با آرزوی موفقیت برای شما دوستان عزیز امیدوارم به موفقیت زیادی در درسهایتان برسید(صالح پور ،.۱۳۷۵) .
پیشینه تحقیق:
الف)پیشینه داخلی
تحقیقی توسط شکرکن (۱۳۸۳) پیرامون ارتباط پیشرفت تحصیلی و عزت نفس در بین دانش آموزان دوره دبیرستان نجف آباد صورت گرفته است . محققان مذکور از این پزوهش نتیجه گرفتند که بر اثر افزایش عزت نفس عملکرد آزمودنیهای پسر و دختر افزایش مییابد . زمانی که عزت نفس ازمودنیها به علت دریافت پسخوراند مثبت در رابطه با شخصیت انان افزایش یافت این افراد عملکرد خود را بهبود بخشیدند و نیز عملکرد ازمودنی هایی که عزت نفس آنان در اثر مداخله آزمایش کاهش یافته بوده کاهش پیدا کرد.
رضایی (۱۳۷۸) بررسی مقایسه بین سبک های های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام داد.در این تحقیق ۴۲۶ آزمودنی شرکت داشتند.۱۵۹نفردانش آموزدبیرستانی و۲۶۷نفردانشجوی دانشگاهی.در این نمونه کاملا ًدوگروه علوم انسانی وعلوم ریاضی شرکت داشتند.نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی هردوگروه درهردومقطع تحصیلی تفاوت معناداری وجوددارد.بدین شرح که یادگیرندگان گروههای ریاضی گرایش به راهبرد یادگیری نابسته به زمینه و پیشرفت تحصیلی بالاویادگیرندگان گروه علوم انسانی گرایش به سبک یادگیری وابسته به زمینه و پیشرفت تحصیلی پایین داشتند.
کرونوقانی(۱۳۷۸) درتحقیقش رابطه بین پیشرفت تحصیلی و سبک های شناختی وابسته به زمینه ونابسته به زمینه دانش آموزان وشیوه های تربیتی مورد استفاده والدین را موردبررسی قرارداد.در این تحقیق(۱۳۳۷)آزمودنی شرکت داشتند که شامل ۵۰۵نفردانش آموزراهنمایی ومتوسطه و۸۳۲نفرازوالدین آن ها بودند.در این تحقیق شیوه تربیتی والدین با سبک شناختی وفرزندان پسرآنها ارتباط داشت ولی با سبک شناختی دخترانشان بی ارتباط بود.اما در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوتی وجود نداشت.
رحمان شمس(۱۳۷۹) درپژوهش خودتیپهای شخصیتی و سبکهای یادگیری وابسته به زمینه ونابسته به زمینه را در بین دانش آموزان مردوزن چهاررشته تحصیلی پزشکی،فنی مهندسی،هنروعلوم انسانی دانشگاه های شهرتهران رامورد مقایسه قرارداد.که با توجه به یافته های پژوهش نتیجه گیری کردکه بین سبکهای یادگیری دانش آموزان مردوزن رشتههای پزشکی،فنی-مهندسی،هنروعلوم انسانی تفاوت وجوددارد.در این پژوهش بیشتردانش آموزان هنردرپژوهش مطرح دارای یادگیری همگرا وبیشتردانش آموزان فنی مهندسی دارای سبک یادگیری واگرابودند.تعدادنمونه پژوهش ۴۱۷ نفر بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای جمع آوری شده بودند.
علیرضا همایونی دردانشگاه تربیت معلم تهران پژوهشی در رابطه با تیپ های شخصیتی و سبکهای یادگیری و انتخاب رشتههای تحصیلی دانشآموزان پسر دبیرستانی انجام داد. ۳۰۰ پسر سال دوم دبیرستانهای تهران که رشتههای ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب کرده بودند، نمونه این بررسی را تشکیل دادند. از پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (LSI) و آزمون تیپ شخصیتی استفاده شد تا دوتیپ شخصیتی (درون گرایی و برون گرایی) و دو سبک یادگیری (وابسته به زمینه و مستقل از زمینه) در آزمودنیها اندازهگیری شود. نتایج نشان دادند که آزمودنیهای برخوردار از سبکیادگیری مستقل از زمینه، بیشتر افراد تیپ شخصیتی درون گرایی بودند ریاضی و علوم تجربی را به عنوان رشتههای تحصیلی انتخاب میکنند. در حالی که آزمودنیهای دارای سبک یادگیری وابسته به زمینه که بیشتر افراد تیپ شخصیتی برونگرایی داشتند علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی بر میگزیند.
حسینی سرگانی(۱۳۷۷) درتحقیق خویش مقایسه ای بین سبکهای یادگیری دانش آموزان سه رشته پزشکی،فنی مهندسی،وعلوم انسانی انجام داد.در این تحقیق ۴۱۰ آزمودنی مردوزنشرکت داشتند.در این تحقیق دانش آموزان پزشکی بیشتردارای سبک یادگیری جذب کننده،دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتردارای سبک یادگیری انطباق یابنده بودند.
پیشینه خارجی:
لات ویکین[۸] (۱۹۸۴)ارتباط سبکهای یادگیری وابسته به زمینه ونابسته به زمینه راباابعاد برون گرایی وروان رنجوری دردانش آموزان پلی تکنیک موردپژوهش قراردادند.نتایج همبستگی معناداری بین متغیرهای شخصیتی برون گرایی ودرون گرایی وروان رنجورخویی وسبک شناختی وابسته به زمینه ونابسته به زمینه وابعاد برون گرایی-درون گرایی جدای ازهم هستند وارتباط معناداری ندارند.
۲٫بیگر[۹](۱۹۸۸)ارتباط بین هیجان خواهی وسبک یادگیری وابسته به زمینه ونابسته به زمینه رامورد آزمایش قرارداد.اوارتباط مثبتی بین هیجان خواهی در مردان وزنان نابسته به زمینه به دست آورد.
۳٫هینکل[۱۰] (۱۹۸۷)تحقیقی در زمینه ارتباط بین سبکهای یادگیری،تیپ های شخصیت اضطراب ریاضی دانش آموزان دانشگاه انجام داد.درنمونه تحقیق ۲۷مردو۴۸زنشرکت داشتند.نتایج نشان دادکه ارتباط معناداری بین سبکهای یادگیری وتیپ های شخصیتی وجوددارد.در این تحقیق شیوۀ یادگیری تجربه عینی (CE) با برون گرایی،شیوه یادگیری تأملی (RO) بادرون گرایی وشیوه یادگیری آزمایشگری فعال (AE)بابرون گرایی ارتباط داشت.
۴٫فرتیز[۱۱](۱۹۹۰)درتحقیق خودبه این نتیجه رسید که همبستگی بالایی بین سبکهای یادگیری وتیپهای شخصیتی دریادگیرندگان بزرگسال وجود دارد در این تحقیق افراد دارای تیپهای شخصیتی سلطه گر،سبکهای یادگیری همگرا را ترجیح میدهند وافراد دارای تیپهای شخصیتی عامل سبک یادگیری واگراراترجیح میدهند.افراد دارای تیپ شخصیتی سلطه پذیر،سبک یادگیری جذب کننده را ترجیح میدهند ویادگیرندگان دارای تیپ شخصیت برجسته بطورمعناداری دارای سبک یادگیری انطباق یابنده بودند.
فوجی[۱۲] (۱۹۹۶)درپژوهش خودرابطه بین هوش و سبکهای یادگیری راموردمطالعه قرارداد معلوم شدکه یادگیرندگان دارای سبکهای یادگیری همگراوواگرا بااستدلال کلامی و غیرکلامی قویتررابطه دارند.در این پژوهش سبکهای یادگیری به وسیله پرسشنامه کلب وتوانایی به وسیله مقیاس هوش وکسلربزرگسال سنجیده شد.
فصل سوم:
روش شناسی تحقیق
مقدمه
روش،معادلی فارسی برای واژه (Methad) به معنی دقیق و در پیش گرفتن راهی و یا معین کردن گام هایی است که برای رسیدن به هدفی مییابد با نظمی خاص برداشت.
برخی را عقیده بر آن است که علم همان روش است.در هر جا می توان به خوبی پذیرفت که هیچ عملی فاقد روش نیست.دستاوردهای هر تحقیق عملی به همان نسبت حائز اهمیت است که با روش درست اخذ شده باشند. دکارت در این رابطه »روش را راهی میداند که به منظور دستیابی به حقیقت در علوم باید پیمود». درعرف،روش زیر مجموعه ای از شیوه ها وتدابیر دانسته اند که برای شناخت حقیقت و برکناری از لغزش به کار برده میشوند.
روش تحقیق:
در بسیاری از پژوهش ها،پژوهشگر مجبور است که آزمودنی ها را به دو یا چند گروه تقسیم کند تا درمعرض متغیرهای مختلف قرار دهد. به عنوان مثال ، در طرح دو گروهی ، یک گروه در معرض متغیر مستقل (آزمایشی) و گروه دیگر در معرض این متغیر قرار نمی گیرد(کنترل).
روش تحقیق در حقیقت به روشی اطلاق می شود که گروههای تحقیق به کمک آن تعیین وتنظیم میشوند (دلاور،۱۳۸۰).