این تحقیق از لحاظ هدف,تحقیق کاربردی بوده و از لحاظ زمان, تحقیقی مقطعی میباشد که به صورت پیمایشی (و از نوع همبستگی- علی) در میان دانشجویان دانشگاه سمنان صورت گرفته است.
۱-۱۰- تعاریف مفهومی و عملیاتی واژگان تحقیق
۱-۱۰-۱- شخصیت
الف) تعریف مفهومی: شخصیت از واژه ی لاتین پرسونا گرفته شده است که به نقابی اشاره دارد که هنر پیشه ها در نمایش به صورت خود میزنند. شخصیت را می توان به صورت مجموعه ی با دوام و بی نظیر ویژگیهای تعریف کرد که ممکن است در موقعیت های مختلف تغییر کند (حق شناس،۱۳۸۵). شلدون در تعریف خود چنین عنوان میکند: شخصیت سازمان یافتگی پویشی جنبههای عقلی ، عاطفی ، انگیزشی و فیزیولوژیکی فرد را گویند (جین هک و جی یی ۲۰۰۶)
ب) تعریف عملیاتی: در این تحقیق منظور از ویژگی شخصیتی سنجیدن این پنج ویژگی شخصیتی(روان رنجوری، برون گرایی، گشودگی به تجربه، سازگاری، وظیفه شناسی) اشاره شده که به دست آوردن نمره بالا در هر کدام از ویژگی های شخصیتی نشان دهنده گرایش بیشتر به آن ویژگی شخصیتی در فرد میباشد. که در زیر به صورت جداگانه اشاره شده است.
۱-۱۰-۲-روان رنجوری:
الف ) تعریف مفهومی: افراد روان رنجور دارای برخی ویژگی های متمایز هستند که عبارتند از: ترس، غم، برانگیختگی، خشم، احساس گناه ، احساس کلافگی دایم و فراگیر، آن ها درجه انطباق ضعیف تری با دیگران دارند و از نظر عاطفی بی ثبات هستند.
ب) تعریف عملیاتی: منظوراز روان رنجوری در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در این بعد شخصیت نمره بالاتر به دست آورد. نشان دهنده روان رنجوری بالاتر در فرد میباشد.
۱-۱۰-۳-برون گرایی
الف ) تعریف مفهومی: رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مشخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، افراد برونگرا (آمادگی کمتری برای تسلط بر نفس خویش برخوردارند. (آیزنگ ـ ۱۹۴۷).
ب) تعریف عملیاتی: منظور از برون گرایی در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه شخصیتی آیزنگ نمره بالاتر به دست آورد. نشان دهنده برون گرایی بالاتر در فرد میباشد کسب می نمایند.
۱-۱۰-۴-گشودگی به تجربه[۱۵] :
الف) تعریف مفهومی: افراد باز، زندگی سرشار از تجربه ای دارند . کنجکاو و خلاق اند و در مقایسه با افراد بسته احساسات مثبت و منفی فراوانی دارند( شقایق و همکاران، ۱۳۸۸).
ب) تعریف عملیاتی: منظور از گشودگی به تجربه در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در این بعد شخصیت نمره بالاتر به دست آورد. نشان دهنده گشودگی به تجربه بالاتر در رد میباشد.
۱-۱۰-۵- توافق پذیری[۱۶]:
الف) تعریف مفهومی: افراد موافق(خوشایند) دارای برخی ویژگی های متمایز هستند که عبارتند از : نوع دوستی و کمک به دیگران، تواضع، سادگی، اعتماد، آمادگی برای دفاع از حق فردی ، پیش روی به سمت جنبههای مثبت احتماعی و سلامت روانی بیشتر میباشد( شقایق و همکاران، ۱۳۸۸).
ب) تعریف عملیاتی:منظور از توافق پذیری در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در این بعد شخصیت نمره بالاتر به دست آورد. نشان دهنده توافق پذیری بالاتر در فرد میباشد.
۱-۱۰-۶- وظیفه شناسی[۱۷] :
الف) تعریف مفهومی: افراد وظیفه شناس دارای برخی ویژگی های متمایز هستند که عبارتند از : توانایی کنترل تکانه ها و تمایلات، به کار گیری طرح و برنامه در رفتار برای رسیدن به اهداف، نمره بالا در زمینه حرفه ای و دانشگاهی، دقیق، وسواسی، محتاط و انعطاف ناپذیر، وقت شناس و قابل اعتماد بودن میباشد( شقایق و همکاران، ۱۳۸۸).
ب) تعریف عملیاتی: منظور از وظیفه شناس بودن در این تحقیق نمره ای است که آزمودنی در این بعد شخصیت نمره بالاتر به دست آورد. نشان دهنده وظیفه شناس بودن بالاتر در فرد میباشد.
۱-۱۰-۷- اعتیاد به اینترنت[۱۸]:
الف)تعریف مفهومی:انجمن روان پزشکی آمریکا اعتیاد به اینترنت را یک الگوی استفاده از اینترنت که موجب اختلال عملکردی شده و با حالات ناخوشایند درونی در حلول یک دوره ی دوماهه همراه باشد تعریف کردهاست و برای تشخیص آن هفت ملاک ارائه کردهاست. (حداقل سه معیار در طول دو ماه) :۱- تحمل۲-علایم ترک ۳-زمان استفاده از اینترنت بیش از آنچه که فرد در ابتدا قصد دارد به طول انجامد. ۴-تمایل مداوم باری کنترل رفتار ۵-صرف وقت قابل توجه برای امور مرتبط با اینترنت ۶-کاهش فعالیتهای اجتماعی، شغلی و تفریحی در اثر استفاده از اینترنت ۷-تداوم استفاده با وجود آگاهی از آثار منفی آن ( پاتریک و جویس[۱۹]، ۲۰۰۸).
ب) تعریف عملیاتی:منظور از اعتیاد به اینترنت در پژوهش حاضر نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه اعتیاد به اینترنت به دست می آورد.
۱-۱۰-۸- تمایل استفاده از اینترنت[۲۰]:
الف) تعریف مفهومی:منظور از تمایل استفاده از اینترنت علت هایی است که افراد جذب اینترنت میشوند.
طبق تحقیقات یانگ مؤلفه های تمایل استفاده از اینترنت به پنج دسته کلی تقسیم می شود که هر کدام زیر مجموعه هایی دارند.
دسته اول: اهداف و نیات شخصی[۲۱]
دسته اول شامل کسانی می شود که به دلایلی همچون داشتن آرامش، سرگرمی، هیجان، بازی و دستیابی به افراد جذب اینترنت میشوند.
دسته دوم: بهبود شخصی[۲۲]
این دسته شامل کسانی است که به دلایلی همچون بهبود سبک زندگی، به روز شدن با تکنولوژی روز، به دست آوردن اطلاعات مفید درباره رویدادهای جدید یا کالاها و خدمات جدید یا پیدا کردن صفحات جدید وب از اینترنت استفاده میکنند.
دسته سوم: ارتباطات مجازی[۲۳]
این افراد شامل کسانی هستند که برای پیدا کردن افراد جالب ، پیدا کردن همدم و همراه و یا ملاقات با دوستانشان از اینترنت استفاده میکنند.
دسته چهارم: جبران خدمات مالی[۲۴]
این دسته شامل افرادی می شود که برای کاهش هزینه مکالمات و ارتباطاتشان و یا چک کردن لیست اشتغال و پیدا کردن شغل و یا برای پیدا کردن روش های پولدار شدن از اینترنت استفاده میکنند.
دسته پنجم: جوامع مجازی[۲۵]
دسته آخر شامل کسانی می شود که برای تعلق داشتن یه یک گروه و یا گرفتن حمایت از طرف دیگران جذب اینترنت میشوند.
ب) تعریف عملیاتی:منظور از تمایل استفاده از اینترنت در پژوهش حاضر نمره ای است که آزمودنی در پرسشنامه تمایل استفاده از اینترنت به دست می آورد و نشان میدهد که کدام یک از مؤلفه های بالا در اعتیاد اینترنتی نقش بیشتری دارد.
۱-۱۱- ساختار فصل های پایان نامه
این تحقیق شامل پنج فصل میباشد: