در این پژوهش به منافع عمده بکار گیری ارزیابی متوازن اشاره گردید. با توجه به مبانی نظری تحقیق و نتیجه ای که در مورد شرکت های تابعه شرکت سیمان فارس و خوزستان حاصل شد، پیشنهادهای زیر قابل طرح می باشد:
۱- به مدیران این شرکتها توصیه می شود که :
با توجه به مزایای این تکنیک، از این سیستم استفاده نمایند و با توجه به وجود پیش نیازهای لازم، شاخص سازی مناسب را در جهت دستیابی به اهداف استراتژی خود انجام دهند .هم چنین با توجه به نتیجه آزمون فریدمن و قرار گرفتن منظر یادگیری و رشد در آخرین اولویت و از طرف دیگر اهمیت بسزای این منظر به عنوان ریشه و بنیاد سایر منظرهای ارزیابی متوازن، پیشنهاد می شود یکی از اهداف خود را جهت رسیدن به اصل مهم دانایی محوری قرار داده و در آموزش و یادگیری کارکنان خود تلاش بیشتری کنند.
دقت و تمرکز بیشتری در تدوین استراتژی های خود داشته باشند و حتماً آن را به شکل مکتوب در آورند.
۲- به سایر استفاده کنندگان احتمالی توصیه می شود:
با توجه به هزینه بر بودن پیاده سازی این سیستم، توجه زیادی را در مرحله تدوین استراتژی و تهیه نقشه آن معطوف دارند.
امکان سنجی لازم قبل از اجرای ارزیابی متوازن در هر یک از صنایع دیگر انجام گیرد.
ب – پیشنهادها برای تحقیق های آتی
( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
ارزیابی متوازن را در یکی از شرکتهای تابعه پیاده سازی کنند و نتایج آن را با قبل از اجرای این تکنیک مقایسه کنند .
در مورد علت کم توجهی به منظر یادگیری و رشد و راهکارهای مناسب جهت حل این مشکل راه حل ارائه کنند.
در تحقیقات جداگانه شاخص سازی هر یک از منظرهای ارزیابی متوازن و تدوین نقشه استراتژی در شرکتها انجام دهند.
۵-۴- محدودیت های تحقیق
در انجام این پژوهش، چندین محدودیت وجود داشته است، که قطعاً بر نتایج و یافته های پژوهش تاثیر گذاشته اند. برخی از این محدودیتها عبارتند از:
۱-این پژوهش با محدودیت های ذاتی پرسشنامه جهت جمع آوری داده ها مواجه بوده است. یکی از مهم ترین نارسایی های ذاتی پرسشنامه، این که پرسشنامه نمی تواند نظرها و طرز تفکر آزمودنی ها را به صورت کامل اندازه گیری کند.
۲-عدم وجود انگیزه کافی برای مشارکت فعال در پژوهش های علمی در بین اعضای جامعه انتخاب شده نیز یکی از مشکلات موجود بر سر راه جمع آوری اطلاعات است.
فهرست منابع و مآخذ:
۱–آذر، عادل و منصور مومنی(۱۳۷۸)”آمار و کاربرد آن در مدیریت” جلداول، چاپ چهارم، تهران:انتشارات سمت.
۲-الهیاری، حمید(۱۳۸۶) “بررسی کاربرد تکنیک ارزیابی متوازن در سنجش عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران” پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز.
۳-الهیاری، عباس(۱۳۸۷) “امکان سنجی اجرای ارزیابی متوازن در بیمارستان های شیراز” پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
۴-بختیاری، پرویز(۱۳۸۷) “ارزیابی متوازن” نشریه تدبیر، شماره ۱۵۰ .
۵-بختیاری، پرویز(۱۳۸۶)” سازمان استراتژی محور”چاپ سوم، تهران : انتشارات مدیریت صنعتی.
۶-توکلی مقدم، رضا،صادق، عمل نیک و محسن و محمد علی رفعتی(۱۳۸۳)” متدولوژی بکارگیری تحلیل پوششی داده ها” نشریه دانشکده فنی دانشگاه تهران، جلد ۳۸، شماره ۱، صص۱۸۵-۱۷۵ .
۷-خاکی، غلامرضا(۱۳۸۴)”روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی” تهران: انتشارات بازتاب.
۸- -خواجوی، شکراله، ناظمی، امین(۱۳۸۵) “بکارگیری ارزیابی متوازن با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی” ماهنامه حسابدار، شماره ۱۸۵ .
۹- دلاور، علی(۱۳۸۱)”روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی” چاپ یازدهم، تهران: انتشارات ویرایش.
۱۰- سرمد، زهره، بازرگان، عباس(۱۳۸۳)” روش تحقیق در علوم رفتاری” چاپ دهم، تهران: موسسه انتشارات آگاه.
۱۱- فخاریان، ابوالقاسم(۱۳۸۲)” ارزیابی متوازن ابزار پیشبرد استراتژی” مجله حسابدار، سال هفدهم، شماره ۱۵۴ .
۱۲-راشدی، محمدحسن(۱۳۸۴) “کارت امتیازی متوازن، ابزار اندازه گیری و موفقیت مدیران” نشریه موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی، شماره ۱۷۴و ۱۷۳ و ۱۷۲ .
۱۳-کمالی شهری، عصمت السادات (۱۳۸۴) “امکان سنجی اجرای ارزیابی متوازن در صنایع لوازم خانگی فعالی در بورس اوارق بهادار تهران” پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
۱۴-مهرگان، محمدرضا(۱۳۸۳)” مدلهای کمی برای ارزیابی عملکرد سازمانها” تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
۱۵-نمازی، محمد(۱۳۷۹) “پژوهش های تجربی در حسابداری: دیدگاه روش شناختی” چاپ اول، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
۱۶-نمازی، محمد (۱۳۸۲) “تکامل ارزیابی متوازن” پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه شیراز، سال سوم، شماره هشتم.
۱۷-نمازی، محمد، رمضانی، امیررضا(۱۳۸۲) “ارزیابی متوازن در حسابداری مدیریت” مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره نوزدهم، شماره دوم.