اپلیگات(۲۰۰۹) تحقیقات انجام شده توسط او عناصر و اجزای مدل های کسب و کار الکترونیکی را مورد بررسی قرار میدهد. در این تحقیقات به تعدادی از عناصر مدل کسب و کار توجه بیشتری صورت گرفته است. چرا که فرض شده این عناصر در تعدادی از کسب و کار های مورد نظر تحقیق دارای اهمیت بیشتری است. مثل ارزش یا محصول ارائه شده و همینطور شایستگی. این مدل در صنایع واسطه ای و خدمات مسافرتی کاربرد دارد.
چسبراق و همکاران(۲۰۱۱) در مطالعات خود در زمینه مدل های کسب و کار الکترونیک مالی با در نظر گرفتن مشتری و کانالهای توزیع ارتباطی مناسب بین شایستگی ها و قابلیت های یک سازمان و زیرساختار به دست آمده مدلی ارائه کردند.
مدل کسب و کار الکترونیکی از دیدگاه استروالدر(۲۰۰۲):
در کلیه مدل های بررسی شده، موجودیت های مذکور از دیدگاه ارائه دهنده/ ارائه دهندگان مدل به نحوی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. به منظور شناسایی اجزاء تشکیل دهنده ی مدل کسب و کار، تحقیقات متنوعی صورت گرفته است ولی از میان همه آن ها، کامل ترین تحقیق توسط استروالدر (۲۰۰۴) انجام شده است. مدل ایشان حاصل مطالعه و پژوهشی روی کلیه نظریاتی است که تا آن زمان در این حوزه ارائه شده است.
در دیدگاه استروالدر (۲۰۰۴)، ۹ بلوک (مؤلفه اصلی) سازنده مدل کسب و کار شناسایی شده است:
جدول ۱- اجزاء اصلی و فرعی مدل کسب و کار از دیدگاه استروالدر
جدول ۱- اجزاء اصلی و فرعی مدل کسب و کار از دیدگاه استروالدر
حـوزه
زیـرحـوزه
شـــرح
محصول
ارزش ارائه شده
کالاها و سرویس هایی هستند که برای مشتریان، ارزش محسوب میشوند.
رابط مشتری
مشتری هدف
کسانی هستند که شرکت میخواهد ارزش را به آن ها ارائه دهد.
کانال توزیع
وسایل برقراری ارتباط با مشتریان هستند.
روابط
به تشریح لینک میان کمپانی و شرکت می پردازد.
مدیریت زیرساخت
پیکربندی ارزش
به تشریح هماهنگی فعالیت ها و منابع مورد نیاز برای ایجاد ارزش می پردازد.
قابلیت و توانایی
توانایی اجرای یک الگوی قابل تکرار از اعمال مورد نیاز برای ایجاد ارزش مورد نظر برای مشتریان
همکاری
توافق در خصوص همکاری ارادی با سایر کمپانی ها برای ایجاد ارزش
جنبههای مالی
ساختار هزینه
نشان دهنده پول موردنیاز برای همه وسایل به کار رفته در مدل کسب و کار
مدل درآمد
تشریح به دست آوردن پول از طریق مجموعه ای از جریان های درامد
استروالدر و پیگنور (۲۰۰۲) دیدگاه دقیق تری برای مدل های کسب وکار ارائه کردهاند. آن ها هستی شناسی ای (آنتولوژی) برای مدل های کسب وکار پیشنهاد کردهاند که از آن به عنوان”تعریف دقیقی از موارد کسب وکار اینترنتی و اجزاء وابسته ی آن در مدل کسب وکار شرکت” یاد کردهاند. ایشان مفهوم ” هستی شناسی مدل کسب وکار الکترونیکی” را تحت عنوان “مفهوم سازی و رسمی سازی عناصر، روابط، لغات و معناشناسی مفاهیم و موضوعات ضروری در حیطه مدل کسب وکار الکترونیکی” تعریف کردهاند. هستی شناسی مدل های کسب وکار الکترونیکی به چندین سطح با افزایش عمق و پیچیدگی تجزیه می شود. سطح اول مربوط به چهار رکن اصلی مدل کسب وکار است. که عبارتند از : نوآوری کالا، رابطه با مشتری، مدیریت زیرساخت و امور مالی. همه این مفاهیم به جزء های بیشتری تجزیه میشوند و ارتباط دو جانبه ای با یکدیگر دارند. (آدمانیتیا جی پاتلی،۲۰۰۳)
اکثریت ابزاری که برای طراحی و نمایش مدل های کسب وکار به کار می رود، بر روابط، اهداف مبادله شده، بازیگران و فرایند های فعالیت های کسب وکار تأکید دارند. بنابرین آن ها همه اجزاء مدل های کسب وکار را معرفی نمی کنند، بلکه فقط به اجزا اصلی مدل کسب وکار اشاره میکنند. البته از یک استثنا در این مورد یاد می شود. آن ها پیشنهاد کردند از مفاهیم و روابط تعیین شده برای طراحی مدل کسب وکار (e-BMO) در آنتولوژی مدل کسب وکار الکترونیکی استفاده شود. (هایس و فینگان،۲۰۰۵)
شکل زیر مبنا برای طراحی مدل کسب و کار است و مدل های مبنایی کسب و کار چارچوبی است که بر شناسایی حوزه های زیر به عنوان سنگ بناهای یک مدل کسب و کار تأکید دارد.
چهار جزء اصلی مدل مفهومی استروالدر را می توان عبارتند از:
۱٫ محصول : شرکت در چه کسب و کاری فعال است و چه محصولات و پیشنهادهای ارزشی به بازار عرضه میکند. کالا این جزء تمامی جنبههای مرتبط با پیشنهاد های سازمان را تحت پوشش قرار میدهد. این عنصر نه تنها کالا ها و خدمات بلکه روشی که با آن شرکت خودش را از رقبا متمایز میکند را نیز دربرمی گیرد. (استروالدر،۲۰۰۲)
۲٫ مشتری : مشتریان هدف شرکت چه کسانی هستند و چگونه روابط محکمی با آن ها برقرار می شود.. از طریق به کار بردن شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات می توان با تغییر دادن ارتباط فیزیکی مستقیم با مشتری مفاهیم مربوط به رابطه با مشتری را بهبود بخشید یا حتی تعریف دوباره ای از آن ارائه داد. (استروالدر،۲۰۰۲)
۳٫ مدیریت زیر ساخت : شرکت چگونه عاملیت های زیرساختی یا تدارکاتی را انجامی میدهد و چگونه در قالب سازمانی شبکه ای عمل میکند. فناوری اطلاعات و ارتباطات، به ویژه اینترنت تاثیر اساسی بر روشی که شرکت ها برای سازماندهی کردن فعالیت های داخلی و خارجی شرکت به کار میبرند، دارند. تجزیه و تجزیه مجدد زنجیره ارزش صنعت، فعالیت های موجود و فعالیت های بازیگران جدید. مدیریت زیرساخت موقعیت سیستم ارزش را نشان میدهد که برای تحویل ارائههای شرکت و ایجاد و حفظ رابطه مشتری لازم و ضروری میباشد. (استروالدر،۲۰۰۲)
۴٫ جنبههای مالی : مدل درآمدی و ساختار هزینه مدل کسب و کار چیست؟ این یک عنصر کلیدی در مدل کسب وکار است. بهترین کالا ها و خدمات و بهترین سطح از ارتباط با مشتری تنها زمانی ارزشمند است، که موفقیت های مالی بلندمدت برای شرکت فراهم کنند که مدل های درآمد و هزینه از عوامل تعیین کننده در این مورد میباشند. (استروالدر،۲۰۰۲)
شکل زیر مبنا برای طراحی مدل کسب و کار است و مدل های مبنایی کسب و کار چارچوبی است که بر شناسایی حوزه های زیر به عنوان سنگ بناهای یک مدل کسب و کار تأکید دارد.
مدل کسب و کار الکترونیکی از دیدگاه استروالدر(۲۰۰۲):
در کلیه مدل های بررسی شده، موجودیت های مذکور از دیدگاه ارائه دهنده/ ارائه دهندگان مدل به نحوی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. به منظور شناسایی اجزاء تشکیل دهنده ی مدل کسب و کار، تحقیقات متنوعی صورت گرفته است ولی از میان همه آن ها، کامل ترین تحقیق توسط استروالدر (۲۰۰۴) انجام شده است. مدل ایشان حاصل مطالعه و پژوهشی روی کلیه نظریاتی است که تا آن زمان در این حوزه ارائه شده است.
در دیدگاه استروالدر (۲۰۰۴)، ۹ بلوک (مؤلفه اصلی) سازنده مدل کسب و کار شناسایی شده است: