دانش، درک وفهم، کاربرد، و تجزیه و تحلیل
۵- از طریق انجام دادن آزمایش با روش القای بار الکتریکی آشنا شود و یک جسم رسانا را باردار کند.عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ دادن۶- با مطالعه ی متن کتاب ، آذرخش ( صاعقه ) و برق گیررا توضیح دهد.دانش، درک وفهم، کاربرد، و تجزیه و تحلیلب)نگرش ها۱- به بحث های گروهی وانجام دادن فعالیتها علاقه مند شود.عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ۲-هنگام انجام دادن آزمایش ها،نکات ایمنی رارعایت کند.عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ۳- ضوابط کار گروهی را رعایت کند.عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ
جریان الکتریکی
هدف کلی- آشنا کردن دانش آموزان با مفهوم جریان الکتریکی، قوانین و کاربرد های جریان الکتریکی، اختلاف پتانسیل، مقاومت الکتریکی و روش های ساختن آهن ربا
جدول ۲-۸- اهداف جزئی فصل هشتم کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی
لیست اهداف جزئی در برنامه قصد شده
حیطه و نوع اهداف
الف)دانستنی ها و مهارت ها
۱- مفهوم جریان الکتریکی را در صاعقه یا آذرخش تفسیر کند
دانش، درک وفهم
۲- با بستن یک مدار ساده، مفهوم مدار را درک کند.
دانش، درک وفهم
۳-باانجام دادن آزمایش،اجسام رسانا ونارسانا راطبقه بندی کند.
دانش، درک وفهم، و تجزیه
۴- از طریق اندازه گیری ولتاژ یا اختلاف پتانسیل الکتریکی یک باتری، با اختلاف پتانسیل و یکای آن – ولت – آشنا شود.
روان حرکتی : مشاهده و تقلید و پاسخ دادن
۵- با شکافتن بدنه ی یک باتری، دو قطب و الکترولیت درون باتری را مشاهده کند.
روان حرکتی : مشاهده و تقلید و پاسخ دادن
۶-باوسایل ساده یک باتری بسازدو ولتاژدوسرآن را اندازه بگیرد.
روان حرکتی:مشاهده وتقلیدو پاسخ دادن
۷-بامطالعه متن کتاب،با مفهوم مقاومت الکتریکی وقانون اهم آشنا شود.
دانش
۸- با انجام دادن آزمایش ، قانون اهم را در عمل به کاربرد و مقاومت یک لامپ را اندازه گیری کند.
دانش، درک وفهم، کاربرد، و تجزیه و تحلیل
۹- از طریق انجام دادن آزمایش با روش های مختلف ساختن آهن ربا آشنا شود.
دانش، درک وفهم، کاربرد، و تجزیه و تحلیل
۱۰- درباره ی کاربردآهن ربا دروسایل مختلف اطلاعاتی جمع آوری کند.
دانش، درک وفهم، کاربرد، و تجزیه
۱۱- طرز کار زنگ اخبار را تفسیر کند
درک وفهم، تجزیه و تحلیل
ب) نگرش ها
۱- به انجام دادن آزمایش ها و مشارکت در بحث های گروهی علاقه نشان دهد.
عاطفی:دریافت کردن، توجه وپاسخ دادن
۲- هنگام انجام دادن آزمایش ها نکات ایمنی را رعایت کند.
عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ
۳- به صرفه جویی در مصرف برق ترغیب شود.
عاطفی:دریافت،توجه،پاسخن
۴- ضوابط کار گروهی را رعایت کند.
عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ
انسان و حرکت
هدف کلی – شناخت حرکات بدن و نقش استخوان ها و ماهیچه ها در حرکت اندام ها
جدول ۲-۹- اهداف جزئی فصل نهم کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی
لیست اهداف جزئی در برنامه قصد شده
حیطه و نوع اهداف
الف ) دانستنی ها و مهارت ها
۱- اهمیت حرکات را در جانداران بیان کند.
دانش، درک وفهم
۲- از زنده بودن استخوان درک صحیحی داشته باشد.
دانش، درک وفهم
۳-ارتباط گوناگونی استخوانهای بدن را با کاربرد آن ها درک کند.
دانش، درک
۴- اهمیت وجود انواع مفصل ها را بداند.
دانش
۵- ماهیچه و نقش آن را در حرکت بشناسد.
دانش
۶-چگونگی عمل انقباض کارماهیچه هارابه کمک توضیح دهد.
دانش،درک وفهم، تجزیه و تحلیل
۷- عمل متقابل ماهیچه ها را شرح دهد.
دانش،درک وفهم، تجزیه و تحلیل
۸- ویژگی استخوانها را با آزمایش کردن بررسی کند.
دانش،درک وفهم،تجزیه و تحلیل
۹- طی آزمایش هایی با ساختمان ماهیچه ها آشنا شود.
دانش،درک وفهم، روان حرکتی: مشاهده تقلید و پاسخ
۱۰- درباره ی مشکلات بهداشتی مرتبط با استخوان، ماهیچه و مفصل اطلاعات جمع آوری کند.
دانش،درک وفهم، روان حرکتی:مشاهده تقلید و پاسخ
۱۱-رباط وزرد پی را دراتصال استخوانها وماهیچه ها شناسایی کند.
دانش، درک وفهم، کاربرد
۱۲- حرکات ماهیچه های بدن رابه کمک ویژگی انقباض تفسیر کند.
دانش، درک وفهم.
۱۳-عمل متقابل رادرماهیچه های ارادی بدن توجیه کند.
دانش،درک وفهم،کاربرد، وتحلیل
۱۴- با استفاده ازاطلاعات خود در فیزیک ، گوناگونی اهرم ها را در ماهیچه های اسکلتی بدن تفسیر کنند.
دانش، درک وفهم، کاربرد
ب) نگرش ها
۱- به هماهنگی ساختارواعمال بدن خود با دیده ی احترام نگاه کرده، آن را نشانی از تدابیر الهی بداند.
عاطفی :دریافت کردن- توجه – پاسخ دادن
۲- به اهمیت تغذیه در رشد مناسب توجه داشته باشد .
عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ دادن
۳-درباره ی چگونگی انجام حرکت اندام های مختلف بدن کنجکاو باشد
عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ دادن
۴- اندام های حرکت خود را سالم و کارآمد نگه دارد .
عاطفی:دریافت،توجه،پاسخ دادن
۵- حفظ بهداشت اندام های حرکتی را مهم بداند .
عاطفی:دریافت،توجه دادن
هماهنگی و ارتباط
هدف کلی – شناخت ضرورت هماهنگی بین دستگاه های مختلف بدن و راه های برقراری آن
جدول ۲-۱۰- اهداف جزئی فصل دهم کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی
لیست اهداف جزئی در برنامه قصد شده
حیطه و نوع اهداف
الف ) دانستنی ها و مهارت ها
۱- اهمیت و مفهوم هماهنگی را در بدن جاندار بشناسد.
دانش
۲- دستگاه عصبی و بخش های مختلف آن را بشناسد.
دانش
۳- اهمیت ساختار نورون ها را در ارتباط با کارشان بداند.
دانش
۴- گوناگونی نورونها را شرح دهد.
دانش، درک وفهم، تجزیه وتحلیل
۵- انعکاس و چگونگی انجام گرفتن آن ها را بشناسد.
دانش، درک وفهم
۶- غدد مهم مولد هورمون ها را بشناسد.
دانش
۷- با ویژگی هورمونها آشنا باشد.
دانش، درک وفهم
۸- عواقب سوء اعتیاد به مواد مخدر را بداند.
دانش، درک وفهم
۹- اهمیت و ضرورت هماهنگی را در فعالیت های مختلف زندگی روزانه بیان کند.
دانش، درک وفهم
۱۰-چگونگی برقراری ارتباط های لازم دربدن برای انجام دادن صحیح هریک ازفعالیت های روزمره رابیان کند.
دانش،درک وفهم و روان حرکتی : مشاهده و تقلید و پاسخ دادن
۱۱- نقش مرکز عصبی را از نظر برقراری ارتباط با یک مرکز تلفن مقایسه کند.
دانش، درک وفهم؛ قضاوت