چهار ملاک مزکور در چارچوب سه خرده مقیاس آمادگی(P)،نوآوری(N)واثربخشی/اصالت(EA) در آزمون خلاقیت هیجانی سنجیده می شود.این آزمون حاوی ۳۰ گویه است که در یک طیف پنج درجه ای لیکرت تنظیم شده اند(آوریل ، ۱۹۹۹).پاسخ دهنده در هنگام پاسخگویی باید در بیان احساسات و تجربه هیجانات و اندیشه، خود را با یک فرد معمولی مقایسه کند و گزینه(۵) را هنگامی علامت بزند که گویه درباره ی او کاملاً صدق میکند و گزینه (۱) را هنگامی علامت بزند که شدیداًً مخالف گویه است یا به عبارتی درباره ی او صدق نمی کند.از ۳۰ گویه مذکور ۷ مورد با آمادگی هیجانی، ۱۴ مورد به نوآوری، ۵ مورد به اثربخشی و ۴ مورد به اصالت مربوط می شود و ۲ مورد از ۳۰ گویه آزمون به طور معکوس نمره گذاری می شود.
در پژوهش هاشمی (۱۳۸۸) پایایی کل آزمون با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ و ۸۴/۰ و ضرایب پایایی خرده مقیاس های آمادگی ۶۴/۰، نوآوری ۸۵/۰ و اثربخشی/اصالت۷۱/۰ برآورد شد.همچنین در پژوهش لطیفیان (۱۳۹۱) با بهره گرفتن از روش دو نیمه سازی ضریب پایایی ۸۲/۰ به دست آمد.
برای محاسبه روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی وهمبستگی با آزمونهای مشابه استفاده کرد که بر اساس تحلیل عاملی بهجای چهار بعد سه بعد به دست آمد. ابعاد اثربخشی و اصالت باهم تشکیل یک عامل را دادند (جوکار و البرزیT1388).
پایایی به دست آمده از این پژوهش
در این پژوهش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه خلاقیت هیجانی ۸۵/۰ به دست آمد.
۵-۳- ملاک ورود و خروج از پژوهش
ملاک های ورود به گروه نمونه عبارتند از کسب نمره ی پایین تر از متوسط(نمره ی ۸۶) در پرسشنامه های خلاقیت شناختی ونمره ی ضعیف در خلاقیت هیجانی، تحصیل در پایه ی سوم دوره اول دبیرستان و معیارخروج از این پژوهش بیش از دو جلسه غیبت درجلسات آموزشی میباشد.
۶-۳- روش پژوهش و شیوه ی اجرای آن
قبل از اجرای پژوهش مجوزهای لازم جهت ورود به جامعه مورد مطالعه از اداره آموزش و پرورش شهرستان ایوان اخذ گردید. پس از تهیه ی لیست مدارس دوره اول دبیرستان، با بهره گرفتن از روش تصادفی چند مرحله ای یک مدرسه انتخاب شد. بعد از اجرای پرسش نامه های پژوهش تعداد ۳۰ نفر از دانش آموزان که در هر دو پرسشنامه نمره ی پایین کسب کردند، به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. سپس افراد به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی(۱۵نفر) و کنترل(۱۵نفر) قرار گرفتند.و جلسات آموزشی توانمندسازی روانشناختی در خصوص گروه آزمایش اجرا شد.
اهداف مطالعه برای اعضا بیان شد، پس از کسب موافقت آن ها برای شرکت در پژوهش توضیحات لازم در خصوص زمان و مکان اجرای جلسات آموزشی توانمندسازی روانشناختی به گروه آزمایش داده شد. سپس جلسات آموزشس در طول ۸ جلسه ی ۶۰ دقیقه ای اجرا شد. بلافاصله پس از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد.سپس نتایج به دست آمده از اجرای پیش آزمون و پس آزمون مقایسه شد.
۱-۶-۳- ساختار جلسات
جلسات آموزشی توانمندسازی روانشناختی بر اساس مدل شناختی توماس و ولتهوس در بر گیرنده ی ۴ بعد حس معنی داری، حس انتخاب و خود رهبری، حس شایستگی و حس مژثر بودن است؛ که این ابعاد در قالب ۸ جلسه ی ۶۰ دقیقه ای به فراگیران اموزش داده می شود. خلاصه ی جلسات آموزشی به شرح زیر است:
جلسه اول: معرفی، آشنایی اعضا با اهداف و اصول کارگاه و توضیحات لازم در خصوص جلسات و زمان و مکان برگزاری آن ها، افزایش آگاهی اعضا در مورد لزوم توانمندسازی روانشناختی.
جلسه دوم: بررسی تفاوت های قدرت با توانمندی، آشنایی با ویژگی های افراد توانمند، شناسایی و بازبینی اهداف فراگیران درمورد آینده.
جلسه سوم: خودمدیریتی لازمه توانمندسازی روانشناختی، آموزش فرایند خود مدیریتی.
جلسه چهارم: ایجاد حس معنی داری از طریق ساختن تصوری هیجان انگیز از فعالیت ها و دوری از بد بینی.
جلسه پنجم: ایجاد حس انتخاب و خود رهبری از طریق تقویت حس مسئولیت پذیری و تعهد.
جلسه ششم: ایجاد حس شایستگی از طریق بازخورد مثبت، تشخیص مهارت ها و نحوه ی برخورد با چالش ها.
جلسه هفتم: ایجاد حس مؤثر بودن و پیشرفت از طریق توجه افراد به رویدادهای مهم و ارزیابی میزان مؤثر بودنشان.
جلسه هشتم: جمع بندی جلسات و اجرای پس آزمون.
شرح کامل جلسات در پیوست ها ارائه شده است.
۷-۳- روش تجزیه و تحلیل داده ها
جهت تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر از روش های آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و… و درقسمت آمار استنباطی از روش تحلیل کوواریانس استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
این فصل به تجزیه وتحلیل داده های گردآوری شده از پژوهش اختصاص دارد. ابتدا اطلاعات مربوط به آمارتوصیفی (میانگین وانحراف معیار و فراوانی متغیر های دموگرافیک ) و سپس اطلاعات مربوط به آمار استنباطی ارائه شده است. در قسمت آماراستنباطی از آزمون آماری تحلیل کواریانس چند متغیری و تحلیل کوواریانس تک متغیری پس از بررسی مفروضه های آن ها استفاده شد.
۱-۴-یافته های توصیفی:
در این قسمت اطلاعات مربوط به آمار توصیفی متغیر های پژوهش درپیش آزمون و پس آزمون دو گروه کنترل و آزمایش ارائه شده است. ابتدا توزیع فراوانی مربوط به یافته های جمعیت شناختی ارائه میگردد.
جدول۱-۴: تعداد شر کت کنندگان در دو گروه کنترل وآزمایش
پس آزمون
پیش آزمون
گروه ها
۱۵
۱۵
۳۰
۱۵
۱۵
۳۰
آزمایش
کنترل
کل
با توجه به جدول ۱-۴ حجم نمونه در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل ۱۵نفر بوده و به طور کلی حجم نمونه ۳۰ نفرمی باشد.
جدول ۲-۴: توزیع فروانی گروه نمونه بر اساس تحصیلات مادر
شاخص های آماری
تحصیلات
درصد
فراوانی
۳۳٫۳
۴۶٫۷
۶٫۷
۱۳٫۳
۱۰
۱۴
۲
۴
زیر دیپلم
دیپلم
فوق دیپلم
لیسانس
همان طور که درجدول ۲-۴ مشاهده می شود بیشترین درصد شرکت کنندگان مادرانی با تحصیلات دیپلم (۴۶٫۷ درصد) و ۶٫۷ درصد آن ها مادرانی با تحصیلات فوق دیپلم داشتند.
نمودار۱-۴: نمودار توزیع فراوانی شرکت کنندگان بر اساس متغیر تحصیلات مادر
اطلاعات نمودار۱-۴ نشان میدهد(۸۰ درصد) مادران گروه نمونه دارای تحصیلات دیپلم و پایین تر از آن بودند و (۲۰ درصد) دیگر تحصیلاتی بالاتر از دیپلم داشتند.
جدول ۳-۴: توزیع فروانی گروه نمونه بر اساس تحصیلات پدر
شاخص های آماری
تحصیلات
درصد
فراوانی
۳۶٫۷
۲۶٫۷
۶٫۷
۲۶٫۷
۳٫۳
۱۱
۸
۲
۸
۱
زیر دیپلم
دیپلم
فوق دیپلم
لیسانس
فوق لیسانس
با توجه به جدول۳-۴ بیشتر شرکت کنندگان (۳۶٫۷) پدرانی با تحصیلات زیر دیپلم و ۳٫۳ درصد از آن ها پدرانی با تحصیلات فوق لیسانس داشتند.