-
- کمبود وضوح و صراحت استاندارد و یا تعدد مقالات مرتبط به استاندارد به دلیل صراحت کم استاندارد اصلی.
-
- استفاده از قضاوت های حرفه ای در به کارگیری استاندارد.
- استفاده بی مورد و نابجا از قوانین دشوار.
طبق تحقیق فوق ۵۷% تجدید ارائههای سال۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ به دلیل اشتباهات اساسی داخلی شرکت بودند بر خلاف این، از نظر عرف جمعی، عامل اصلی بیشتر تجدید ارائه ها پیچیدگی استانداردهای حسابداری میباشد.
کالن و همکارانش[۴۴](۲۰۰۸) در تحقیقی تحت عنوان «آیا تجدید ارائه حسابداری: همیشه خبر ناخوشایندی برای سرمایه گذاران هستن؟» نمونه ای وسیع از صورت های مالی تجدید ارائه شده طی سال های ۱۹۸۶ تا ۲۰۰۱ بین شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار نیویورک را مورد بررسی قرار داده و تجدید ارائههای ناشی از تغییرات در اصول حسابداری را با تجدید ارائههای ناشی از اشتباهات مورد مقایسه قرار دادهاند. طبق این تحقیق سرمایه گذاران معمولا تجدید ارائه را به عنوان یک هشدار منفی درنظر می گیرند. این موضوع به خاطر سه دلیل بالقوه است:
-
- تجدید ارائه ها مسائل مربوط به سیستم حسابداری را تعیین میکنند که ممکن است مسائل عملیاتی (و یا مدیریتی) وسیعتری را اظهار نمایند.
-
- تجدید ارائه باعث اصلاح کاهنده در جریانات نقدی آتی مورد انتظار می شود.
- تجدید ارائه نشان دهنده تلاش های مدیریت جهت مخفی کردن (لاپوشانی )کاهش سود از طریق «حساب سازی» است.
اترگ[۴۵](۲۰۰۹) در تحقیق خود تحت عنوان «افشاهای تجدید ارائه شده و محافظه کاری های حسابداری بعد از آن» با بررسی ۲۱۳۲ تجدید ارائه رخ داده در شرکت های آمریکایی طی سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ ، تغییرات در رویه های شناسایی سود شرکت ها بعد از افشای تجدید ارائه جهت اصلاح گزارشگری قبلی را آزمون نموده و نتیجه گرفت که این شرکت ها برای بازگرداندن مجدد قابلیت اتکای سود متقبل استراتژی شناسایی سود خیلی محافظه کارانه بعد از این افشای خواهند شد. طبق تحقیق اترگ اشتباهات حسابداری که از طریق تجدید ارائه افشای میشوند به اعتماد سرمایه گذاران لطمه میزنند، از اینرو این امر منجربه افزایش محافظه کاری در ارائه سود می شود.
۲-۷ خلاصه فصل دوم
این فصل شامل دو بخش است، بخش اول ادبیات تحقیق و در بخش دوم پیشینه های مرتبط با تحقیق بیان شده است. از این رو در بخش اول با توجه به موضوع رساله، ابتدا به بیان اهداف گزارشگری مالی و استانداردهای گزارشگری و این که اطلاعات مالی برای چه کسانی ارائه می شود و همچنین مبانی ارائه مجدد صورتهای مالی و دلایل و واکنش و پیامدهای ارائه مجدد صورتهای مالی بیان شد.
در ادامه به تبیین بیشتر مبانی رشد شرکت و تقسیم بندی آن به رشد داخلی و خارجی و مبانی اندازه گیری آن پرداخته شد و به دنبال آن بیان مفاهیم هر یک از متغیرهای مورد بررسی قرار گرفت و سپس ادبیات کارایی بازار سرمایه و انواع و سطوح مختلف آن را بیان نموده ایم و در پایان و در بخش دوم پیشینه تحقیق به تفکیک تحقیقات انجام شده در داخل و خارج بیان گردیده است.
۳-۱ مقدمه
امروزه جهت انجام تحقیق به ندرت می توان بدون استفاده از روش های آماری اقدام به تفسیر، تبیین و تحلیل نتایج به دست آمده از تحقیقات و پژوهشهای علمی کرد. اگر اطلاعات را از مهمترین لوازم تصمیم گیری بدانیم، علم آمار که با پردازش دادها و تبدیل آن ها به اطلاعات مورد نیاز امکان تصمیم گیری را فراهم میکند، یکی از مهمترین علوم محسوب خواهد شد.
برای تفسیر و تبیین و تحلیل نتایج و آزمون فرضیات از علم آمار، نرم افزارهای آماری و برنامه های آماری که به کمک کامپیوتر انجام می شود، استفاده خواهد شد.
با این بیان در این فصل روش و ساختار تحقیق به تفصیل تشریح می شود. در ادامه مراحل انجام تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش گردآوری داده ها و قلمرو تحقیق تبیین شده، سپس متغیرهای مورد مطالعه و نحوه اندازه گیری متغیرها و همچنین روش های آماری مورد استفاده معرفی و تشریح میشوند و در پایان محدودیتهای تحقیق ارائه خواهد شد.
۳-۲ روش تحقیق
تحقیق حاضر از نظر بعد زمانی، پس رویدادی میباشد که بر اساس داده های مالی گذشته شرکت ها، به بررسی فرضیهها می پردازد و از لحاظ هدف (ماهیت) تحقیقی کاربردی میباشد که نتایج به دست آمده آن مستقیماً قابل استفاده جهت تصمیم گیری استفاده کنندگان میباشد. همچنین یک تحقیق تحلیلی بوده که با بهره گرفتن از داده های به دست آورده و بیان فرضیه هایی به آزمون فرضیه های می پردازیم و برای کشف ارتباط بین دو متغیر، از روش هبستگی با بهره گرفتن از مدل رگرسیون تلفیقی ( PANEL DATA ) خواهد بود. برای آزمون فرضیه دوم از آزمون ویلکاکسون استفاده می شود. اطلاعات این تحقیق شامل داده های به دست آمده از گزارش های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که با مراجعه به پایگاه های اطلاعاتی استخراج، محاسبه و بر اساس آن مدل های تحقیق برآورد شده تا مبنایی برای آزمون فرضیهها فراهم گردد. داده های مورد نیاز شرکت ها به منظور بررسی فرضیه های تحقیق از طریق نرم افزارهای ره آورد نوین و از طریق سایت بورس اوراق بهادار تهران در طول سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ ، گردآوری شده و پس از مقایسه و رفع عدم هماهنگی های جهت تجزیه و تحلیل نهایی از نرم افزار Eviews 7 و SPSS استفاده شده است.
۳-۳ جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای ۸۷ لغایت ۹۱ میباشد.جهت همگن نمودن جامعه آماری در اجرای آزمون فرضیات و تعمیم نتایج آن، شرایط ذیل در خصوص شرکتهای جامعه آماری موردنظر میباشد.(روش حذف سیستماتیک)
-
- پایان سال مالی شرکت منتهی به پایان اسفند باشد.
-
- شرکت در دوره مورد مطالعه تغییر سال مالی نداشته باشد.
-
- شرکت های سرمایه گذاری، بانکها و بیمه ها نباشند
-
- نماد معاملاتی شرکت فعال و توقف نماد معاملاتی نداشته باشد.
-
- در محدوده زمانی تعیین شده حداقل یک بار صورتهای مالی سالانه تجدید ارائه شده، منتشر نموده باشند.
- اطلاعات مالی مورد نیاز در دسترس باشد.
با توجه به مراتب فوق، نمونه آماری تحقیق شامل ۸۰ شرکت و یا به عبارت ۴۰۰ نمونه شرکت میباشد
۳-۴ روش جمع آوری داده ها
جهت جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده شد. به این ترتیب که با مطالعه کتب، مقالات و پایان نامه های تحصیلی داده های بخش نظری گرد آوری شدند و داده های مربوط به نمونه آماری از طریق بانک اطلاعات ره آورد نوین ،تدبیر پرداز و کدال جمع آوری گردید.
۳-۵ معرفی متغیرها و نحوه محاسبه آن ها
۳-۵-۱ معرفی و نحوه اندازه گیری متغیرهای مستقل