جدول۱-۳ حجم نمونه و جامعه مورد مطالعه
حجم نمونه
حجم جامعه
دهستان
۱۱۳
۱۰۳
۸۴
۱۰۹۹
۹۲۴
۵۵۳
گلگیر
جهانگیری
تلبزان
۳۰۰
۲۵۷۶
کل
۴-۳ متغیرهای پژوهش
این پژوهش، شامل دو دسته متغیر وابسته و متغیرهای مستقل میباشد.
جدول ۲-۳ متغیرهای پژوهش
متغیر
نوع متغیر
مقیاس
انگیزه مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی
سن
تحصیلات
شغل
تعداد فرزند
تحصیلات همسر
شغل همسر
دفعات مشارکت در دوره های آموزشی
میزان مشارکت در برنامه های ترویجی و مشارکتی
وضعیت مشارکت در فعالیت های اجتماعی
دیدگاه پاسخگویان درباره میزان تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی
دیدگاه پاسخگویان درباره میزان رضایت از دوره های آموزشی
دیدگاه پاسخگویان درباره موانع مشارکت
دیدگاه پاسخگویان درباره انگیزه های مشارکت
میزان انگیزه استقلال طلبی
میزان انگیزه مشارکت مدنی
میزان انگیزه تنوع بخشی به تولیدات
وابسته
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
مستقل
نسبی
نسبی
رتبه ای
اسمی
نسبی
رتبه ای
اسمی
نسبی
رتبه ای
اسمی
رتبه ای
رتبه ای
نسبی
نسبی
نسبی
نسبی
نسبی
۵-۳ سوالات تحقیق
-
- آیا بین مؤلفه های مؤثر بر انگیزه مشارکت در مدل تعدیل یافته باس و دانلاپ و میزان مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی رابطه وجود دارد؟
-
- میزان مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی چگونه است؟
-
- متغیرهای مؤثر بر ایجاد انگیزه مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی کدامند؟
- موانع مشارکت زنان روستایی در دوره های آموزشی و برنامه های ترویجی و مشارکتی چه هستند؟
۶-۳ ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای محقق ساخت میباشد که در قالب سوالات باز و بسته که اساس طراحی آن ها استخراج متغیرها از پیشینه نگاشته ها بوده، طراحی شده است. پرسشنامه از هفت بخش تشکیل شده است. بخش اول به ویژگی های فردی پاسخگویان اختصاص داشت. بخش دوم جهت تعیین وضعیت مشارکت در دوره های آموزشی و دفعات شرکت در دوره های آموزشی بوده است که به ترتیب از مقیاس اسمی بله،خیر و مقیاس عددی که نشان دهنده تعداد دوره هایی که پاسخگویان شرکت کردهاند میباشد، استفاده شد. در بخش سوم سنجش میزان رضایت از دوره های آموزشی آمده است و برای سنجش آن از طیف یک تا پنج امتیازی لیکرت (امتیاز یک بیانگر کمترین میزان تمایل و عدد پنج بیانگر بیشترین تمایل بوده است) استفاده شد. در بخش چهارم سنجش میزان مشارکت در برنامه های ترویجی و مشارکتی آمده است و با طیف یک تا پنج امتیازی لیکرت سنجیده شد. در بخش پنجم وضعیت مشارکت در فعالیت های اجتماعی نیز با بله و خیر و نیز میزان تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی نیز با طیف لیکرت یک تا پنج امتیازی مورد سنجش قرارگرفت. در بخش ششم و هفتم به ترتیب دیدگاه پاسخگویان در رابطه با موانع مشارکت که برای این منظور موانع به پنج دسته تقسیم بندی شدند و شامل موانع فردی، موانع خانوادگی، موانع اجتماعی_فرهنگی و موانع ساختاری_زیر بنایی بوده است و برای هریک چند گویه تعریف شد و نیز عوامل برانگیزاننده که با مقیاس عددی صفر تا ده مورد سنجش قرار گرفتند.
۷-۳ روایی و پایایی ابزار پژوهش
روایی فنی و ظاهری پرسشنامه با بهره گرفتن از نظر تعدادی از اعضای هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان تأیید گردید. برای سنجش میزان پایایی سوالات طرح شده و انجام اصلاحات لازم، آزمون پیش آهنگ در خارج از نمونه اصلی برای ۳۰ نفر انجام شد. ضریب آلفای کرونباخ مربوط به اجزای مختلف پرسشنامه، در جدول ۳-۳ آمده است.
جدول ۳-۳ ضریب آلفای کرونباخ (۳۰۰n=)
متغیر
ضریب آلفای کرونباخ
تعداد گویه
میزان رضایت از دوره های آموزشی
۷۱/۰
۱۶
میزان تمایل به مشارکت
۷۴/۰
۷
موانع مشارکت
۷۸/۰
۱۹
عوامل برانگیزاننده
۸۷/۰
۲۱
۳-۸ روش تجزیه و تحلیل داده ها
پس از تکمیل پرسشنامهها، داده های به دست آمده کدگذاری گردیده و با بهره گرفتن از نرم افزارآماری spss نسخه ۱۷ مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. آمار توصیفی مورد استفاده شامل فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، بیشینه و کمینه، انحراف معیار، واریانس و تعیین اولویت متغیرهاست که برای توصیف و دسته بندی داده ها استفاده شد. آمار استنباطی مورد استفاده نیز شامل آزمون مقایسه میانگین (t-test)، کروسکال والیس، تحلیل واریانس، دانکن، ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن بوده و برای بررسی عوامل مؤثر بر متغیر وابسته از تحلیل رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد.
۳-۹ محدودیت ها و مشکلات پژوهش
-
- فقدان بودجه لازم: هرکار تحقیقی در مراحل مختلف خود نیازمند صرف هزینه های مالی است. که مسلماًٌ تحقیقات دانشجویی به دلیل شرایط خاص محقق از این موضوع مستثنی نیست؛
- پایین بودن سواد برخی از پاسخگویان؛
فصل چهارم
نتایج و بحث
فصل چهارم
نتایج و بحث
۱-۴ مقدمه
در این فصل یافته های پژوهش با بهره گرفتن از روش های آماری و نرم افزار Spss نسخه ۱۷ ارائه و مورد بحث قرار گرفته اند. نتایج حاصل از توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها در قالب جدول ها به همراه تحلیل های مربوطه، به منظور پاسخ به سوالات و تحقق اهداف تحقیق آورده شده است. این فصل در دو بخش شامل یافته های توصیفی و استنباطی ارائه گردیده است.
۲-۴ یافته های توصیفی
۱-۲-۴ ویژگی های فردی نمونه مورد مطالعه