به طور خلاصه بندورا معتقد است که باورهای افراد در رابطه با خودکاآمدیشان تحت تأثیر چهار منبع عمده، رشد و تحول مییابد. این چهار منبع عبارتند از: تجارب مسلط، تجارب جانشینی، قانعسازی کلامی (اجتماعی) و حالتهای فیزیولوژیکی و هیجانی، مادوکس منبع دیگری را به آن چهار منبع اضافه کردهاست که این منبع تجارب تصویرسازی میباشد(بروشم،۱۳۹۱).
بندورا به روشی بسیار مقدماتی، رشد خودکارآمدی را در طول گسترهی زندگی شرح داده است. کودکان در ضمن بررسی محیط، به این احساس دست مییابند که می توانند روی محیط کنترل داشته باشند، بدین طریق احساس میکنند که کمابیش از خودکارآمدی بر خوردارند.همانطور که کودکان بزرگ میشوند، دنیای اجتماعی آن ها نیز وسعت مییابد. آن ها به همسالان خود به عتوان الگوهایی از خودکارآمدی وهمچنین منبعی برای مقایسه نگاه میکنند. نوجوانان، کارآمدی خود را در زمینه های جدیدی مانند دوستی با جنس مخالف، ارزیابی میکنند، جوانان باید ظرفیتهای نوینی از قبیل شاغل شدن یا پدر، (مادر) شدن را در خود ارزیابی کنند وافراد پیر، در خود به ارزیابیهایی مانند سازگار شدن با بازنشستگی وایجاد روشی نوین برای زندگی میپردازند. در طول زندگی هر فرد نوعی حس رو به گسترش از خودکارآمدی، باعث حفظ حرکت رو به جلو، انرژی وطراوت در فرد ایجاد می شود. هنگامی که خودکارآمدی پایین باشد، افراد مستعد زندگی، دچار کناره گیری و تردیدهای درد آلود[۴۲] نسبت به خود میشوند. (خوی نژاد و رضایی، ۱۳۹۰).
به قضاوتهای افراد در رابطه با تواناییهایشان برای به ثمر رساندن سطوح طراحی شده عملکرد اطلاق می شود، خودکارآمدی یا شخصی دربرگیرنده احساسهای شایستگی ،کفایت و قابلیت در کنار آمدن با زندگی است همچنین این سازه را میتوان به عنوان توانایی فرد در رابطه با رویدادهای فشارزای زندگی ملاحظه نمود (شولتز،۱۹۹۰؛ ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۸).
در نظریه شناختی_اجتماعی، خودکارآمدی، ارزیابی فرد از توانایی خود در انجام یک تکلیف است(بندورا ،۱۹۸۲; ترجمه کدیور، ۱۳۸۶).
باورهای خودکارآمدی توسط بندورا یک جنبه از نظریه اجتماعی-شناختی معرفی شده است. خودکارآمدی به باورهای افراد در باره قابلیتهایشان برای انجام تأثیرات دلخواه به واسطه اعمالشان گفته می شود. (بندورا،۱۹۹۷؛ به نقل از مادوکس[۴۳]،۲۰۰۲). (شولتز،۱۹۹۰؛ ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۸).
۱-۶ احساس خویشتن
الگوی احساسهای هر فردی به وسیله احساس عمدهای به نام احساس خویشتن[۴۴] سازمان یافته است. این خود پنداری ماست که تقریباًدر تمام نگرشها ورفتاهای ما انعکاس یافته است. احساس خویشتن به صفات عمقی ثبات، انسجام و سازمان میدهد و با ابراز احساسها مرتبط است. این در بین احساسها آخرین موردی است که به سطح کامل رشد میرسد. احساس خویشتن به برآورده شدن صفات پویشی کمک کرده و از این رو تمام ساختارها در شخصیت را کنترل می کند. (شولتز،۱۹۹۰؛ ترجمه سیدمحمدی، ۱۳۸۸).
۱-۷ چگونه به تفکر و تخیل خلاق دست یابیم.
مرحله اول: ایمان داشته باشید به اینکه میتوانید موفق شوید. وقتی به کاری ایمان داشته باشید فکرتان راههای انجام آن را پیدا می کند. اگر اراده کنید، ذهننتان راهی پیش پایتان می گذارد. خواستن توانستن است. ایمان داشته باشید به اینکه از عهده کارها بر خواهید آمد. الف) به نظرات افراد توجه کنید، فکرهای جدید را پذیرا باشید. ب) پیوسته در حال جستوجو باشید، سنت شکن باشید. پ) پیشرو باشید نه دنبالهرو.تجربه آموزندهای است: توانایی، یک برداشت ذهنی است. میزان کاری که میتوانیم انجام دهیم، به میزان تصوری که از توانایی انجام آن کار داریم بستگی دارد. توانایی به راستی یک برداشت ذهنی است. چکیدهوار از این امکانات بهره بگیرید و خلاقانه بیندیشید! ۱- ایمان داشته باشید که میتوانید موفق شوید.۲- اجازه ندهید سنتهای دست و پا گیر ذهن شما را فلج کنند، جستوجوگر باشید و راههای دیگر را امتحان کنید. ۳- هر روز از خودتان بپرسید: «چهطور میتوانم کارم را بهتر انجام دهم» خودسازی نهایتی ندارد. ۴- از خودتان بپرسید: «چگونه میتوانم بیشتر کار کنم؟» توانایی یک برداشت ذهنی است. ۵- سوال کردن و شنیدن را تمرین کنید. به یاد داشته باشید: انسانهای بزرگ فقط میشنوند و انسانهای کوچک فقط حرف میزنند. ۶- دید خود را گسترش دهید. خود را در معرض محرکهای ذهنی قرار دهید. (شوارتز[۴۵]، بیتا; ژنا بختآور، ۱۳۸۸).
۱-۸ افراد دارای خودکارآمدی بالا
People with a strong sense of self-efficacy:افراتئاتاتعنت ظدزر سسطیهتتدتد ننتخنتخخنخننخنخنتخنتخ
-
- View challenging problems as tasks to be mastered به چالش کشیدن مشکلات به عنوان وظایف به تسلط
-
- Develop deeper interest in the activities in which they participate توسعه علاقه عمیقتری به فعالیتهایی که در آن ها شرکت میکنند
-
- Form a stronger sense of commitment to their interests and activities فرم حس تعهد بیشتری نسبت به علائق و فعالیتهایشان خود
- Recover quickly from setbacks and disappointments بازیابی به سرعت از یأس و نومیدی چیره (بندورا، ۱۹۹۵).
People with a weak sense of self-efficacy: 1-9 مردم با خودکارآمدی پایین
-
- Avoid challenging tasks اجتناب از کارهای چالش برانگیز
-
- Believe that difficult tasks and situations are beyond their capabilities بر این باورند که شرایط و وظایف مشکل، خارج از توانایی و قابلیت آن ها است
-
- Focus on personal failings and negative outcomes تمرکز بر روی ناکامیهای شخصی و نتایج منفی
- Quickly lose confidence in personal abilities به سرعت از دست دادن اعتماد به نفس در تواناییهای شخصی (بندورا، ۱۹۹۵).
۱-۱۰ راهکارهایی برای رسیدن به خودکارآمدی بالا
۱٫ قرار دادن/ گرفتن در معرض تجربه های موفق از طریق ترتیب دادن هدفهای قابل دسترس و بدینوسیله، افزایش دادن امکان حصول عملکرد(بندورا، ۱۹۹۵).
۲٫ با قرار دادن/ گرفتن شخص در معرض الگوهای مناسبی که در عمل موفقاند و بدینوسیله، افزودن تجربه های جانشینی موفق او.
۳٫ فراهم آوردن متقاعد سازی و تشویقهای کلامی جهت عملکرد موفق روشهای مختلفی دارد؛ از جمله میتوان گفت که من توانایی عملکرد موفق را دارم.
۴٫ با تقویت برانگیختگی فیزیولوژیکی از طریق رژیم غذایی و برنامههی ورزشی،نیرومندی و انرژی حیاتی را میتوان افزایش داد.