۲۸۱۰۳۳۹۸۱۰۱۴۳۹
DUM2۳۴۱۳۳۷۱۸۱۲۱۷۸۲۴۷۲۰۲۰۳۲۷۱۳DUM3۴۲۸۱۲۶۷۸۹۰۸۹۵۳۱۰۹۳۵۰۹۱۰۱۴۶۱۰DUM4۲۶۵۲۲۲۸۳۳۴۵۲۴۱۰۸۹۰۰۸۱۱DUM5۱۵۰۳۲۲۴۲۷۰۶۷۸۹۶۹۷۶۰۱۹۴
با توجه به اینکه یکی از خروجیها (O2 مشروطیها) بار منفی دارد لذا به عنوان ورودی (I4) به نرمافزار دادهشده از این رو جدول بالا که ۳ ورودی و ۵ خروجی داشت اصلاح و جدول جدیدی (جدول ۴-۷) با ۴ ورودی و ۴ خروجی ترسیم میشود.
جدول۴-۷: مقادیر نهادههای و ستاندههای گروه های آموزشی برای ورود به نرمافزار
نهادهها(ورودی ها)
ستاندهها(خروجیها)
I1
I2
I3
I4
O1
O2
O3
O4
DUM1
۳۶۵
۱۵۳۰۶
۱۱۷۰۹۹
۳۳۹۸
۲۸۱۰
۱۰
۱۴۳
۹
DUM2
۳۴۱
۳۳۷۱
۸۱۲۱۷
۷۲۰
۸۲۴
۲۰
۳۲۷
۱۳
DUM3
۴۲۸
۱۲۶۷۸
۹۰۸۹۵
۳۵۰۹
۳۱۰۹
۱۰
۱۴۶
۱۰
DUM4
۲۶۵
۲۲۲۸
۳۳۴۵۲
۸۹۰
۴۱۰
۰
۸۱
۱
DUM5
۱۵۰
۳۲۲۴
۲۷۰۶۷
۹۷۶
۸۹۶
۰
۱۹
۴
۴-۴ نتایج اجرای مدل
تحلیل کارایی و رتبهبندی گروههای آموزشی
از آنجایی که در تحقیق حاضر از مدل اندرسون و پترسون(A-P) استفاده شده است، پس از ورود داده ها به نرمافزار و مشخص شدن رتبه بندی واحدهای تصمیم گیری، واحدهایی که در رتبه بندی عدد بالاتر از یک دارند واحد کارا هستند و برای آن ها عدد یک را قرار میدهیم و واحدهایی که در رتبهبندی عدد پایین تر از یک دارند واحد ناکارا هستند و همان عدد رتبهبندی را قرار میدهیم. جدول زیر نتایج اجرای مدل را نشان میدهد.
جدول۴-۸: نتایج اجرای مدل A-P برای گروههای آموزشی
کارایی
رتبهبندیA-P
DUM1
۱
۰۹/۱
DUM2
۱
۰۶/۱۰
DUM3
۱
۳۵/۱
DUM4
۷۴/۰
۷۴/۰
DUM5
۱
۲۰/۱
در نتایج به دست آمده از اجرای مدل، از بین ۵ گروه آموزشی، چهار گروه آموزشی( ۱،۲،۳و۵) کارا و یک گروه آموزشی دارای ناکارایی نسبی هستند.
نمودار۴-۱: نمودار کارایی گروههای آموزشی
همچنین با توجه به نتایج رتبهبندی به دست آمده از اجرای مدل، رتبهبندی گروههای آموزشی کارا به شرح جدول ۴-۸ میباشد.
جدول۴-۹: رتبهبندی گروههای آموزشی کارا
نمره کارایی در مدل اولیه
نمره کارایی به روش (A.P)
رتبه کسبشده
DUM1
۱
۰۹/۱
۴
DUM2
۱
۰۶/۱۰
۱
DUM3
۱
۳۵/۱
۲
DUM5
۱
۲۰/۱
۳
نمودار۴-۲: نمودار رتبهبندیA-P گروههای آموزشی
بعد از رتبهبندی اندرسون و پیترسون کارایی متقاطع نیز پیاده شد که نتایج حاصله از آن شامل کارایی متقاطع و رتبهبندی در جدول زیر آمده است.
جدول۴-۱۰: کارایی متقاطع گروههای آموزشی
کارایی متقاطع
رتبه
DUM1
۳۸۸۲/۰
۲
DUM2
۱
۱
DUM3
۳۵۰۵/۰
۴
DUM4
۲۸۹۳/۰
۵
DUM5
۳۶۷۶/۰
۳
نمودار۴-۳: نمودار کارایی متقاطع گروههای آموزشی
پس از مشخص شدن واحدهای ناکارا، برای تعین علل ناکارایی (با توجه به مدل اجراشده) میتوان از قیمت سایهای استفاده کرد. قیمت سایهای از مقایسه منابع واحد تحت بررسی با واحد مجازی حاصل میشود و چنانچه قیمت سایهای منابع واحدی صفر باشد آن واحد کارا و در صورتی که صفر نباشد آن واحد ناکارا تلقی میگردد. در تعریف واحدهای مجازی نیز میتوان گفت: “هرگاه بتوان در بین واحدهای مورد بررسی، واحدی را یافت که با داده های کمتر خروجیهای بیشتری را عاید نماید به آن واحد، واحد مجازی گفته میشود” در تحلیل پوششی داده ها، پیداکرده بهترین واحد مجازی، از ترکیب تمامی واحدهای واقعی حاصل میشود.
با توجه به نتایج اجرای مدل واحد چهارم ناکارا است و برای کارا شدن آن بایستی میزان ورودیها کاهش و خروجی-ها افزایش یابد. برای به دست آوردن اینکه از واحد چهارم چه مقدار مازاد ورودی داریم و چه مقدار کمبود خروجی داریم از تکنیک کارایی متقاطع استفاده میکنیم.
طبق جدول (۴-۱۱) در ورودیهای اول (I1) و چهارم (I4) گروه آموزشی چهارم مازاد ورودی داریم و برای کارا شدن بایستی کاهش یابد. به عبارت دیگر گروه آموزشی چهارم باید تعداد پرسنل را ۵۵/۸۶ و تعداد دانشجویان مشروطی را ۸۲/۲۴۱ کاهش دهد تا به مرز کارایی برسد.
جدول۴-۱۱: ورودیهای مازاد گروه آموزشی چهارم
واحد ناکارا
I1
I2
I3
I4
DUM4
۵۵/۸۶
۰
۰
۸۲/۲۴۱
طبق جدول (۴-۱۱) در خروجیهای دوم (O2) و چهارم (O4) گروه آموزشی چهارم کمبود داریم و برای کارا شدن بایستی افزایش یابد. به عبارت دیگر گروه آموزشی چهارم باید تعداد کتب را ۹۲/۴ و تعداد طرحهای پژوهشی را ۶۹/۲ افزایش دهد تا به مرز کارایی برسد.
جدول۴-۱۲: خروجیهای کمبود گروه آموزشی چهارم
واحد ناکارا
O1
O2
O3
O4
DUM4
۰
۹۲/۴
۰
۶۹/۲
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ مقدمه
در این فصل ابتدا نتایج تحقیق به طور کلی بیان میشود سپس پیشنهاداتی در راستای یافته های تحقیق برای گروههای آموزشی مطرح میشود، همچنین پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده ذکر خواهد شد.
۵-۲ نتیجه گیری
هدف تحقیق حاضر ارزیابی کارایی گروههای آموزشی دانشگاه آزاد سلامی واحد شوشتر میباشد که با بهره گرفتن از تحلیل پوششی داده ها برای پنج گروه آموزشی انجام گرفت. نتایج حاکی از آن است که بجز گروه آموزشی چهارم دیگر گروه های آموزشی کارا میباشد. همچنین نتایج رتبهبندی گروه های آموزشی کارا با مدل اندرسون و پترسون نشان داد که؛ گروه آموزشی دوم با نمره کارایی ۰۶/۱۰ رتبه یک، گروه آموزشی سوم با نمره کارایی ۳۵/۱ رتبه دو، گروه آموزشی پنجم با نمره کارایی ۲۰/۱ رتبه سه، گروه آموزشی اول با نمره کارایی ۰۹/۱ رتبه چهار را به خود اختصاص دادند. سپس برای به دست آوردن اینکه از واحد چهارم چه مقدار مازاد ورودی داریم و چه مقدار کمبود خروجی داریم از تکنیک کارایی متقاطع استفاده کردیم و مشخص شد که گروه آموزشی ناکارا (گروه آموزشی چهارم) می تواند با کاهش ورودیهای خود (I1: تعداد پرسنل به میزان ۵۵/۸۶ و I4: تعداد دانشجویان مشروطی به میزان ۸۲/۲۴۱) و افزایش خروجیهای خود (O2: تعداد کتب به میزان ۹۲/۴ و O4: تعداد طرحهای پژوهشی به میزان ۲/۶۹) به مرز کارایی برسد.