ج) تحقیق در رابطه با آزمون روز نزوایگ :
-
- تحقیق در زمینه « بررسی تحولی مسند کنترل و رابطه آن با پرخاشگربی » ( فراهانی[۸۱]۱۳۷۵) در این تحقیق از آزمون مسند کنترل نوویکی – استریلکند و تست تصاویر ناکامی[۸۲] روزنزوایگ بر روی صد و بیست دختر در گروههای سنی هشت تا چهارده سال اجرا گردید ، تا تاثیر سن بر مسند کنترل و پرخاشگری و رابطه این دو با هم ارزیابی میگردد . فرض بر این بود که با افزایش سن ، جهت پرخاشگری درونی می شود و کودکان بامسند کنترل درونی تر و بیرونی تر از حیث رفتار پرخاشگرانه ( ریخت و جهت پرخاشگری ) ا ز یکدیگر متفاوت هستند . یافته های نهایی پژوهش نشان داد که ، درمحدوده خاصی از فرایند اجتماعی شدن ( هشت تا چهارده سال ) عامل سن در تغییر جهت مسند کنترل مؤثر نیست . با افزایش سن گرایش بیشتری به درون فکنی پرخاشگری حاصل میگردد . کودکان با مسند کنترل بیرونی تر، بیشتر حل مشکل ناکامی را علی رغم وجود مانع با تعقیب هدف پیشگیری میکنند ، گرایش بیشتری به پیدا کردن راه حل موقعیت ناکام کننده از طریق فرد دیگر دارند وبا قبول سرزنش و انتقاد از خود پرخاشگری را بیشتر متوجه خود میکنند ، کودکان با مسند کنترل درونی تر ، بیشتر برای دفاع از خود عمل میکنند و در مقابل ناکامی اغماض بیشتری ازخود نشان میدهند و با طرفه رفتن از موقعیت ناکام کننده گرایش بیشتری به باز داری بیان خصومت آمیز دارند .
فصل سوم
روش تحقیق
- جامعه :
-جامعه مورد بررسی در این تحقیق ، متشکل از دانش آموزان دختر و پسر کلاسهای چهارم و پنجم مقطع ابتدایی ، از سه دبستان آموزش و پرورش شهرستان قروه میباشد .
- نمونه و نمونه گیری :
-حجم نمونه ، عبارت است از دویست نفر از دانش آموزان کلاسهای چهارم و پنجم دبستان ، صد دانش آموز دختر و صد دانش آموز پسر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند :
برای انتخاب دانش آموزان ، ابتدا ، آزمون روز نزوایگ را به صورت آزمایشی بر روی بیست نفر از دانش آموزان کلاسهای اول ، دوم ، سوم ، چهارم و پنجم ( ده دانش آموز دختر و ده دانش آموز پسر اجرا کرده و پاسخهای آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت ، نتیجه آزمون آزمایشی مشخص کرد : دانش آموزان دختر و پسر کلاسهای اول تا سوم به اکثر سوالات آزمون پاسخ نداده بودند و به همین دلیل گروه نمونه از بین دانش آموزان چهارم و پنجم انتخاب شده اند .
از میان شش کلاس چهارم ( تعداد دانش آموزان هر کلاس بیست و چهار نفر بود ) و هفت کلاس پنجم ( تعداد دانش آموزان هر کلاس بیست و شش نفر بود ) مدارس پسرانه ، دو کلاس چهارم و دو کلاس پنجم به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده و برای هر گروه ( آزمایشی و کنترل ) یک کلاس چهارم با یک کلاس پنجم در نظر گرفته شد ( برای هر گروه جمعا پنجاه نفر )
از میان سه کلاس چهارم و سه کلاس پنجم مدرسه دخترانه ( کلاسهای چهارم سی و دو نفر دانش آموز داشت و کلاسهای پنجم سی و چهار نفر ) یک کلاس چهارم و دو کلاس پنجم به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده وبرای هر گروه ( آزمایشی وکنترل ) شانزده نفر از دانش آموزان کلاس چهارم و هفده نفر از دانش آموزان هر کلاس پنجم در نظر گرفته شدند ( برای هر گروه جمعا پنجاه نفر ) .
سن دانش آموزان گروه نمونه از ( ده سال ، ده سال و چند ماه و یازده سال تا یازده سال و چند ماه ) میباشد .
۳-طرح تحقیق :
طرح تحقیق « پس آزمون چند گروهی با گروه کنترل » میباشد .
RGEb-x t2 ۱ R =تصادفی x = متغییر مستقل
۲- RGCb – – t2 =T آزمون مصور ناکامی روز نزوایگ کودکان [۸۳]
۳-RGEg -X t2 GE= گروه آزمایشی =Gc گروه کنترل
۴- RGCg – – t2 =Gb گروه پسران =Gg گروه دختران
- نمونه به چهار گروه تقسیم شده ، که در آن دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل وجود داشته وهر گروه شامل پنجاه نفر میباشد . در گروه اول ( آزمایشی پسران ) متغیر مستقل اعمال شده و پس از آن آزمون اجرا گردیده است ، در گروه دوم ، گروه گواه پسران ، بدون اعمال متغیر مستقل فقط آزمون اجرا شده ، در گروه سوم ، گروه آزمایشی[۸۴] دختران ، متغیر مستقل اعمال پس از آن آزمون اجرا شده در گروه چهارم گروه گواه دختران متغیر مستقل وجود نداشته و فقط آزمون اجرا گردیده است .
۴-متغیرها
متغیرمستقل : در این تحقیق ایجاد حالت ناکام کننده که عبارت بود از جلوگیری از شرکت دانش آموزان گروه آزمایشی در مسابقات ورزشی که قرا رآن قبلا گذاشته شده بود و قبل از انجام آزمون اعلام شد که این قرار لغو شده و دانش آموزان نمی توانند در این مسابقات شرکت کنند میباشد .
متغیر وابسته : واکنشهای آزمودنیها به متغیر مستقل بر اساس نتایج آزمون میباشد .
۵-ابزار اندازه گیری ، نحوه اجراء و شیوه های تجزیه و تحلیل آن :
ابزار اندازه گیری ، آزمون مصور ناکامی روزنزوایگ[۸۵] میباشد که برای آشنایی با این ابزار توضیحاتی درخصوص آن داده می شود :
سائول روزنزوایگ از سال ۱۹۳۰ به روانکاری توجه کرد و تلاش نمود تا نظریه فروید را مورد بررسی تجربی قرار دهد . تا آن زمان مطالعات روانکاری بر پایه تجربه های کنترل نشده متکی بود . مجموعه وسایلی که برای این کار تهیه کرده بود رویهم آزمون ناکامی نامیده شد که با علامت اختصاری F- Test معرفی شد این مجموعه چهار قسمت بود و قسمت چهارم آن اساس پیدایش آزمون ناکامی به شکل رایج امروزی آن گردید وشامل تصاویری بود که برای برونفکنی احساسات و هیجانها به کار میرفت و بعدها شکل و تعداد منظمی به خود گرفتند و آزمون تصویری ناکامی را به وجود آوردند و علامت اختصاری ( p.f)آن است و در نخستین صورت تکامل یافته آن در سال ۱۹۴۴ منتشر شد .
روزنزوایگ آزمون خود را گسترش داد و امروزه در سه شکل متنوع به کار برده می شود که بر حسب سه دوره سنی ، کودکی ، جوانی و بزرگسالی تهیه شده است .آزمون ناکامی برای کودکان در سال ۱۹۴۵ در امریکا منتشر شد و برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ به وسیله ( وان روی[۸۶] ) برای استفاده فرانسوی زبانها آماده گردید . در فاصله سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۳ به وسیله مرکز روانشناسی کاربردی C.P.A[87] فرانسه برای کودکان شش تا دوازده ساله به وسیله ( انژون ، فرزون ، پیشو[۸۸] ) استاندارد شده واکنون مورد استفاده است .
روزنزوایگ معتقد است آزمونی که برای کودکان تهیه شده ، معتبر تر از آزمون بزرگسلان است ، زیرا کودکان راحتر و ساده تر احساس ها و هیجانهای خود را در تصاویر مربوط برونفکنی
میکنند ، وتعبیر آن ها عینی تر و واقعی تر است ، نام کامل آزمون در انگلیسی « روش تداعی تصاویر برای تشخیص عکس العملهای ناکامی [۸۹]است . که روزنزوایگ علامت اختصاری آن راp.f.s[90] گذارد به معنی بررسی تصاویر ناکامی .