارد مذکور توجه نشده است.
۳-فرایند مذکور بر اساس سهپایه تحصیلی بیانگر آن است که در کتابهای پایه اول دوره راهنمایی، تنها ۳۰ درصد به مؤلفههای فرهنگ کار توجه شده است؛ و در کتابهای پایه دوم ۶۸ درصد و در کتابهای پایه سوم راهنمایی ۳۹ درصد به طور کامل به همه ابعاد نگرش کارآفرینانه توجه شده است.
۴-درمجموع کتابهای دوره راهنمایی ۵۹۸ مرتبه به بعد شناختی نگرش فرنگ کار، ۱/۶۵ درصد به بعد عاطفی و ۳/۳۶ درصد بهبه بعد رفتاری فرهنگ کار توجه شده است؛ که از این میان ۷/۳۸ درصد اشاره مستقیم و ۹/۶۰ درصد اشاره غیرمستقیم بوده است که نشاندهنده میزان توجه به فرهنگ کار در کتب مقطع راهنمایی است.
۸دکتر مهدی سبحانی نژاد و رضا همایی۱۳۸۲
۱-در پژوهشی باهدف تحلیل میزان توجه به محتوای کتابهای درسی دوره راهنمایی کشور به انواع مؤلفههای فرهنگ کار و ابعاد سهگانه نگرش (عاطفی، شناختی، رفتاری) شش سؤال اصلی در این پژوهش موردبررسی قرارگرفته است؛ که یافته های پژوهش به شرح ذیل است:
۲-درمجموع کتابهای دوره راهنمایی به ترتیب در کتابهای حرفهوفن به ترتیب ۱۷۱ مرتبه توجه به مؤلفههای کار، تنها در ۳۱ درصد موارد به همه ابعاد نگرش فرهنگ کار توجه شده است. فرایند مذکور در کتاب تعلیمات اجتماعی از ۳۱۶ مرتبه توجه تنها ۴۱ درصد در کتابهای علوم تجربی و از مرتبه توجه فقط در ۷۸ مورد بوده است در کتابهای فرهنگ اسلامی، ادبیات فارسی ۳۰ و ۳۲ مرتبه به بعد شناختی مؤلفههای فرهنگ کار توجه شده است و به سایر موارد مذکور توجه نشده است.
۳-فرایند مذکور بر اساس سهپایه تحصیلی بیانگر آن است که در کتابهای پایه اول دوره راهنمایی، تنها ۳۰ درصد به مؤلفههای فرهنگ کار توجه شده است؛ و در کتابهای پایه دوم ۶۸ درصد و در کتابهای پایه سوم راهنمایی ۳۹ درصد به طور کامل به همه ابعاد نگرش کارآفرینانه توجه شده است.