معنی آیه شریفه:«و به زنان با ایمان بگو: از برخی نگاه ها چشم پوشی کنند و دامن های خود را حفظ نمایند و جز آنچه (به طور طبیعی) ظاهر است، زینت های خود را آشکار نکنند و روسری خود را بر گریبان بیفکنند و زینت خود را ظاهر نکنند جز برای شوهر، یا پدر یا پدر شوهر، یا پسر، یا پسر شوهر (که از همسر دیگر است) یا برادر، یا پسر برادر، یا پسر خواهر، یا زنان (هم کیش) یا آنچه مالک شده اند (از کنیز و برده) یا مردان خدمتکار که تمایل جنسی ندارند یا کودکانی که (به سن تمیز نرسیده) بر امور جنسی زنان آگاه نیستند و پای خود را به گونه ای به زمین نکوبند که آنچه را از زیور مخفی دارند آشکار شود. ای مؤمنان! همگی به سوی خدا بازگردید و توبه کنید تا رستگار شوید.»
با اینکه خداوند در قرآن به جزئیات احکام نماز و زکات اشاره نکرده و بیان آن ها و بسیاری از مسائل دیگر به عهده پیامبر اکرم (ص) گذارده ولی در بیان مسائل خانوادگی، تربیتی و اخلاقی به ریزترین مسائل پرداخته است. [۶۵]
و در سایر آیات این سوره نیز بر ازدواج و روابط مشروع به عنوان عامل بازدارنده از معاصی تأکید فرموده است که به انگیزه جلوگیری از اطناب از بیان آن خودداری میگردد.
خداوند متعال غیر از سوره نور در آیات ۱۵ و ۱۶ سوره نسا نیز به جرایم اخلاق و عفت عمومی «زنا» اشاره نموده است.
«وَاللاتی یَأتِینَ الفَاحِشَۀَ مِن نِّسَائِکُم فَاستَشهِدُوا عَلَیهِنَّ أربَعۀ منکُم فَإن شَهِدوا فَأمسِکُوهُنَّ فی البُیُوتِ حَتَّیَ یَتَوَفَّاهُنَّ المَوتُ أو یَجعَلَ اللهُ لَهُنَّ سَبیلاً»[۶۶]
معنی آیه شریفه:«زنانی از (جامعه) شما که عمل ناشایسته کنند چهار شاهد مسلمان بر آن ها بخواهید. چنانچه شهادت دادند آن زنان را در خانه نگهدارید تا عمرشان به پایان رسد یا خدا برای آن ها راهی پدیدار کند.»
«وَاللَّذَانَ یَأتیِانِهَا مِنکُم فَآذوهُمَا فَإن تَابَا وَأصلَحَا فَأعرِضوا عَنهُما إنَّ اللهَ کَانَ تَوَّاباً رحیماً» [۶۷]
معنی آیه شریفه:«و هر کس از شما (مسلمانان) عمل ناشایست مرتکب شود چه زن و چه مرد، آن را به (سرزنش و توبیخ) بیازارید. چنانچه توبه کردند و به کار شایسته پرداختند متعرض آن ها نشوید، که خدا توبه پذیر و مهربان است.»
البته در خصوص این دو آیه شریفه اقوال گوناگونی مطرح است که نظر غالب نسخ حکم این آیه به موجب آیه دوم سوره نور است که در ماضی بیان گردید.[۶۸]
و نگرش به سوره مبارکه احزاب در این خصوص قابل امعان نظر است .
«یَا أیُّهَا الَّذینَ أمَنُوا لَا تَدخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إلَّا أن یُؤذَن لَکُم إلَی طَعَامٍ غَیرَ ناظِرِینَ إنَاهُ وَلَکن إذَا دُعیتُم فَادخُلُوا فَإذَا طَعِمتُم فَانتَشروا وَلَا مُستانسین لَحدیثٍ إنَّ ذَلِکُم کَانَ یُؤذی النَّبِیَّ فَیَستَحیی مِنکُم وَاللهُ لَا یَستَحیی مِنَ الحَقَّ وَإذَا سَألتُمُوهُنَّ مَتَاعاً فَاسألُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِکُم أطهَرُ لِقُلُوبِکُم وَ قُلُوبِهِنَّ وَ مَا کانَ لَکُم أن تُؤذوا رَسُول اللهِ وَلَا أن تَنکِحوا ازواجَهُ مِن بَعدِهِ أبَداً إنَّ ذَلِکُم کَانَ عِندَاللهِ عَظیماً»[۶۹]
معنی آیه شریفه:«ای کسانی که ایمان آورده اید داخل اتاق های پیامبر مشوید مگر آنکه برای (خوردن) طعامی به شما اجازه داده شود (آن هم) بی آنکه در انتظار پخته شدن آن باشید ولی هنگامی که دعوت شدید داخل گردید و وقتی غذا خوردید، پراکنده شوید بی آنکه سرگرم سخنی گردید این (رفتار) شما پیامبر را می رنجاند (ولی) از شما شرم میدارد و حال آنکه خدا از حق (گویی) شرم نمی کند و چون از زنان (پیامبر) چیزی خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید این برای دل های شما و دل های آنان پاکیزه تر است و شما حق ندارید رسول خدا را برنجانید و مطلقاً (نباید زنانش را پس از (مرگ) او به نکاح خود درآورید چرا که این (کار) نزد خدا همواره (گناهی) بزرگ است.»
صرف نظر از آیات ذکر شده در قرآن کریم در موارد مختلف به «عفت» و «شهوت پرستی» اشاره شده است که در ذیل به بیان آن می پردازیم:
«فَخَلَفَ مِن بَعدِهِم خَلفً أضَاعُوا الصَّلاۀَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیًّا»[۷۰]
«إلَا مَن تَابَ وَآمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَأولَئِکَ یَدخُلُونَ الجَنَّۀَ وَلَا یُظلَمُونَ شَیئاً »[۷۱]
خداوند در سوره ۵۹ و ۶۰ سوره مریم می فرمایند: «اما پس از آنان، فرزندان ناشایسته ای روی کار آمدند که نماز را تباه کردند و از شهوات پیروی نمودند و به نوری (مجازات) گمراهی خود را خواهند دید »
«مگر آنان که توبه کنند و ایمان بیاورند و کار شایسته انجام دهند. چنین کسانی داخل بهشت میشوند و کمترین ستمی به آن ها نخواهد شد»[۷۲]
«وَاللهُ یُریدُ أن یَتوبَ عَلَیکُم وَ یُریدُ الَّذینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهواتِ أن تَمیلوا مَیلاً عَظیماً»[۷۳]
و در سوره نسا آیه ۲۷ می فرماید: «خدا میخواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک نماید) اما آن ها که پیرو شهواتند می خواهند شما به کلی منحرف شوید.»
«وَلُوطاً إذ قَالَ لِقَومِهِ إنَّکُم لَتَأتُونَ الفَاحِشَۀَ مَا سَبَقَکُم بِهَا مِن أحدٍ منَ العالمینَ»[۷۴]
«أئِنَّکُم لَتَأتُونَ الرَّجالَ وَ تَقطَعُونَ السَّبیلَ وَ تَأتُونَ فِی نَادیِکُمُ المُنکَر فَمَا کَانَ جَوَابَ قَومِهِ إلا أن قَالُوا ائتِنا بِعذابِ اللهِ إن کُنتَ مِنَ الصَّادقینَ »[۷۵]
و در سوره عنکبوت آیات ۲۸ و ۱۹ به مقوله لواط می پردازد و بیان میدارد: «و لوط را فرستادیم، هنگامی که به قوم خود گفت: شما عمل بسیار زشتی انجام می دهید که هیچ یک از مردم جهان پیش از شما آن را انجام نداده است »
«آیا شما به سراغ مردان می روید و راه (تداوم نسل انسان) را قطع می کنید و در مجلستان اعمال ناپسند انجام می دهید؟ اما پاسخ قومش جز این نبود که گفتند: اگر راست می گویی، عذاب الهی را برای ما بیاور!.»
و در سوره هود، آیات ۷۷ تا ۸۳ بیان گردیده:
«وَلَمَّا جَاءت رُسُلُنَا لُوطاً سِیءَ بِهِم وَضَاقَ بِهِم ذَرعاً وَقالَ هَذَا یَومٌ عصیبٌ »(۷۷)
معنی آیه شریفه :«و هنگامی که رسولان ما «فرشتگان عذاب» به سراغ او آمدند- و قبلاً کارهای بد انجام میدادند گفت»
«وَجَاءهُ قَومُهُ یُهرعُونَ إلَیهِ وَمِن قَبلُ کَانُوا یَعمَلونَ السَّیئاتِ قَالَ یَا قَومِ هُولاء بَنَاتی هُنَّ أطهَرُ لَکُم فَاتَّقُوا اللهَ وَلا تُخزونَ فی ضیفی الیسَ مِنکُم رَجُلٌ رشیدٌ» (۷۸)