گام چهارم ) انتخاب مجری یا مربی ، تعیین نوع روش اجرا، توجیه دست اندرکاران اجرای طرح
۱ – شناسایی افراد ( حقیقی و حقوقی ) ، مربیان واجد شرایط با توجه به شرایط فرهنگی و کاری منطقه و متناسب با تولید و فروش
۲ – صدور مجوزهای آموزشی
۳ – برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز جهت توانمند سازی مجریان به خصوص در بخش تولید و بازار یابی
۴ – برگزاری جلسه توجیه با حضور مدیر کل استان یا معاون آموزشی و کارشناس آموزش روستایی و تشریح کلیات طرح
۵ – تعیین روش اجرا مطابق با مفاد ماده ۵
گام پنجم ) شروع آموزش و زمینه سازی برای تولید محصول به صورت متمرکز یا خوشه ای
۱ – شناسایی و تامین مکان مناسب جهت اجرای دوره های آموزشی به صورت متمرکزو یا خوشه ای
۲ – تجهیز و آماده سازی کارگاه های آموزشی طبق فن آوری و بازار
۳ – تهیه مواد مصرفی مورد نیاز کارگاه های آموزشی
۴ – ارائه خدمات مشاوره ای و تهیه طرح های کسب و کار متناسب با دوره های آموزشی اجرا شده و امکانات و شرایط موجود در منطقه
گام ششم ) ارائه آموزش تخصصی حرفه و شروع تولید و آماده سازی محصول قابل عرضه به بازار
-
- اجرای دوره های آموزشی مهارتی اعم از تخصصی و بین رشته ای ، بر اساس نیاز سنجی انجام شده جامعه هدف در قالب استاندارد های آموزشی
-
- ارائه مطالب نظری به صورت جزوه یا کتاب و موارد عملی به صورت متمرکز در یک محیط واقعی کار و یا در خوشه های تولیدی انجام شده
- پیاده سازی فرایند تولید
گام هفتم ) ارائه آموزش های بین رشته ای
- ارائه مجموعه ای از آموزش های بین رشته ای ، به عنوان مثال آموزش نرم افزارهای رایانه ای مرتبط ، آموزش کارآفرینی ، دوره های آمادگی شغلی ، بازاریابی ، فروش ، بسته بندی مقدماتی و …. به کار آموز
گام هشتم ) هماهنگی با مجامع امور صنفی ، اتحادیه ها و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز جهت بازار یابی و فروش توسط ادارات کل و روسای مراکز
-
- برگزاری جلسات با مسئولین محلی ( بخشدار و دهیار و …. ) جهت تسهیل در بازاریابی و فروش محصولات
-
- تشویق و راهنمایی کارآموزان جهت تشکیل تعاونی با همکاری مربیان یا مجریان
-
- معرفی طرح و اخذ مصوبه لازم از کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان به منظور تخصیص تسهیلات به متقاضیان
-
- برگزاری نمایشگاه های عرضه کالا و تولیدات کارآموزان و فروش محصولات
-
- اخذ سفارش تولید از مجموعه های دولتی ( سازمان بسیج سازندگی و … ) جهت فروش محصولات تولیدی
- هماهنگی لازم با اتحادیه ها، صنوف و مسئولین بازارچه های محلی و شرکت تعاونی مصرف کارکنان سازمان و ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای و ….. جهت فروش محصولات
گام نهم ) تولید و بسته بندی مقدماتی و آماده سازی محصول جهت عرضه به بازار
- ارائه آموزش های لازم در خصوص بسته بندی و آماده سازی محصول جهت عرضه به بازار فروش .
گام دهم ) فروش و آموزش مربوطه
- ارائه آموزش های بازاریابی ، روش ها و مدل های فروش
گام یازدهم ) آزمون و صدور گواهینامه
- در کلیه مراحل فرایند آموزش ( شامل آموزش های تخصصی و آموزش های مربوط به تولید و فروش دوره آموزشی بر اساس استانداردها و سرفصل های آموزشی سازمان و اخذ آزمون های مربوطه ، صدور گواهینامه مهارت اعطا میگردد .
ضرورت اجرای طرح :
-
- نامگذاری سال جدید با رویکرد سیاسی و اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری
-
- عدم هماهنگی بین آموزش و حوزه پرداخت تسهیلات و حوزه اشتغال و سایر حوزه ها و به طور کلی بین مؤلفه ها ی ایجاد اشتغال
-
- تضمین ضمانت برگشت تسهیلات بر اساس این مدل
-
- مشارکت کارآفرینان و نخبگان در ایجاد اشتغال
-
- تضمین در بازاریابی و نخبگان در ایجاد اشتغال
-
- تضمین ایجاد اشتغال پایدار و مولد توسط کارآفرینان و پشتیبانان
-
- افزایش نرخ تولید در کشور
- عدم هماهنگی در فرایند نظارت ( طراحی و اجرای سیستم نظارت یکپارچه توسط مجریان طرح )
بسترهای لازم جهت اجرای طرح
-
- تعیین دستگاه های همکار طرح و تشکیل کمیته راهبری ملی و استانی و شهرستانی ( زیر مجموعه وزارتخانه )
-
- تشکیل بانک اطلاعات کارآفرینان و افراد موفق به عنوان پشتیبان و بانک اطلاعات محصولات تولیدی ( سامانه ی آموزش و اشتغال ) به منظور ایجاد شبکه تولید ، بازاریابی و فروش
-
- تعیین مزیت های نسبی به تفکیک استان – شهر – روستا و یا قطب بندی فعال اقتصادی و تعیین مزیت های شهرستان و مراکز استان ها توسط مؤسسه کار و تامین اجتماعی و سایر حوزه ها ی ذیربط وزارت خانه
-
- تعیین دستگاه های همکار و الزام در همکاری آن ها جهت صدور مجوزهای لازم
-
- اخذ مصوبه ملی جهت حمایت سایر دستگاهها از طرح
-
- آموزش کلیه عوامل اجرایی مدل اعم از استانی و ملی
-
- برگزاری نشست مشترک دستگاه های طرح در سطح وزارتخانه در دو بعد ملی و استانی
-
- تهیه و تدوین استانداردها و دستورالعمل و قوانین مورد نیاز
- تشکیل دپارتمان های تخصصی و شبکه های تولید ، بازاریابی و فروش .
بازارکار و آموزش فنی و حرفه ای
کار انسان را صیقل میدهد و به خودی خود اثرات ارزشمند تربیتی دارد . ایجاد روحیه کارآفرینی در انسان موجب توسعه فرهنگ بالنده و استقلال آفرین در آحاد جامعه شده و به تبع آن استقلال کشور را به ارمغان می آورد . از سوی دیگر در هر واحد آموزشی استعدادها و ظرفیت های بالقوه معنوی و مادی وجود دارد که با هدایت و نظارت و همکاری دست اندرکاران آن واحد میتواند در ارتقاء همه جانبه آن واحدها و تأمین بخشی از هزینه های ضروری کارگاه ها به کار گرفته شود .
تبصره ۷۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۲ و آئین نامه اجرایی مربوط ، مصوب کمیته محترم وزیران ( شماره ۸۲۲۴ مورخ ۲۷/۴/۶۲)
تلفیق آموزش با کارهای تولیدی ، خدماتی و پژوهشی گام بسیار مؤثری در جهت هرچه بیشتر کاربردی کردن ، تعمیق و اصلاح آموزشها دارد .به منظور بهره مندی از این راهکارها، واحدهای آموزشی بر اساس ماهیت آموزشی خود میتوانند به امر قبول سفارش و فروش محصولات تولیدی و عرضه اقدام نمایند ، به گونه ای که با برنامه های آموزشی آن ها منطبق و هماهنگ بوده باشد . بر طبق این قانون کارگاه های آموزشی فنی و حرفه ای با انعقاد قرارداد با بخش های داخلی و خارجی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) محصولات تولید شده خود را به فروش می رسانند و به استناد اصل پنجاه و سوم قانون اساسی کلیه درآمدهای حاصل از فروش باید در حساب متمرکزی که توسط خزانه داری دولت ابلاغ می شود واریز گردد. سپس مقداری از درآمد حاصل از فروش محصولات تولیدی را ذیحساب خزانه دارایی متناسب با وجوه واریز شده توسط واحد آموزشی و مبالغ تخصیص یافته برای هریک از واحد ها توسط شورای عالی هماهنگی آموزش فنی وحرفه ای کشور اقدام به پرداخت به حساب بانکی آن سازمان خواهد نمود.
هدف کلی
استفاده بهینه از ظرفیت های واحدهای آموزشی به منظور ارتقای کیفیت آموزش ، بهبود کیفی و افزایش محصول ، ارائه خدمات و تأمین بخشی از نیازهای داخل و خارج از آموزش و پرورش .