بشارت و عباسپور دوپلانی ( ۱۳۸۹ ) ، به منظور بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تاب آوری بر روی ۳۸۶ دانشجوی دختر و پسر پژوهشی انجام دادهاند . نتایج به دست آمده نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی و تاب آوری رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. بین خلاقیت و تاب آوری رابطه مثبت معنی دار مشاهده شد. بین راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تاب آوری رابطه چندگانه ای وجود دارد. همچنین این نتایج نشان داد فراشناخت و خلاقیت پیشبینی کننده های خوبی برای متغیرتاب آوری هستند.
خانی پور ، سهرابی و طباطبایی ( ۱۳۸۸ ) ، در مطالعه ای با هدف مقایسه برخی از مهمترین باور های فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در میان دانشجویان با سطوح طبیعی و بیمارگون نگرانی بر روی ۱۴۶ دانشجوی دختر و پسر پژوهشی را انجام دادهاند . نتایج نشان داد بین دو گروه از لحاظ سه متغیر باورهای فراشناختی مثبت درباره نگرانی ، باورهای کنترل ناپذیری و خطر و راهبرد کنترل فکر خود تنبیه تفاوت معناداری وجود دارد. اما میان راهبرد کنترل اجتماعی میان دو گروه تفاوت معناداری به دست نیامد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تنها باور های فراشناختی مرتبط با کنترل ناپذیری و خطر توانایی پیشبینی نگرانی بیمارگون را دارند. نتایج این پژوهش از این دیدگاه حمایت میکند که باورهای فراشناختی و راهبرد های کنترل فکر نقش مهمی را در تداوم نگرانی دارند .
کوچکی (۱۳۸۹) ، در پژوهشی به بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر سازگاری فردی – اجتماعی نوجوانان بزهکار پرداخت ، نتایج نشان داد که مداخله درمانی باعث افزایش سازگاری فرد – اجتماعی بزهکاران می شود .
ساداتی (۱۳۹۱) ، پژوهشی به عنوان مقایسه باورهای فراشناختی در بیماران اسکیزوفرنی ، اختلال افسرده و گروه بهنجار انجام داده و نتیجه گرفت که بین میانگین نمرات باورهای فراشناختی در بیماران اسکیزوفرنی ، بیماران مبتلا به اختلال افسردگی و گروه بهنجار تفاوت معناداری وجود دارد . میانگین نمرات باورهای فراشناختی و مؤلفه های آن به غیر از خود آگاهی شناختی در بین بیماران اسکیزوفرنیا نسبت به بیماران افسرده و آزمودنی های بهنجار بیشتر میباشد . همچنین نمرات باورهای فراشناختی بیماران دارای اختلال افسردگی نسبت به گروه بهنجار به طور معناداری بیشتر به دست آمده است .
میکائیلی و همکاران (۱۳۹۱) ، پژوهشی را با عنوان « مقایسه باورهای فراشناختی در دانش آموزان تیز هوش و عادی » انجام داده و نتیجه گرفتند که بین دانش آموزان تیز هوش و عادی در باورهای فراشناختی تفاوت معنی دار وجود دارد . همچنین بین دانش آموزان تیز هوش و عادی در خرده عاملهای خود آگاهی شناختی و باور در مورد نیاز به کنترل افکار ، تفاوت معنی دار وجود دارد . امادر عامل های اعتماد شناختی ، باورهای مثبت در مورد نگرانی و باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری و خطر ، تفاوت معنی دار مشاهده نشد .
باقری و همکاران (۱۳۹۰) ، در پژوهشی با عنوان « رابطه بین هوش معنوی و شادکامی و متغیرهای دموگرافیک در پرستاران بیمارستان فاطمه الزهرا و بنت الهدی شهرستان بوشهر » نتیجه گرفتند که ، بین سه متغیر هوش معنوی و شادکامی و تجربیات معنوی و همچنین با نمره کل هوش معنوی و شادکامی رابطه معنی دار خطی وجود داشت . از بین مشخصات دموگرافیک مثل سن ، جنسیت ، وضیعت تاهل ، سالهای خدمت و نوع مدرک تحصیلی تنها بخش محل کار با مؤلفه سوم هوش معنوی رابطه معنی دار بود .
یعقوبی (۱۳۸۸) ، پژوهشی را با عنوان « بررسی رابطه هوش معنوی با میزان شادکامی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان » انجام داد و نتیجه گرفت که بین میانگین گروهای مختلف دانشجویان ، تفاوت معناداری وجود دارد . بدین معنا که با افزایش نمره هوش معنوی ، میزان نمره شادکامی نیز افزایش نشان میدهد .
محمدامینی (۱۳۸۶) ، در پژوهشی با عنوان بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسرشهرستان اشنویه نتیجه گرفت که ، فراشناخت با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار دارد . همچنین میان نمرات سلامت روانی و دانش آموزانی که در سطوح مختلف فراشناخت قرار داشتند تفاوت وجود دارد .
احمدی و همکاران (۱۳۹۰) ، در پژوهش با عنوان « مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد ، سیگاری و عادی » به این نتیجه رسیدند که باورهای فراشناختی مختل تر و تحمل ابهام پایین به عنوان دو عامل روان شناختی مهم در پیشبینی گرایش افراد به مصرف مواد عمل میکنند و توجه به آن ها میتواند نقش مهمی در پیشگیری از سوء مصرف مواد داشته باشد .
بهرامی و رضوان (۱۳۸۸) ، با انجام پژوهشی با عنوان « رابطه افکار اضطرابی با باورهای فراشناختی در دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر » دریافتند که ، افکار اضطرابی ( جسمانی ، اجتماعی و فرانگرانی ) دختران و پسران با باورهای فراشناختی غیر قابل کنترل بودن نگرانی رابطه معنی داری دارد . دختران بیش از پسران دارای باورهای فراشناختی منفی درباره نگرانی هستند . بین افکار فرانگرانی و باورهای فراشناختی غیر قابل کنترل بودن نگرانی و همچنین بین باور فراشناختی پرهیز از نگرانی و فرانگرانی در هر دو گروه رابطه وجود داشت .
شیرین زاده دستگیری و همکاران (۱۳۸۷) ، در پژوهشی با عنوان « مقایسه باورهای فراشناختی و مسئولیت پذیری در بیماران مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری ، اختلال اضطراب منتشر و افراد بهنجار » به این نتیجه رسیدند که با کنترل مسئولیت پذیری و نگرانی ، گروهای وسواسی و اضطراب منتشر در باورهای فراشناختی با گروه بهنجار تفاوت معنی داری دارند . اما با کنترل باورهای فراشناختی و نگرانی ، گروههای وسواسی و اضطراب منتشر به غیر از باور نیازبه کنترل افکار در سایر باورهای فراشناختی با هم تفاوت معنی داری نداشتند.
عاشوری و همکاران (۱۳۸۸) ، با مقایسه باورهای فراشناختی و سلامت عمومی معلمان مدارس عادی و استثنایی در یافتند که باورهای فراشناختی که از عوامل مؤثر در وضیعت سلامت روانی هستند و به بهبود وضعیت سلامت روانی افراد کمک میکنند . این باورها در معلمان مدارس استثنایی مختل هستند .
در پژوهشی که کرمی و همکاران (۱۳۹۱) ، تحت عنوان نقش باورهای فراشناخت و خود کار آمدی در پیشبینی هراس اجتماعی دانش آموزان پسر سال سوم متوسطه شهر کرمانشاه انجام شد ، نشان داد که بین باورهای فراشناخت ، فراشناخت کل و خودکار آمدی با هراس اجتماعی رابطه منفی و معکوس وجود دارد . بین نیاز به کنترل افکار و هراس اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد .
۴-۲-یافته های پژوهشی خارجی