۷-۱ مدارک پژوهش های انجام شده درگذشته
گاه دستاوردهای یک پژوهش در قالب یک گزارش، کتاب و یا مقاله منتشر می شود و یک پژوهشگر میتواند داده های به دست آمده از پژوهش های پیشین را مبنای کار خویش قرار دهد (خاکی، همان: ۲۶۴). این رساله از مقالات و تاب های داخلی و خارجی که به صورت مکتوب و یا آن لاین در شبکه های مجازی وجود دارد، بهره گرفته است. این مقالات اغلب در ژورنال های ISI ، سایت ISD ایران و سایت های UNWTO و UNESCO نمایه شده اند.
۷-۲ آمارهای رسمی
من در رساله ام برای جمع آوری مدارک درباره ی تنوع فرهنگی و توسعه گردشگری، از آمارهای موجود در سایت های رسمی گردشگری ایران، انگلستان و مالزی و آمارهای موجود در مقاله هایی از ژورنال های معتبر داخلی و خارجی که در سایت هایی نظیر Emerald, Elsevier و SID نمایه شده اند، و همچنین مقاله های UNWTO و UNESCO استفاده کرده ام.
۷-۳ مصاحبه ها
شیوه ای است که فرد پژوهشگر با مصاحبه شونده تماس مستقیم برقرار میکند و به ارزیابی عمیق ادراک، نگرش ها، علاقه ها و تلقی های او می پردازد و میتواند به شیوه ی ساختاریافته ( آماده بودن سوال) و نیمه ساختار یافته و یا بی ساختار، انجام شود ( خاکی، ۱۳۹۲: ۲۶۷). در این رساله با ۱۵ نفر از گردشگران مالزی و ۱۰ نفر از گردشگران انگلستان به منظور شناسایی انگیزه های روان شناختی آن ها از سفر مصاحبه شده است. این تعداد از گردشگران به کفایت اشباع نظری انتخاب شده اند. همچنین با مدیران فنی سه شرکت خدمات گردشگری نیز مصاحبه ای در همین راستا صورت گرفته است و همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد، صرفا برای تضمین نتایج کتابخانه ای میباشد.
- روش تجزیه و تحلیل داده ها
پژوهشگر برای پاسخگویی به مسئله و تصمیم گیری درباره آن از روش های گوناگون تجزیه و تحلیل استفاده میکند. سه گونه تجزیه و تحلیل عبارتند از:
-
- تجزیه و تحلیل توصیفی
-
- تجزیه و تحلیل مقایسه ای
- تجزیه و تحلیل علی
از آنجایی که داده های این پژوهش از نوع کمی و کیفی است، نوع تحلیل به کار رفته در هر بخش با دیگری متفاوت بوده و با توجه به نوع مطالعه که تطبیقی است، در تحلیل نهایی از روش های مقایسه ای استفاده شده است.
در تجزیه و تحلیل توصیفی پژوهشگر داده های گردآوری شده را با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی خلاصه و طبقه بندیی میکند، به سخن دیگر داده های ابتدا با جداول توزیع فراوانی خلاصه می شود و سپس به کمک نمودارها نمایش داده می شود. اغلب شاخص های آمار توصیفی از نوع شاخص های مرکزی هستند (خاکی، ۳۱۹). برای نمایش و نشان دادن نتایج کار معمولا از جداول توزیع فراوانی – بر اساس تعداد موارد مطلق و نسبی ، درصد – و نیز نمودار های مختلف هیستوگرام ، ستونی یا دایره ای استفاده می شود. این بخش از تجزیه و تحلیل مربوط به داده های کمی این پژوهش میباشد.
علاوه بر این، داده های به دست آمده از مصاحبه ها که داده ای کیفی هستند، به حالت ماتریس توصیفی- تشریحی (خاکی، ۳۴۲) تجزیه و تحلیل شده و نمایش داده می شود. در تحقیق کیفی، گرچه امکان دارد از آمار و ارقام هم استفاده شود ولی غالبا متغیرهای مورد مقایسه با کمک واژه ها توصیف میشوند، به همین دلیل این نوع تحقیقات به نام کیفی معروف شده اند (ظهور، کریمی، ۱۳۸۲: ۱۰۹). در تحلیل های کیفی، عقل، منطق، تفکر و استدلال است؛ یعنی محقق با بهره گرفتن از عقل و منطق خود، اسناد موجود را بررسی و درباره ی آن ها اظهار نظر میکند (حافظ نیا، ۱۳۸۷).
- روایی و اعتبار پژوهش
اعتبار و روایی پژوهش (Validity) از نوع اعتبار صوری است. یعنی مبتنی بر پژوهش های پیشین در زمینه ی موضوع پژوهش خواهد بود. اعتبار صوری این مطلب را مد نظر دارد که سؤالهای آزمون تا چه حد در ظاهر شبیه به موضوعی هستند که برای اندازه گیری آن تهیه شدهاند. در واقع روایی صوری نمیتواند نوعی روایی باشد، بلکه تنها یک ویژگی آزمون است که در پارهای مواقع وجود آن مفید است (بیابانگرد،۱۳۸۴: ۳۳۷). البته اعتبار پژوهش با مصاحبه و در اختیار قرار دادن نتایج پژوهش به اساتید مجرب نیز آزمون خواهد شد.
بکر، تحلیل ثانویه را چنین تعریف میکند: ” استفاده مجدد از داده های علوم اجتماعی پس از آنکه پژوهشگر گردآورنده آن ها را کنار گذاشته است. پژوهشگر اصلی یا شخص دیگری که به هیچ طریقی در طرح تحقیقاتی اولیه شرکت نداشته است، ممکن است از داده ها استفاده مجدد کند. پرسش های تحقیق که در تحلیل ثانویه بررسی می شود، ممکن است به فعالیت پژوهشی اصلی مربوط باشد یا کاملاً با آن متفاوت باشد” (گنجی و مقدم،۱۳۹۱: ۲۶۱). از این رو بنابر تعریف تحلیل
-
- Mass Tourism ↑
-
- Rossel Berman ↑
-
- Richard Wollin ↑
-
- Culture ↑
-
- Familiy ↑
-
- Economey ↑
-
- Techniqe ↑
-
- Goverment ↑
-
- Martin ↑
-
- Ridgeway ↑
-
- ۱Gidenz ↑
-
- ۲Taylor ↑
-
- Cultural Diversity ↑
-
- Language ↑
-
- Religion ↑
-
- Ethnic ↑
-
- Max Weber ↑
-
- National Orgin ↑
-
- Muhlmann ↑
-
- Ceremony ↑
-
- Food ↑
-
- Cover ↑
-
- Crafts (منظور از کالاهای مادی صنایع دستی است ) ↑
-
- Regeneracy ↑
-
- Cultural politics ↑
-
- Emigration ↑
-
- Mangalam ↑
-
- Internal Migration ↑
-
- External Migration ↑
-
- International Migration ↑
-
- Multiculturalism ↑
-
- Mass Migrations ↑
-
- Conquest ↑
-
- Invasion ↑
-
- Forced Population Transfers ↑
-
- Refugees ↑
-
- Family Migration ↑
-
- Wilson & Richrds ↑
-
- Hughes ↑
-
- Intertainment ↑
-
- World Tourism Organization ↑
-
- Religious Tourism ↑
-
- UNWTO ↑
-
- Gastronomic ↑
-
- Tourism Development ↑
-
- Development ↑
-
- Improve ↑
-
- Manila Declaration ↑
-
- World Tourism Organization ↑
-
- – Marsh ↑
-
- – Van Rhijn ↑