متغیرها
میانگین
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
نمره کل مهارت زندگی
۲۷۹٫۵۸
۲۷٫۲۴
۲۱۸
۳۶۴
۱٫ مهارت تصمیم گیری
۲۹٫۶۵
۳٫۹۶
۱۶
۴۰
۲٫ مهارت ارتباط مؤثر
۲۹٫۷۰
۴٫۴۱
۱۸
۴۰
۳٫ مهارت مقابله با استرس
۲۴٫۰۸
۵٫۲۲
۱۲
۳۹
۴٫ مهارت همدلی
۳۰٫۰۴
۴٫۳۶
۱۸
۴۰
۵٫ مهارت حل مسأله
۲۷٫۳۲
۴٫۱۶
۱۶
۴۰
۶٫ مهارت روابط بین فردی
۲۸٫۶۲
۴٫۹۰
۱۳
۴۰
۷٫ مهارت تفکر نقاد
۲۸٫۳۲
۳٫۲۳
۱۹
۳۶
۸٫ مهارت خلاقیت
۲۹٫۳۳
۳٫۷۰
۱۹
۳۹
۹٫ مهارت مدیریت هیجانات
۲۵٫۳۰
۴٫۰۸
۱۳
۳۷
۱۰٫ مهارت خود آگاهی
۲۷٫۲۱
۵٫۱۶
۱۲
۴۰
میانگین و انحراف استاندارد نمره کل مهارتهای زندگی در گروه نمونه به ترتیب عبارت است از ۲۷۹٫۵۸ و ۲۷٫۲۴ است و کمینه و بیشینه نمره کل ۲۱۸ و ۳۶۴ است. میانگین خرده مقیاس مهارت تصمیم گیری برابر با ۲۹٫۶۵ و انحراف استاندارد ۳٫۹۶ است. کمینه و بیشینه تصمیم گیری ۱۶ و ۴۰ است. میانگین، انحراف استاندارد، کمینه و بیشینه مهارت ارتباط مؤثر به ترتیب ۲۹٫۷۰، ۴٫۴۱، ۱۸ و ۴۰ است. میانگین، انحراف استاندارد، کمینه و بیشینه مهارت مقابله با استرس به ترتیب ۲۴٫۰۸، ۵٫۲۲، ۱۲ و ۳۹ است. میانگین و انحراف استاندارد مهارت همدلی به ترتیب ۳۰٫۰۴ و ۴٫۳۶ است و کمینه و بیشینه آن ۱۸ و ۴۰ است. میانگین مهارت حل مسأله ۲۷٫۳۲، انحراف استاندارد ۴٫۱۶، کمینه ۱۶ و بیشینه ۴۰ است. میانگین و انحراف استاندارد روابط بین فردی ۲۸٫۶۲ و ۴٫۹۰ است. کمینه و بیشینه ۱۳ و ۴۰ است. میانگین و انحراف استاندارد تفکر نقاد و خلاقیت به ترتیب ۲۸٫۳۲، ۳٫۲۳ و ۲۹٫۳۳ ، ۳٫۷۰ است. کمینه و بیشینه دو متغیر مذکور به ترتیب ۱۹، ۳۶ و ۳۷ است. میانگین و انحراف استاندارد مدیریت هیجانات به ترتیب ۲۵٫۳۰ و ۴٫۰۸ با کمینه و بیشینه، ۱۳ و ۳۷ است. میانگین و انحراف استاندارد مهارت خودآگاهی به ترتیب ۲۷٫۲۱ . ۵٫۱۶ با کمینه و بیشینه ۱۲ و ۵۹ است. در نمودار ۴-۱، میانگین های مذکور نمایش داده شده است.
نمودار۴-۱، میانگین خرده مقیاسهای مهارتهای زندگی
با توجه به نمودار۴-۱، مشاهده میگردد که بالاترین میانگین مربوط به مهارت همدلی و پایین ترین میانگین متعلق به مهارت مقابله با استرس است. در جدول ۴-۲، آماره های توصیفی خرده مقیاسهای حل مسأله است. با توجه به جدول ۴-۲، میانگین نمره کل حل مسأله ۱۱۲٫۹۰ با انحراف استاندارد۱۶٫۹۱ است، کمینه نمره آن ۵۳ و بیشینه ۱۷۸ است. با توجه به نمرات خرده مقیاسها، میانگین اعتماد به حل مسأله، سبک گرایش اجتناب و کنترل شخصی به ترتیب ۳۲٫۶۰، ۵۲٫۱۳ و ۱۹٫۳۲ با انحراف استانداردهای ۶٫۴۷، ۸٫۷۵ و ۴٫۱۶ است.
جدول۴-۳، میانگین، انحراف استاندارد، کمینه و بیشینه حل مسأله(n=289)
متغیرها
میانگین
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
نمره کل حل مسأله
۱۱۲٫۹۰
۱۶٫۹۱
۵۳
۱۷۸
۱٫ اعتماد به حل مسأله
۳۲٫۶۰
۶٫۴۷
۱۹
۵۵
۲٫ سبک گرایش-اجتناب
۵۲٫۱۳
۸٫۷۵
۲۳
۸۷
۳٫ کنترل شخصی
۱۹٫۳۲
۴٫۸۶
۵
۳۰
در نمودار ۴-۲ میانگین خرده مقیاسهای حل مسأله نمایش داده می شود.
نمودار۴-۲، میانگین خرده مقیاسهای حل مسأله
در جدول ۴-۳، میانگین، انحراف استاندارد، کمینه و بیشینه نمره کل سلامت روان و خرده مقیاسها ارائه شده است. با توجه به جدول میانگین، انحراف استاندارد، کمینه و بیشینه سلامت عمومی به ترتیب ۳۶٫۴۲، ۱۴٫۶۱، ۴ و ۷۳ است.
جدول۴-۴، میانگین، انحراف استاندارد، کمینه و بیشینه سلامت روان(n=289)
متغیرها
میانگین
انحراف استاندارد
کمینه
بیشینه
نمره کل سلامت روان
۳۶٫۴۲
۱۴٫۶۱
۴
۷۳
۱٫ علایم جسمانی
۸٫۷۸
۴٫۷۹
۰
۲۰
۲٫ اضطراب
۹٫۸۹
۵٫۰۳
۰
۲۱
۳٫ کارکرد اجتماعی
۹٫۰۱
۳٫۵۷
۲
۲۱
۴٫ افسردگی
۸٫۷۴
۴٫۴۷
۰
۲۱
با توجه به جدول ۴-۳، میانگین و انحراف استاندارد علایم جسمانی به ترتیب ۸٫۷۸ و ۴٫۷۹ با کمینه و بیشینه ۰ و ۲۰ است. میانگین و انحراف استاندارد اضطراب به ترتیب ۹٫۸۹ و ۵٫۰۳ با کمینه و بیشینه ۰ و ۲۱ است. میانگین کارکرد اجتماعی و افسردگی به ترتیب ۹٫۰۱ و ۸٫۷۴ با انحراف استانداردهای ۳٫۵۷ . ۴٫۴۷ است. کمینه این دو خرده مقیاس ۲ و ۰ به همراه بیشینه ۰ و ۲۱ است. در نمودار ۴-۳ میانگین خرده مقیاسهای سلامت عمومی نمایش داده شده است.
نمودار۴-۳، میانگین خرده مقیاسهای سلامت روان
۴-۳ آماره های استنباطی
در ادامه ضرایب همبستگی میان متغیرهای اصلی ارائه میگردد. با توجه به جدول ۴-۴ مشاهده میگردد که ضریب همبستگی میان سلامت عمومی و مهارتهای زندگی مستقیم و معنادار است و مقدار همبستگی مشاهده شده از مقدار بحرانی در سطح ۰٫۰۱ بزرگتر است و با اطمینان ۹۹ درصد با افزایش مهارتهای زندگی، سلامت روان افزایش مییابد.
جدول۴-۵، ضرایب همبستگی میان متغیرهای پیش بین و ملاک (n=289)
متغیرها
سلامت روان
مهارتهای زندگی
حل مسأله
۱٫ سلامت روان
.۹۰
۲٫ مهارتهای زندگی
**.۳۵۰
۰٫۸۹
۳٫ حل مسأله
**۰٫۳۹
**۰٫۵۹
۰٫۷۸
توجه: ضرایب اعتبار روی قطر اصلی قرار گرفته است. **p<0.01
همچنین با توجه به جدول ۴-۴، میان حل مسأله و سلامت روان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد(r=0.39,p<0.01). بنابرین مقدار همبستگی مشاهده شده با اطمینان ۹۹ درصد از مقدار بحرانی بزرگتر است. همچنین همبستگی بین مهارتهای زندگی و حل مسأله معنادار است(r=0.59,p<0.01). در نتیجه با اطمینان ۹۹ درصد همبستگی مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول بزرگتر است و همبستگی مستقیم و معنادار در سطح ۰٫۰۱ وجود دارد. در ادامه ابتدا پیش فرضهای تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی بررسی شده و بعد نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون برای پیشبینی سلامت روان دانش آموزان دختر با کمک مهارتهای زندگی و حل مسأله ارائه میگردد.
۴-۴ پیش فرضهای تحلیل رگرسیون
الف)همخطی چندگانه بین متغیرها
برای بررسی وجود همخطی چندگانه بین متغیرهای پیش بین به مجموعه ای از شاخص ها باید توجه کرد. در این مطالعه شاخص وضعیت[۶۶] و عامل تورم واریانس[۶۷] مورد بررسی قرار گرفت در صورتی که مقدار شاخص وضعیت به طور قابل ملاحظه بالاتر از ۳۰ و عامل تورم بالاتر از دامنه ۱۰-۵ باشد روابط همخطی
در میان متغیر ها برقرار است. با توجه به نتایج، مقادیر شاخص وضعیت در این پژوهش کمتر از ۳۰ و عامل تورم هم کمتر از ۲ هستند که بسیار مناسب میباشند در نتیجه فرض وجود همخطی چندگانه بین متغیرها برقرار نیست.