۵-۳زمانپایین بودن زمان دسترسی به سازمان، پایین بودن زمان انجام قراردادها.وابسته۶-۳خدماتتنوع محصولات، جذابیت محصولات، رفتار مناسب کارکنان، آراستگی فضای فیزیکی سازمان.وابسته
۳-۸) روایی و پایایی پرسشنامه
اعتبار هر پژوهشی در گرو معتبر بودن ابزار گردآوری داده برای آن پژوهش قرار دارد. با توجه به اینکه در پژوهش حاضر از پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده میشود باید از اعتبار پرسشنامه پژوهش اطمینان حاصل شود. سنجش اعتبار پرسشنامه از دو بعد روایی و پایایی مورد توجه قرار میگیرد. روایی توانایی آزمون در اندازهگیری صفت یا ویژگی مورد نظر است و به این مفهوم است که ابزار مورد استفاده پژوهشگر چه چیزی را اندازهگیری میکند. در این پژوهش با وجود استاندارد بودن پرسشنامه، برای اطمینان از روایی ابزار گردآوری داده از نظرات اساتید، متخصصان موضوع پژوهش و تکمیلکنندگان پرسشنامه استفاده شده است.
میزان ثبات یک آزمون در اندازهگیری موضوع مورد نظر، در طول دوره های زمانی مختلف، پایایی آزمون اطلاق میشود. برای بررسی پایایی از روشهایی مانند اعتبار آزمون مجدد، فرمهای موازی، دو نیمه کردن آزمون و آلفای کرونباخ استفاده میشود. معمولترین آزمون پایایی برای سؤالهای چند گزینهای از نوع پژوهش حاضر ضریب آلفای کرونباخ است که نوعی آزمون از سازگاری منطقی پاسخهای پاسخدهندگان به همه سؤالها در یک سنجه یا یک پرسشنامه میباشد. با توجه به جدول ۳-۲ ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای کل پرسش نامه پژوهش حاضر ۹۱۶/۰ است که میزان پایایی قابل قبولی را برای پرسشنامه پژوهش نشان میدهد.
جدول ۳-۲٫ ضریب پایایی برای کل پرسشنامه
تعداد بخشها (سؤالها)
آلفای کرونباخ
۵۹
۹۱۶/۰
در جداول ۳-۳ الی ۳-۵ نتایج به دست آمده برای قسمت های ۳ گانه پرسش نامه که عبارتند از : تعیین کننده های ظرفیت جذب دانش، ظرفیت جذب دانش و قابلیت پاسخگویی سریع ارائه شده است.
جدول ۳-۳٫ ضریب پایایی برای سوالات تعیین کننده های ظرفیت جذب دانش
تعداد بخشها (سؤالها)
آلفای کرونباخ
۲۱
۷۸۴/۰
-
- – Cohen & Levintal. ↑
-
- – George and Zahra. ↑
-
- – Michael E. porter. ↑
-
- – Penrose. ↑
-
- – Barney. ↑
-
- – Cohen & Levintal. ↑
-
- – Allen. ↑
-
- – Gherardi. ↑
-
- – Lane and Lubatkin. ↑
-
- – Matusik and Heeley. ↑
-
- – Todorova and Dursin. ↑
-
- – George and Zahra. ↑
-
- – Bandora. ↑
-
- – Vygotsky. ↑
-
- – Nonaka and Takeuchi. ↑
-
- – Crossan. ↑
-
- – Carlsson and Jacobsson. ↑
-
- – Wegloop. ↑
-
- – Kim. ↑
-
- – Vanwijk. ↑
-
- – Brown. ↑
-
- – Nicolini and Meznard. ↑
-
- – Daghfous. ↑
-
- – Rothwell and Dodgson. ↑
-
- – Boundary Spanner. ↑
-
- – Levinson and Asahi. ↑
-
- Benchmarking. ↑
-
- – Boer, Bosch and Volberds. ↑
-
- – Altan. ↑
-
- – Goldhar and Lei. ↑
-
- – Nevis. ↑
-
- – Stock . ↑
-
- – Rocha. ↑
-
- – Cantner and Pyka. ↑
-
- ۰ Fast Response Organization. ↑
-
- – Arteta and Giachetti. ↑
-
- – Nika Muroveca and Igorprodan. ↑
-
- – Lisrel. ↑
-
- – Liao. ↑
-
- – Atuahen and Gima. ↑
-
- – Nicholls and Nixon. ↑
-
- – Mowery, Oxley and Silverman. ↑
-
- – Cesar Camison and Beatriz Fores. ↑
-
- – Dimensionality. ↑
-
- – Zulanski. ↑
-
- – Veugelers. ↑
-
- – Cocburn and Henderson. ↑
-
- – Shenkar and Li. ↑
-
- – Mangematin and Nesta. ↑
-
- – Becker and Peters. ↑
-
- – Shenkar. ↑
-
- – Tampson. ↑
-
- – Drucker. ↑