یکی از مسائل مهمی که مدیران با آن مواجه هستند، تصمیم گیری درباره چگونگی توزیع محصول است (معماری، ۱۳۸۶). توانایی دسترسی آسان و سریع مصرف کنندگان به محصولات ورزشی و دریافت به موقع آنها ناشی از توانایی مسئولین مدیریت کانالهای توزیع است (کاتلر ترجمه پارسائیان، ۱۳۸۳).
قیمت[۴۶]
قیمت عبارت است از مبالغی که در ازای یک محصول پرداخت میگردد (کاتلر، ۱۳۸۲). قیمت بیانگر ارزش یک محصول ورزشی است. مدیران خدماتی میکوشند سایر هزینههایی را که ممکن است بر مشتری تحمیل شود را شناسایی و در صورت امکان آنها را کاهش دهند (لاولاک و رایت، ۱۹۹۹).
قیمت در زمینه فعالیتهای خدماتی با روشهای گوناگونی تعیین می شود؛ از قبیل قیمت تمام شده یا هرینههای به علاوه سود و یا روش نرخ بازگشت سرمایه گذاری.
قیمتها در فعالیتهای خدماتی دو نقش بر عهده دارند که عبارتند از:
الف). تأثیرگذاری بر درک و تصمیم گیری مصرف کنندگان
ب). تأثیرگذاری بر مدیریت عملیات.
برخی از سازمانهای عملیاتی برای خدمات خود، مطابق با شرایط تقاضا در ایام هفته، ماه، فصل و سال قیمتهای ویژه ارائه می دهند تا بتوانند تعادل در عرضه و تقاضای موجود به وجود آورند ( کاتلر ، ۱۳۸۲).
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
افراد یا کارکنان[۴۷]
بسیاری از خدمات به تعادل شخصی بین مشتریان و کارکنان بستگی دارد. ماهیت این تعاملات ادراک مشتری از کیفیت خدمات را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد (هارتلاین، ۱۹۹۶).
افراد سازمانهای خدماتی یا کارکنانی که خدمات را به مشتریان ارائه می دهند عوامل اصلی بازاریابی خدماتی به حساب میآیند؛ زیرا بسیاری از مشتریان ارائه دهندگان خدمات را به نام سازمان میشناسند. با توجه به نقش کارکنان در ارائه خدمات باید به عوامل گزینش، استخدام، آموزش، پرورش و انگیزش نیروی انسانی توجه گردد. علاقه مندی، توانایی، ادب، ابتکار، دلسوزی، برخورد مناسب، آراستگی و وقت شناسی کارکنان از عوامل مهمی در کامیابی موسسات خدماتی است (فروزنده، ۱۳۸۲؛ کاتلر، ۲۰۰۱).
ترویج[۴۸]
تمامی فعالیتهای ارتباطی، طرحهای تشویقی و انگیزشی که موجب میشوند که مشتری یک خدمت مخصوص و یا یک ارائه کننده خدمت را به دیگران ترجیح دهد (لاولاک و رایت، ۱۹۹۹). ترویج چیزی بیش از تبلیغات است و شامل تمامی انواع ارتباطات با مصرف کنندگان میباشد و برای بسیاری از سازمانهای ورزشی برقراری ارتباط موثر و با کارآیی بالا با بازارهای هدف از اهمیت زیادی برخوردار است (شانک، ۱۹۹۹).
هدف از ترویج عبارت است از گفتن به دیگران در مورد یک محصول، که شرکتها برای رسیدن به اهداف فروش خود به عنوان یک متغیر مهم از آن استفاده می کنند (ون هردین، ۲۰۰۱).
بلوریان چهار عامل مهم را که در تصمیمات مدیریت راجع به آمیخته ترویج تأثیر دارد شامل ۱- میزان پول در دسترس ۲- چگونگی و ماهیت بازار ۳- ماهیت محصول ۴- چرخه عمر محصول (کالا). میداند (بلوریان، ۱۳۸۷). شانک نیز اجزای آمیخته محصول را این چنین معرفی می کند: تبلیغات، فروش حضوری، پیش برد فروش، روابط عمومی و حمایت (شانک، ۱۹۹۹).
فرایند[۴۹]
فرایند موجود بودن و کیفیت مناسب و پایدار خدمات را تضمین می کند. وظیفه و نقش این عنصر مهم آمیخته بازاریابی خدماتی، ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای خدمات است. با توجه به غیر قابل ذخیره بودن خدمات، فرایندها باید بتواند از طریق روش های تخصصی و حرفهای نیازهای خدماتی را در هر زمان، چه در هنگام نیاز شدید و چه در هنگام نیاز قطعی و همگانی برآورده سازد (فروزنده، ۱۳۸۲؛ کاتلر، ۲۰۰۱).
البته باید توجه داشت که p4 دید فروشنده را به بازار نشان میدهد، اما از نقطه نظر خرید بهتر است کهc4 در نظر گرفته شود. مشتریان علاقه مند هستند که کالا و یا خدمات تا حد ممکن به راحتی در اختیار آنها قرار گیرد و همچنین میخواهند که ارتباط دو جانبه با فروشنده داشته باشند. با توجه به موارد یاد شده، بازاریابان ابتدا به c4 بیندیشند و سپس بر اساس آن استراتژی های p4 خود را مشخص کنند (اسماعیل پور، ۱۳۸۴).
طراحی نامطلوب فرایند به دلیل کندی عملکرد، کاغذ بازی و تحویل نامناسب خدمات، مشتریان را آزرده خاطر می سازد (لاولاک و رایت، ۱۹۹۹).
جدول ۰‑۳: آمیخته بازاریابی و c4 از دیدگاه مشتریان (اسماعیل پور، ۱۳۸۴)
P4
C4
محصول[۵۰]
راه حل برای مشتری[۵۱]
مکان[۵۲]
راحتی[۵۳]
قیمت[۵۴]
هزینه برای مشتری[۵۵]
ترویج[۵۶]
ارتباط[۵۷]
شواهد فیزیکی[۵۸]
علائم و نشانههایی ظاهری و ملموس که موجب عینی کردن خدمت میشوند (لاولاک و رایت، ۱۹۹۹). این امکانات باعث تسهیل فعالیتها در انتقال و ارائه خدمات می شود. در زمینه خدمات علاوه بر تأسیسات و امکانات مشهود، باید به امکانات غیر مشهود، که در فراهم آوردن خدمات نقش اساسی دارند نیز توجه نمود (فروزنده، ۱۳۸۲؛ کاتلر، ۲۰۰۱). نمای مراکز، مناظر، وسایل نقلیه، مبلمان داخلی و تجهیزات همگی عوامل ملموس از کیفیت خدمات مراکز را فراهم مینماید (لاولاک و رایت، ۱۹۹۹). این امکانات باعث تسهیل فعالیتها در انتقال و ارائه می شود.