راه هایی بسوی هویت
خود وصفی های سازمان یافته نوجوانان و افزایش عزت نفس آن ها . شالوده شناختی را برای پرورش هویت فراهم می آورد پژوهشگران با بهره گرفتن از روش مصاحبه بالینی نوجوانان را به چهار طبقه تقسیم میکنند که پسشرفت آن ها رادر تشکیل هویت پخته نشان میدهند ( مارسیا ، ۱۹۸۰) چهار وضعیت هویت این ها هستند کسب هویت . وقفه . ضبط هویت و پراکندگی هویت . نوجوانان معمولا تا قبل از کسب هویت از یک وضعیت به وضعیت دیگر جابه جا میشوند برای مثال . اوئیز در سال دوم دبیرستان . عقاید ومذهبی والدین خود را پذیرفت ( ضبط ) و بعداز مدتی به فکر مسیرشغلی خود فرو رفت ( پراکندگی ) اودر سال آخر دبیرستان درمورد این مسایل هویت کاوش کرد. خیلی از نوجوانان با هویت ضبط شده و پراکنده شروع میکنند ولی در اواخر نوجوانی به سمت وقفه و کسب هویت پیش میروند کالج ، کاوش بیشتر را بر می انگیزد و نوجوانان را با انتخابهای شغلی و سبکهای زندگی تازه مواجه میسازد اغلب نوجوانانی که بعد از دبیرستان مشغول کار میشوند زودتر از نوجوانانی که درگیر کالج میشوند میتوانند خودرا توصیف کنند اما آنهایی که به خاطر فقدان کارآموزی وانتخابهای شغلی میتوانند اهداف شغلی خودرا تحقق بخشند در معرض خطر پراکندگی هویت قرار دارند ( آرچر۱۹۸۹) یک زمانی پژوهشگران تصور میکردند تشکیل هویت دختران نوجوانان به تعویق می افتد و در عوض آن ها به مرحله ششم اریکسون ، پرورش صمیمیت تمرکز میکنند البته دخترها در زمینه هویت مرتبط با صمیمیت مانند مسایل جنسی و اولویتهای خانواده در برابرشغل تعقل پیشرفته تری از بسرها نشان میدهند غیر از این مورد، فرایند و زمان بندی شکل گیری هویت درهر دو جنس یکسان است ( آرچروواترمن ، ۱۹۹۴).
وضعیت هویت و سلامت روانی
کسب هویت ووقفه از لحاظ روانی راه های سالمی به سوی خود وصفی پخته هستند در حالی که ضبط و پراکندگی هویت ناسازگارانه هستند نوجوانانی که هویت کسب کردهاند یافعالانه آن را کاوش میکنند احساس عزت نفس بیشتری دارند به احتمال بیشتری به صورت انتزاعی و نقادانه فکر میکنند بین خود آرمانی ( آنچه امیدوارندکه بشوند) و خود واقعی شان شباهت بیشتری وجود دارد و در استدلال اخلاقی بیشرفته هستند ( جوسلسون ۱۹۹۴٫مارسیاو همکاران۱۹۹۳) در ضمن افرادی که هویت کسب کردهاند کمترخود محور هستند و در مورد نشان دادن خود واقعی شان به دیگران ، احساس ایمنی بیشتری میکنند ( اوکانور۱۹۹۵) .
نوجوانانی که در ضبط هویت یا پراکندگی هویت گیر کردهاند مشکلات سازگاری دارند افرادی که در ضبط هویت گرفتار شده اند متحجر .متعصب وانعطاف ناپذیر هستند برخی از آن ها تعهدات خود را به صورت دفاعی به کار میبرند و هر گونه اختلاف عقیده ای را تهدید قلمداد میکنند ( کروگر ،۱۹۹۵) اغلب آن ها می ترسند افرادی که برای محبت و عزت نفس به آن ها وابسته هستند طردشان کنند تعدادی از نوجوانان که هویت ضبطی دارند واز خانواده و جامعه خود منزوی شده اند ممکن است به فرقه ها یا سایر گروههای افراطی ملحق شوند وچشم بسته راه و رسمی را بپذیرند که با گذشته آن ها تفاوت دارد نوجوانی که به مدت طولانی هویت پراکنده دارند در پرورش هویت بسیار ناپخته هستند آن ها معمولا خودرا به دست سرنوشت و شانس می سپرند نگرش « برایم مهم نیست » دارند وهر کاری که « جماعت » انجام دهد با آن هم داستان میشوند در نتیجه آن ها به احتمال زیاد مواد مخدر مصرف وسوء مصرف میکنند در عمق حالت بی تفاوتی وبی علاقگی آن ها . احساس ناامیدی در مورد آینده وجوددارد تعصبات قومی و مذهبی نزد نوجوانانی که هویت ضبطی و پراکنده دارند شایع است نوجوانان دارای هویت ضبطی این تعصبات را از مظاهر قدرت و نوجوانان دارای هویت پراکنده از همسالان کسب میکنند ( استریت ماتروپیت،۱۹۸۹).
عواملی که بر رشد هویت تاثیر میگذارند
هویت نوجوان شروع یک فرایند دایمی اصلاح در تعهدات شخص است هروقت که فرد یا شرایط موقعیتی او تغییر میکند احتمال تنظیم مجدد هویت وجوددارد ( گروت وانت ۱۹۹۸) عوامل زیادی بررشد هویت تاثیر میگذارند .
شخصیت . مخصوصا روش انعطاف پذیر و خالی از تعصب برای دست و پنجه نرم کردن با عقاید وارزشهای متضاد ، هویت پخته را پرورش میدهد نوجوانای که معتقدند واقعیت مطلق همیشه دست یافتنی است هویت ضبطی دارند و آنهایی که اطمینان ندارند تاکنون چیزی را به طور قطع فهمیده اند از هویت پراکنده برخوردارند یا در حالت وقفه هستند نوجوانانی که معتقدند برای انتخاب کردن از بین چندین دیدگاه می توان از ملاکهای منطقی استفاده کرد احتمالا هویت کسب کردهاند کودکان نوپایی که درک خودسالم دارند از والدینی برخودارند که حمایت عاطفی و آزادی کاوش کردن برای آن ها تامین میکنند همین طور در صورتی که خانواده « پایگاه امنی » باشد که نوجوانان بتوانند با اطمینان از این پایگاه به سوی دنیای بزرگترپیش بروند رشد هویت تقویت می شود نوجوانانی که احساس میکنند به والدینشان دلبسته هستند اما در عین حال آزادند تا عقاید خودشان را بیان کنند هویت کسب کرده یا در حالت وقفه هستند نوجوانانی که از هویت ضبط شده برخودارند معمولا روابط صمیمی با والدین دارند اما از فزصت جداشدن سالم بی بهره اند ونوجوانانی که دچار پراکندگی هویت هستند از کمترین رابطه صمیمانه وارتباط آزاد در خانواده خبر میدهند ( پاپینی ، ۱۹۹۴) .
رشد هویت به مدارس وجوامعی که فرصتهای گوناگونی برای کاوش تامین میکنند نیز بستگی دارد اریکسون ( ۱۹۶۸) خاطرنشان کرد که ناتوانی در کسب هویت شغلی بیش از هر چیز نوجوانان را آشفته میسازد ( ص. ۱۳۲ ) کلاسهایی که تفکر سطح عالی و فعالیتهای فوق برنامه ای را ترغیب میکنند که نوجوانان را قادر میسازند نقشهای مسئول را بپذیرند معلمان و مشلورانی که دانش آموزان مرتبه اجتماعی . اقتصادی پایین را تشویق میکنند وارد کالج شوند و برنامه های آموزش شغلی که نوجوانان را دردنیای کاری بزرگسال غرق میسازند به کسب هویت کمک میکنند ( کوپر۱۹۹۸) فرصت صحبت کردن با بزرگسالان و همسالان بزرگتر که روی مسایل هویت کارکرده اند نیز میتواند مفید واقع شود ( واتر من ، ۱۹۸۹) .
و سرانجام بستر فرهنگی و مقطع تاریخی بررشد هویت تاثیر دارند در بین نوجوانان امروزی کاوش و تعهد در زمینه انتخاب شغلی و ترجیع نقش جنسی . زودتر از ارزشهای مذهبی و سیاسی صورت میگیرد اما ۳۰ سال پیش ، هنگام جنگ و یتنام . عقاید سیاسی زودتر شکل می گرفتند فشارهای اجتماعی نیز مسئول مشکلات خاص هستند که نوجوانان هم جنس گراو برخی از نوجوانان اقلیت قومی در زمینه تشکیل هویت شخص . ایمن با آن روبرو میباشند .
فصل سوم
جامعه تحقیی
نمونه تحقیقی
روش نمونه گیری
روش جمع آوری اطلاعات
ابزار تحقیق
اعتبار و روائی ابزار تحقیق
روش آماری
جامعه تحقیق
آزمودنیهای من در این تحقیق دانش آموزان کلاس توحید ۲از ، دبیرستان ناصر اسماعیل پور را تشکیل دادهاند که این مدرسه در ناحیه ۲ آموزشی و پرورش شهرستان رشت به صورت اتفاقی انتخاب شدند .
نمونه تحقیق