ویلیام و بیکر (۲۰۱۴)بررسی ارتباط فرهنگ یادگیری پویا و موفقیت کسب و کارهای کوچکتوصیفی – همبستگیمیان ابعاد فرهنگ یادگیری پویا و موقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.عبدالرضا میری و همکاران (۱۳۹۳)بررسی نقش زمینههای اجتماعی – فرهنگی مدیران SMEها بر کارآفرینی شرکتیتوصیفی – همبستگینتایج تحلیل علاوه بر تأیید ارتباط «تجربهگرایی» و «جبرگرایی» با «گرایش کارآفرینانه» افراد، میزان آن را در جامعه آماری قوی ارزیابی نموده است. همچنین میزان ارتباط بین «آموزش» و «گرایش کارآفرینانه» افراد ضعیف قلمداد شد که این نتایج ناشی از ضعف در نوع آموزشهای افراد (عدم توجه به آموزش منجر به ریسک پذیری)، میباشد. در نهایت نیز راهکارهای لازم در خصوص بهره گیری از این زیرساخت های اجتماعی در توسعه و ارتقاء «گرایش کارآفرینانه» افراد ارائه شده است.ملک زاده و همکاران (۱۳۹۳)سیستم های هوشمندی کسب و کار و تحول گرایی مدیران در شرکت های کوچک و متوسطپیمایشیرابطه معناداری میان سیستم های هوشمندی کسب و کار و تحول گرایی مدیران وجود دارد
۲-۷٫ جمع بندی فصل
در هر تحقیقی، قبل از آغاز تجزیه و تحلیل فرضیات و سوالات پژوهش، الزامی است که ادبیات موضوعی و پیشینه های نظری و عملی مدل مربوطه، مورد بررسی قرار گیرند. در این فصل، به بررسی تعاریف مرتبط با یادگیری پویا و موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط، تحلیل عوامل مرتبط و شاخص های هر کدام از این متغیرها و مسائل مرتبط با مفهوم یادگیری پویا و موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط پرداخته شده است. در پایان نیز به بررسی و تحلیل نتایج مرتبط با پیشینه های نظری و عملی تحقیقاتی در همراستایی با موضوع ارتباط یادگیری پویا و موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط پرداخته شده است. فصل سوم به بررسی روش شناسی پژوهش حاضر، خواهد پرداخت.
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
فصل سوم: روششناسی پژوهش
۳-۱٫ مقدمه
فصل سوم به بررسی و تحلیل روش شناسی مورد نظر در این تحقیق میپردازد. جامعه مورد بررسی و منابع گردآوری داده ها نیز ارائه شدهاست. ابزار گردآوری داده ها، شامل تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با طراحی پرسشنامه و همچنین توزیع پرسشنامه نیز در اولویت کارها قرار میگیرد. جزئیات پرسشنامه های مورد استفاده، دلایل انتخاب آن ها، و روایی و پایایی این ابزارها از دیگر اطلاعات ارائه شده در این فصل است. همچنین توضیحاتی در ارتباط با پرسشنامه های توزیع شده در میان جامعه آماری توضیحاتی ارائه می شود. روش های پژوهش مختلفی وجود دارد که استفاده از هریک از روش های تحقیق بسته به ماهیت کار و متغیر های مورد بررسی، توصیه می شود. روش تحقیق در علوم رفتاری با توجه به ملاکهای هدف تحقیق، نحوه گردآوری داده ها، نحوه اجراء معین می شود. هر تحقیقی را می توان کوششی منظم و سازمان یافته برای بررسی مسئله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گامهایی است که طراحی و پیگیری میشوند تا پاسخهایی برای مسئله مورد علاقه ما در محیط کاری به دست آید ( سکاران ،۱۳۹۲).
از جمله ویژگی های مطالعه علمی که هدفش حقیقتیابی است استفاده از یک روش تحقیق مناسب میباشد و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است (خاکی ،۱۳۸۸).
با توجه به دو دسته روش های تحقیق منتجه از آن ها بنامهای روش های کمی و کیفی، تحقیق حاضر در هر گروه اول قرار می گیرد. با توجه به ویژگی آزمایشی و یا غیرآزمایشی بودن تحقیقات، روش تحقیق حاضر، روش غیرآزمایشی پیمایشی محسوب میشود. در تقسیم بندی دیگر، روش تحقیق را کتابخانهای و میدانی در نظر گرفتهاند که در تحقیق حاضر از هر دو این روشها استفاده خواهد شد. در جمعبندی نهایی اینکه، در تحقیقات مدیریتی به دو روش فرضیات(سؤالات) تأیید و یا رد خواهند شد که عبارتند از: استفاده از فنون آماری، و استفاده از فنون غیرآماری مانند تحقیق در عملیات (آذر و مومنی، ۱۳۹۰) که در این پژوهش از فنون آماری استفاده شده است.
۳-۲٫ روش شناسی تحقیق
هر تحقیقی را به دو منظور متفاوت انجام میدهند. نخست حل مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار وجود دارد و دوم، افزودن به مجموعه دانش بشری در زمینهی خاصی که مورد علاقه محقق است. هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان به تحقیق میپردازیم آن را تحقیق کاربردی مینامیم. اما وقتی اساساً برای بهبود درک خود مسائل بخصوصی که به طور معمول در محیطهای سازمانی روی میدهند و نیز چگونگی حل آن ها تحقیق میکنیم آن را تحقیق بنیادی یا پایهای میخوانیم که تحقیق محض نیز نامیده می شود. یافته های چنین تحقیقی به افزایش دانش در زمینههای مختلف مدیریت کمک میکند (سکاران ،۱۳۹۲).
تحقیقات علمی را بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم میکنند: تحقیقات بنیادی، کاربردی و تحقیق و توسعه (بازرگان و همکاران، ۱۳۹۰). تحقیق حاضر نیز قصد دارد تا به “ بررسی نقش فرهنگ یادگیری پویا بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط برای شروع فعالیت در بازار خارجی ” بپردازد و لذا روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مورد استفاده قرار میگیرد. تحقیق حاضر از نظر گردآوری داده ها و اطلاعات و روش تجزیه و تحلیل یک تحقیق توصیفی و غیر آزمایشی میباشد که سعی پژوهشگر بر این است تا یک مسئله و پرسش واقعی که در عمل وجود دارد طی یک فرایند تحقیق پاسخ دهد، زیرا تحقیقات علمی بر حسب گردآوری اطلاعات به دو دسته تقسیم میشوند: ۱) تحقیقات آزمایشی ۲) تحقیقات توصیفی. از آنجا که هدف تحقیق توصیفی توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است (بازرگان و همکاران، ۱۳۹۰).
تحقیق حاضر بر حسب نحوه اجراء از نوع پیمایشی است. روش تحقیق، روش احراز صحت در امری است که به آن «شدن» میگوییم؛ لذا صرفاً با ملاحظه مفاهیم نظری کار نمیکنیم. به طور مثال، اگر موضوع تحقیق ما یک سیب است که از شکوفه کردن آن تا مرحله رسیدن شده آن سه ماه طور میکشد، باید بدانیم که این تحقیق به جهت این که تحولات و شدن این موضوع خارجی سر و کار دارد طبیعتاً به همین اندازه یعنی سه ماه طول خواهد کشید. بر این اساس روش تحقق میخواهد کاری کند که «شدن»، بر پایه درستی انجام بگیرد (سریع القلم, ۱۳۹۰).
به دلیل اینکه مهمترین هدف این پژوهش بررسی و توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص خواهد بود، از لحاظ هدف در شاخه تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. روش گردآوری داده های پژوهش ملاک دیگری است که در تقسیم بندی روشهای پژوهش به کار میرود. به دلیل اینکه این پژوهش به شناخت بیشتر شرایط موجود می پردازد، در زمره تحقیقات توصیفی میگنجد و چون این توصیف برای بررسی توزیع ویژگیهای یک جامعه آماری به کار میرود، روش پژوهش توصیفی پیمایشی روشی است که این پژوهش با بهره گرفتن از آن انجام گرفتهاست. (سرمد، بازرگان، و حجازی، ۱۳۹۰).
۳-۳٫ جامعه آماری تحقیق
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. (آذر و مومنی، ۱۳۹۰).