در ادامه آشنایی با دنیای هیجانها، کودکان را با هیجانهای معمول خشم، ترس و دوستی آشنا میکنیم. این هیجانها را از طریق تصاویر و داستان به کودکان میآموزیم، هدف این است که آن ها این هیجانها را شناخته و تجربه آن ها را در خود بپذیرند. در این درس بالش قلبی به کودکان معرفی می شود، این بالش به کودکان کمک می کند تا به هنگام تجربه هیجانهای پریشان کننده، تعادل خود را بازیابند و با فضای کلاس خود را هماهنگ کنند. موسیقی مربوط به این قسمت() به این فرایند کمک می کند. ( در این درس از بستهی هم استفاده شده است.)
اهداف:
-
- به کمک تصاویر بچهها فرق بین هیجانهای خشم، ترسیده شدن و دوستی را بفهمند.
- بچه ها تجربیات خود را در هیجانهای خشم،ترس و دوستی با هم در میان بگذارند.
وسایل لازم:
.تصاویر هیجانی:دو چهره دوستی، دو چهره خشم و دو چهره ترس
.عروسک خرس
.بالش قلبی
.سی دی برنامه
.پوستر آهنگها
. بستهی
درس ۵: حدس بزن که من چه احساسی دارم؟
دورنمای درس:
قبلا، کودکان با بیانگرهای هیجانی پنج هیجان متفاوت آشنا شدند، در این جلسه بچه ها ازطریق فعالیت پویاتری شبیه یک بازی به نام ” حدس بزن من چه احساسی دارم؟ ” به تمرین خواندن زبان بدن مربوط به هر هیجان میپردازند، و این تمرین به پرورش احساس همدلی و همدردی آن ها کمک می کند.
اهداف:
-
- بچهها به تفسیر بیانگرهای چهرهای هیجانهای مختلف بپردازند.
- بچهها یاد بگیرند که بیانگرهای چهرهای هیجان به تفسیر احساسهای فرد دیگر کمک می کند.
وسایل لازم:
. تصویر هیجانی برای هر کدام از هیجانهای شادی، غمگینی، دوستی و خشم
. عروسک خرس
. سی دی مربوط به برنامه
. پوستر آهنگها
درس ۶: نمایشهای هیجانی
دورنمای درس:
زمانی که بچهها با پنج جلوهی مربوط به هیجانهای اساسی آشنا شدند، قادرند تا دانش به دست آمده را در فعالیتهای پیچیده تری به کار بگیرند. در این درس، فعالیتهایی انجام می شود، تا به این اهداف کلی دست یابیم. خواندن داستانی که شخصیتهای آن به ابراز گسترهی متنوعی از هیجانها بپردازند، می تواند شروع خوبی برای بازی نمایش هیجانها باشد. استفاده از برگهی چرخان هیجانها[۱۴۱] علاوه بر اینکه به کودکان در تشخیص و ابراز احساسهای عمومی کمک می کند، به استغنای برنامه هم کمک می کند. یک آواز و تکنیک” قلب گرمتر”[۱۴۲] به درونی کردن[۱۴۳] این مهارت کمک می کند. پژوهشگر از داستانهای تهیه شده از انتشارات استفاده کرده، این داستانها شامل تصاویری است که جلوههای هیجانهای اساسی را به سادگی آموزش میدهد.
اهداف:
-
- بچهها لغت نامهی هیجانی خود را غنی کنند.
-
- بچهها هیجانهای مختلف را از طریق بازی نمایش، جلوههای چهرهای و بازی به نمایش درمیآورند.
- بچهها جلوههای چهرهای به نمایش درآمده توسط دوستانشان را شناسایی و نامگذاری میکنند.
وسایل:
. کتاب داستان کودکان ( این داستانها در این پژوهش، به نامهای توسط انتشارات )
. برگهی چرخان هیجان
. سی دی تخصصی برنامه
. عروسک خرس
. پوستر آهنگها
Poster paper
قسمت۳: ابراز هیجانهای عشق و حمایت به دوستان
درس ۷: بوسیدن دست: ابراز عشق و حمایت
دورنمای درس:
با بهره گرفتن از کتاب ” بوسیدن دست ” به عنوان یک راهنما،کودکان قادرند تا با هیجانهای عشق و حمایت بیشتر آشنا شوند. بعد از خواندن ترجمهی فارسی داستان، با کودکان راجع به اینکه چه کسی هیجانهای عشق و حمایت را ابراز کرد، صحبت میکنیم. این داستان راجع به راکون کوچکی است که قرار است به تازگی مدرسه را شروع کند. او در مورد ترسهایش با مادرش صحبت می کند، این هیجانها شبیه احساسهای رایجی هستند که بیشتر کودکان به هنگام شروع مدرسه تجربه میکنند. مادر او، راه حل شگفت انگیزی برای کمک به کار میگیرد، او کمک میکند تا راکون کوچک به یاد بیاورد که مادر او را دوست دارد و در مورد او فکر می کند، حتی وقتی که در کنار او نباشد. سپس کودکان ژستهای مادر و راکون کوچک در ابراز هیجان عشق و حمایت را با هم تمرین میکنند.
اهداف:
-
- بچهها به داستان ” بوسیدن دست” گوش داده و پیامهای سادهی آن را درک کنند.
- بچهها ژستهای ابراز هیجانهای عشق و حمایت این داستان را باهم تمرین کنند.
وسایل لازم:
. کتاب داستان “بوسیدن دستها”
. برچسبهای قلب
. سی دی تخصصی برنامه
. پوستر آهنگها
درس۸: بوسیدن دستها: نوشتن یک پیام برای والدین
دورنمای درس:
به دنبال خواندن و بحث دسته جمعی راجع به داستان بوسیدن دستها، بچهها باید برای یکی از اعضای خانوادهی خود یا دوستی که دوستش دارند، یک پیام بنویسند. ما به بچهها گفتیم که می توانند پیام خود را در قالب یک نقاشی زیبا یا کاردستی درست کنند. از بچهها خواسته شد که وقتی هدیه را می دهند، داستان بوسیدن دستها را برای آن شخص تعریف کرده و ژستهای داستان که مربوط به هیجانهای عشق و حمایت هستند، به کار ببرند.
اهداف:
-
- بچهها یک پیام را در قالب نقاشی، کاردستی یا هر ابتکار دیگر به والدین یا هر شخصی که او را دوست دارند، هدیه دهند.
-
- بچهها همزمان با دادن هدیه به آن شخص، داستان بوسیدن دستها را برای آن شخص بازگو کنند.
- بچهها ژستهای مربوط به هیجانهای این داستان را به والدین آموزش دهند.
وسایل لازم:
. کتاب داستان ” بوسیدن دستها”
. وسایل کاردستی از جمله؛ چسب، قیچی، کاغذ رنگی
. برچسبهای قلب
قسمت۳: دستیابی به قدرت حل مسئله
درس ۹: چه اتفاقی افتاده است؟ دستیابی به قدرت حل مسئله
دورنمای درس:
کمک به کودکان برای دستیابی به مهارتهای حل مسئله در دوره کودکی اول ضروری است. با دستیابی به مهارتهای خود-کنترلی، همدلی و مهارتهای حل مسئله، آن ها در یادگیری و ارتباط با همسالان موفق تر میشوند. برای دستیابی به این مهارتها در این درس، کودکان را به حل مسئله دعوت میکنیم، و برای موضوعات مختلف، راه حل های گوناگونی پیش رویشان می گذاریم. یکی از فعالیتهای ما، نشان دادن تصاویری از کودکانی است که در موقعیتهای مسئله داری گیر افتاده و از بچه ها سوال می پرسیم که آن ها چگونه باید این مسائل را حل کنند.بعد، به آن ها تکنیک حل مسئله را یاد میدهیم؛ ابتدا کمی صبر کنند،مسئله را تعریف کنند و سپس به دنبال راه حل باشند.بازی با انگشت و موسیقی میتواند یادگیری این تکنیک جدید را در بچه ها تقویت کند.
اهداف:
-
- بچه ها به تصاویری از کودکان درگیر در یک مشکل نگاه کرده و چند راه حل را پیشنهاد دهند.
- بچه ها تکنیکی را یاد بگیرند که به حل مسئله ی هر روز آن ها کمک کند.
وسایل لازم:
. کارتهای حل مسئله
. سی دی موسیقی برنامه
. پوستر موسیقی
. پوستر حل مسئله
درس ۱۰: چه اتفاقی افتاده است؟ دستیابی به قدرت حل مسئله
دورنمای درس: