کنز(۲۰۰۲) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرایند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرایند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله میخواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده، پذیرش و اجرای ایدههای جدید در فرایند، محصولات و خدمات است .
ژنگ (۲۰۰۸) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهمترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است. به زغم وی امروزه به طور فزایندهای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلندمدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود. از نظر جیمنز و سگارا[۸۷] (۲۰۰۸) دلیل این امر آن است که سازمانهایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند، سریعتر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالشهای محیطی پاسخ دهند، که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش میدهد.
بنابرین، در یک تعریف کلی میتوان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایدهای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد. با استناد به تعاریف فوق میتوان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است. نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید، خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد. در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن، سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آن ها به کار میگیرد. به طور کلی سازمان های نوآور سازمانهایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا، تغییر روحیه افراد جامعه، تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده، در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول میسازند. در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان میداند. فایول[۸۸] نوآوری را یکی از اصول ۱۴ گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل میدهد. گاروین[۸۹] نیز با دیدگاهی کاربردی، سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق، اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. در همین راستا میتوان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمانهایی یادگیرندهاند و یادگیری مهمترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آن ها با تغییرات محیطی است. لاکت[۹۰] نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید میگوید: موج دریا تجربه ترسناکی است، اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشهای پرتاب می کند، با این حال اگر بر آن سوار شوید، می تواند در زمان کوتاه شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار سادهتر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آن ها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که بیحرکت بمانید و به سویی رانده شوید. مدیریت ساکن و بیحرکت نمیتواند مدت زیادی به طول انجامد، موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو میرود و همان جا باقی میماند “بالاخره دیدگاه
-
- -Jean Baptist ↑
-
- – Simultaneous Instruction ↑
-
- -Single teacher / single student Relationship ↑
-
- -Mass Education ↑
-
- – North, D and Smalbone, D ↑
-
- – Furst Bowe, Julie A. and Bauer, Roy ↑
-
- -Runco, R. F ↑
-
- -Evan, W. M ↑
-
- -Steiglitz, N and Heine, K ↑
-
- -Hovgard, A and Hansen, E ↑
-
- -Rowley, Baragheh, Sambroak ↑
-
- -distans instruction ↑
-
- -distans research ↑
-
- -distans organizationly ↑
-
- – Exploration, Concept introduction & Concept application ↑
-
- – Karplus & Thier ↑
-
- -Exploration, Explanation, Expansion & Evaluation ↑
-
- -Bredderman ↑
-
- – Shymansky, Kyle & Alport ↑
-
- -Martin, Sexton & Gerlovich ↑
-
- -Engagement, Exploration, Explanation, Elaboration & Evaluation ↑
-
- – Bybee ↑
-
- - and [Engagement, Exploration, Explanation, Express, Elaboration & Evaluation] ↑
-
- – Chessin & Moore ↑
-
- – Duran, Duran, Haney & Scheuermann ↑
-
- – Elicit, Engagement, Exploration, Explanation, Elaboration, Evaluation & Extension ↑
-
- – Eisenkraft ↑
-
- – Arthur Eisenkraft ↑
-
- – Bransford, Brown & Cocking ↑
-
- – Gil ↑
-
- -Thorndike ↑
-
- -Colburn & Clough ↑
-
- -Bentley, Ebert & Ebert ↑
-
- – Merriam & Caffarella ↑
-
- – Zimmerman, Bonner & Kovach ↑
-
- -UNESCO ↑
-
- – International Commission on Education for the Twenty-First Century ↑
-
- – Furst-Bowe& Bauer ↑
-
- – Reason ↑
-
- – Daft ↑
-
- – Baumeister, Vohs & Tice ↑
-
- – Dyer ↑
-
- Seligmen ↑
-
- – Ellis ↑
-
- – the Middle States Commission on Higher Education (MSCHE) ↑
-
- – the Western Association of Schools and College (WASC) ↑
-
- – the Southern Association of Colleges and Schools (SACS). ↑
-
- – the Middle States Commission on Higher Education (MSCHE) ↑
-
- – the Western Association of Schools and College (WASC) ↑
-
- – the Southern Association of Colleges and Schools (SACS). ↑
-
- – Berry ↑
-
- – Schraw & Brooks ↑
-
- – Dacey & Lennon ↑
-
- – Baumeister & et al ↑
-
- – Drucker, P ↑
-
- – Zimmerman & et al ↑
-
- Show chiti- ↑
-
- -Developmental Innovation ↑
-
- -Expansionary Innovation ↑