فرضیه های گروه ب در ارتباط با شناسایی تفاوت بین دیدگاه های استفاده کنندگان و حسابرسان مستقل (بین گروهی) تفاوت بین دیدگاه های حسابرسان مستقل (درون گروهی) طراحی شد. نتایج آزمون این فرضیه ها نشان داد که در اغلب موارد تفاوت معنیداری بین دیدگاه ها وجود ندارد.
۲-۳-۲ پیشینه پژوهشهای خارج کشور
پژوهش بوچر[۲] و همکاران
بوچر(۲۰۱۳)در پژوهش خود باعنوان کیفیت خدمات حسابرسی و ابقاء حسابرس استدلال نمود که به منظور مدیریت مشتری در هنگام اتخاذ تصمیمات مربوط به ابقای حسابرس، مفاهیم گستردگی و کیفیت خدمات ارائه شده توسط حسابرس نسبت به شرکتهای حسابرسی رقیب از اهمیت بیشتری برخوردار است. در هر حال، عوامل کیفیت حسابرسی مؤثر بر ابقای حسابرس همچنان موضوع تحقیق است بدین ترتیب شواهدی به دست آمده حاکی از آن است که عوامل کیفیت خدمت حسابرسی بالاتر رابطه (از طریق ابعاد تخصصی) و کیفیت خدمت (از طریق پاسخگویی به ابعاد موردنیاز مشتری) با ابقای حسابرس رابطه دارند و از سوی شرکتهای حسابرسی برای ارتقاء تعهد مشتری و احتمال ابقای خود به عنوان حسابرس مسئول بسیار حائز اهمیت است.
پژوهش دی آنجلو
دی آنجلو(۱۹۸۱)با عنوان تأثیر اندازه مؤسسه حسابرسی بر کیفیت حسابرسی به این نتیجه رسید که مؤسسات بزرگتر خدمات حسابرسی با کیفیت بالاتری ارائه میکنند زیرا علاقمندند شهرت بیشتری در بازار کسب کنند و با توجه به اینکه تعداد مشتریانشان زیاد است نگران از دست دادن آن ها نیستند وچنین مؤسساتی به دلیل دسترسی به منابع و امکانات بیشتر برای آموزش حسابرسان خود و انجام آزمونهای مختلف خدمات حسابرسی را با کیفیت بالاتر ارائه می دهند.
پژوهش پیرز و سؤینی[۳]
پیرز و سؤینی(۲۰۰۶) در تحقیقی به بررسی “رفتارتهدید کننده کیفیت حسابرسی” پرداختند و نتایج تحقیق آنان نشان داد که فشار زمانی را به عنوان عامل اصلی تهدید کننده کیفیت حسابرسی تلقی نمود و رابطه معناداری بین عامل تهدید کننده فشار زمانی و کیفیت حسابرسی وجود داشت.
لیست[۴]
لیست(۱۹۸۴) در پژوهشی با عنوان” کنترل و حسابرسی سیستمهای کامپیوتری”به این نتیجه رسیدکه فنآوری پایگاه داده شیوهای از برنامه های کاربردی پردازش است. این تغییر نیاز به ارزیابی مجدد تکنیکهای کنترل برای تعیین مناسب بودن آن ها و هم هزینه در محیط جدید مؤثر است.
ملون و رابرت[۵]
ملون ورابرت(۱۹۹۶) در پزوهش خود با عنوان” عوامل کاهنده کیفیت حسابرسی” به نتایجی دست یافت از جمله اینکه رابطه مثبت و معناداری بین شیوه انجام حسابرسی و همچنین عوامل فشارزمانی وکیفیت حسابرسی وجوددارد .باافزایش فشارزمانی کیفیت حسابرسی به عنوان متغیر وابسته تغییرمیکند.
فصل سوم:
روش شناسی پژوهش
۳-۱مقدمه
در این فصل کلیات مطرح شده در فصل اول به تفصیل بیان شدهاست. پس از تعریف مسأله به تبیین فرضیات تحقیق و سپس جامعه و نمونه آماری و روشهای مورد استفاده در گردآوری اطلاعات پرداخته شده است. در این پژوهش گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه که نوع پرسشنامه، نحوه توزیع آن و متغییرهای مورد بررسی در ارتباط با تکمیل کنندگان پرسشنامه بیان شده است.
۳-۲روش پژوهش
به منظور تدوین متون و ادبیات نظری این پژوهش، مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی(تحقیقات مقطعی، نوعی بررسی است که در آن داده های اطلاعاتی یکبار در طی یک دوره چند روزه یا چند هفته یا چند ماه به منظور پاسخ به پرسش یک پژوهش جمع آوری می شود)است. در این تحقیق، روایی پرسشنامه با تدوین پرسشها بر اساس مبانی نظری تحقیق و با اظهارنظر و تأیید اساتید حاصل شده است. پرسشنامه تحقیق شامل ۲۱ سؤال و به صورت مراجعه حضوری و غیرحضوری(از طریق ارتباط اینترنتی)و ارسال به اعضای نمونه آماری، تکمیل شده است. سؤالات پرسشنامه جهت اندازه گیری نظر آزمودنیها در مورد موارد مطروحه در فرضیات تحقیق به صورت طیف لیکرت ارائه شده و از آزمودنی ها خواسته شد با توجه به معیارهای تعیین شده خیلی کم (۱)، کم(۲)، متوسط(۳)، زیاد(۴) و خیلی زیاد(۵) مبادرت به سنجش هر یک ازموارد مطرح شده بکنند.
نتایج حاصل از توزیع پرسش نامه در محیط اس پی اس اس به صورت کمی در آمده در جهت اثبات یا رد فرضیات تحقیق تجزیه و تحلیل گردیده است.
۳-۳جامعه آماری
جامعه آماری شامل ۲۵۰نفر از افراد شاغل در مؤسسات حسابرسی در کل ایران میباشد. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به صورت سرشماری استفاده شده است همچنین حجم نمونه با بهره گرفتن از تعداد پاسخهای دریافت شده از اعضای جامعه آماری ۱۱۰ نفر تعیین گردیدهاست.
۳-۴نمونه پژوهش
از آنجا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارندوامکان مراجعه محقق به تمام آن ها میسر نمی باشد،بنابرین ناگزیر به انتخاب جمعی از آن ها به عنوان نمونه وتعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند بنابرین محقق راه نمونه گیری را انتخاب میکند.بدین ترتیب میتوان نمونه را چنین تعریف کرد:«نمونه عبارت است از تعدادی ازفراد جامعه که صفات آن ها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده واز تجانس وهمگنی با افراد جامعه برخوردارباشد»(حافطنیا،۱۳۷۷:ص۱۲۱).برای دستیابی به نتایج پژوهش پرسشنامه برای اعضای جامعه آماری ارسال شد و تعداد ۱۱۰ پاسخ دریافت گردید .
در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای است مشتمل بر۲۱ سؤال بر اساس طیف لیکرت بوده، جهت دستیابی به اهداف پژوهش از آزمون کای دو، تغییر واریانس، انحراف معیار و میانگین استفاده شده است. روشهای آماری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات شامل جداولی است که بعد از گردآوری اطلاعات و تعیین فراوانیهای آنها به دست آمده است.
۳-۵روشها و ابزار گردآوری اطلاعات:اطلاعات و داده های مورد نیاز برای انجام این تحقیق بر حسب نوع آن ها از منابع مختلفی گردآوری شده است.اطلاعات مربوط به ادبیات تحقیق و مباحث نظری از منابع کتابخانه ای و پایگاههای علمی کتب و مقالات، پایان نامه های داخلی و خارجی،سایتها و پایگاه های اینترنتی جمع آوری شد و داده های مورد نیاز برای انجام تحقیق با بهره گرفتن از پرسشنامه توزیع شده در بین پرسششوندگان به دست آمد.
۳-۶ مدل پژوهش و تعریف متغیرها(تعریف مدل و فرمول رگرسیونی)
(توصیف این نمودار در زیر ارائه شده است)
کیفیت حسابرسی
صرفهجویی در وقت
صرفهجویی در هزینه
صرفهجویی در نیروی انسانی
بهبود خدماتدهی به مشتریان
نمودار۳-۱)مدل مفهومی پژوهش
این مدل مفهومی بیانگر این است که حسابرسی سیستمهای کامپیوتری میتواند به طور بالقوه بر مؤلفه های کیفیت حسابرسی تأثیرگذار باشد. کیفیت حسابرسی رابطه مستقیمی با قابلیت اتکا گزارشات مالی دارد شواهدموجود بیانگر آن است زمانی که شرکتها به وسیله حسابرسان متخصص در صنعت حسابرسی میشوند ، صحت پیش بینی سود بالاتر و انحراف پیش بینی سود کمتر است . همچنین اندازه مؤسسه حسابرسی با انحراف پیشبینی سود رابطه معکوس دارد (علوی طبری و همکاران،۱۳۸۸).