پاسخگوی شماره«۱۲» : «اهداف تدریس میتونه در درجات مختلف متفاوت باشه و متناسب با هر درسی هم تفاوت داره».
طرفداران دیدگاه سوم یعنی اساتیدی که هدف تدریس را وابسته به نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی یا نوع درس داشته اند دارای سوابقی به شرح زیر میباشند:
پاسخگوی شماره «۴» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «زبان انگلیسی» از دانشگاه آزاد تبریز و دکتری «آموزش زبان» از دانشگاه پنجاب هند و دارای ۱۶ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه مدیریتی.
پاسخگوی شماره «۶» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «ادبیات فارسی» از دانشگاه دهلی و دارای ۲۶ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف.
پاسخگوی شماره «۷» : دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی «ادبیات فارسی» از دانشگاه تبریز و مدرک دکتری از دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بوده و ۲۰ سال نیز سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشتهاست.
پاسخگوی شماره «۱۲» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تبریز و دارای ۱۹ سال سابقه تدریس.
پاسخگوهای شماره «۴» و «۶»که دیدگاه سوم یعنی هدف تدریس وابسته به دانشگاه، مقطع تحصیلی و نوع درس میباشد را انتخاب کرده اند:
پاسخگوی شماره «۴» تجربه تحصیل در دانشگاه آزاد و یک دانشگاه خارجی را داشته و همچنین تجربه تدریس در دانشگاه پیام نور را داشته است و احتمالا تجربیات وی در این زمینه بر دیدگاه وی تاثیرگذار بوده است.
پاسخگوهای شماره «۶» و «۷» نیز سابقه تدریس بسیار داشته اند و احتمالا تجربیات آنان در تدریس در دانشگاه های مختلف در طول سالیان بسیار بر نظر آنان در مورد هدف تدریس تاثیرگذار بوده است.
۱-د)ایجاد روحیه پرسشگری: عدهای نیز ایجاد روحیه پرسشگری را هدف اساسی تدریس دانسته اند و هدف از تدریس را ایجاد مسئله در ذهن افراد و تحریک آنان به پرسیدن سئوال میدانند، در این مورد چند تن از اساتید(پاسخگویان شماره«۳» و «۱۰») چنین گفتهاند:
پاسخگوی شماره«۳» : «هدف بیشتر تربیت هست منتها تربیت از نظر روش تفکر، خلاقیت و برانگیختن روح پرسشگری، به نظر من این ها مهمتره تا اینکه صرفا ما بگیم یکسری آموزههای گذشتگان رو به دانشجویان انتقال بدیم».
پاسخگوی شماره«۱۰» : «هدف به وجودآوردن روحیه پرسشگری در فراگیرهامون و دانشجوهامون هست نه روحیه پذیرش مطالب، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی ما باید تدریس رو صرفا بر محور پرسشگری، ایجاد مسئله در ذهن دانشجویان در رشته های مختلف قرار بده».
طرفداران دیدگاه بعدی یعنی ایجاد روحیه پرسشگری به عنوان هدف تدریس دارای سوابق تحصیلی و اشتغال به تدریس به قرار زیر میباشند:
پاسخگوی شماره «۳» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه تهران، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه شهید بهشتی و مدرک دکتری در رشته «علوم سیاسی» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران میباشد، همچنین ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه های مختلف داشته و دارای چندین سال سابقه مدیریتی میباشد.
پاسخگوی شماره «۱۰» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «علوم اجتماعی» از دانشگاه تبریز و مدرک کارشناسی ارشد در رشته «پژوهشگری» از دانشگاه تهران و همچنین دارای ۱۵ سال سابقه تدریس و چندین سال سابقه پژوهش در سازمان جهاد دانشگاهی میباشد.
در مورد پاسخگویان شماره «۳» و «۱۰» که ایجاد روحیه پرسشگری را هدف تدریس میدانند احتمالا رشته های تحصیلی آنان(علوم سیاسی و پژوهشگری) و سوابق شغلی آنان(سوابق مدیریتی پاسخگوی شماره «۳» و سوابق پژوهشی پاسخگوی شماره «۱۰») بر نظرات آنان درمورد هدف تدریس تاثیرگذار بوده است.
۱-ه)توجه به غایات تعلیم و تربیت:
پاسخگوی شماره «۱۱» هدف تدریس را چنین بیان داشته است: «در عین حال که اون هدفهای اجتماعی و غیره رو دنبال میکنه، اما خود کودک، خود دانشجو، دانش آموز به اصطلاح درحد قابلیتهای خودش رشد بکنه، این میشه هدف، وقتی که هدف تکتک افراد توجه کردیمف خیلی مشکل میشه که ما بتونیم یک هدفی رو تامین بکنیم که همه رو پوشش بده، نهایتاً ما در عین حال که یکسری اهدافی رو و غایاتی رو برای تعلیم و تربیت افراد در نظر میگیریم اما در کنار اون ما به شاگرد در کلیت خودش و علائقش، تمایلاتش، گرایشاتش، استعدادهاش، تواناییهاش، به همه این ها ما باید توجه بکنیم».
و طرفدار دیدگاه آخر یعنی توجه به غایات تعلیم و تربیت وبه همراه رشد فراگیر در هدف تدریس دارای سوابق زیر میباشد:
پاسخگوی شماره «۱۱» : دارای مدرک کارشناسی در رشته «مشاوره» از دانشگاه تبریز، مدرک کارشناسی ارشد در رشته «تاریخ تعلیم و تربیت» از دانشگاه تهران و مدرک دکتری در رشته «فلسفه تعلیم و تربیت» از دانشگاه یوهان گوتنبرگ آلمان بوده و ۲۰ سال سابقه تدریس داشته است.
از لحاظ فراوانی دیدگاه های مربوط به هدف تدریس در بین مصاحبهشوندگان دیدگاه اول یعنی انتقال مطالب و مفاهیم به عنوان هدف تدریس دارای ۲۵درصد از کل فراوانی، دیدگاه دوم یعنی تعلیم همراه با تربیت به عنوان هدف تدریس۶۶/۱۶درصد فراوانی، دیدگاه سوم یعنی نوع دانشگاه، مقطع تحصیلی و ماده درسی تعیینکننده هدف تدریس دارای ۳۳/۳۳ درصد فراوانی، دیدگاه چهارم یعنی ایجاد روحیه پرسشگری به عنوان هدف تدریس دارای ۶۶/۱۶درصد فراوانی و آخرین دیدگاه مورد توجه قراردادن غایات تعلیم و تربیت به همراه رشد فراگیر ۳۳/۸ درصد از کل فراوانیهای مربوط به این دیدگاه ها را به خود اختصاص داده اند.
مضمون شماره ۲)مفهوم تفکر انتقادی
هنگامی که از اساتید خواسته شد تا درک خود از تفکر انتقادی را بیان کنند از عبارات مختلفی برای توصیف مفهوم ذهنی خود استفاده کردند اگرچه نگرش برخی از اساتید به تفکر انتقادی ماهرانه تر از سایرین بود چهار درونمایه اصلی از اظهارات ایشان به دست آمد، این عناصر شامل اعمال تردید عاقلانه، بازنگری تمام زوایای یک پدیده، انتقاد از نارسائیها و فراتر از دیگران به مسئله نگریستن میباشد که در زیر شرح میگردد.
۲-الف)اعمال تردید عاقلانه : از نظر بسیاری از اساتیدی که مورد مصاحبه قرار گرفتند(پاسخگوهای شماره «۱»، «۲»، «۴»، «۷» و «۱۲») تفکر انتقادی یعنی داشتن تردید عاقلانه یعنی عدم پذیرش هر مطلب به شکل طوطیوار، که نظر چندتن از اساتید در زیر آمده است.
پاسخگوی شماره «۲» در این مورد میگوید: «تفکر انتقادی یعنی تلقی نکردن آموخته ها به عنوان یک حقیقت ازلی یعنی شک کردن در مطلب».