۱۱۴
۶۵۰
۱/۸
۹
۱۱
همانطور که در جدول ۴-۳- ملاحظه میکنید با افزایش ۱۰ و ۲۰ درصدی داده های و مقدار تابع هدف و متغیر های تصمیم دچار تغییر قابل ملاحظه ای میشوند، ولی با تغییر در دیگر داده ها شاهد تغییر محسوسی در مدل خود نمیباشیم و این نشان میدهد که اهمیت جلوگیری از انتقال فرایند به حالت خارج از کنترل و تغییر در میانگین انحراف معیار مشخصه کیفی مورد نظر بسیار حائز اهمیت میباشد.
۴-۶- پیاده سازی داده ها بر روی مدل مستقل
حال این سؤال مطرح میگردد که اگر از مدل مستقل استفاده نشود و مدل یکپارچه به کار گرفته نگردد، چه تفاوتی در مقدار تابع هدف بهینه رخ خواهد داد. برای این امر داده ها را در تابع هزینه کنترل کیفیت مستقل قرار داده و توسط نرم افزار maple11 حل میگردد. نتیجه به صورت زیر میباشد:
(,,)=( ۱۱,۳.۴۴,۹)
(۱۱ ,۳.۴۴ ,۹)=۳۵۹.۸
همانطور که ملاحظه میگردد مقدار تابع هزینه فقط در بخش کنترل کیفیت به تنهایی از هزینه کل در مدل یکپارچه که در آن نگهداری و تعمیرات و کنترل کیفیت با هم مد نظر قرار داده شده اند، بیشتر است. در واقع در نظر گرفتن جنبه نگهداری و تعمیرات بر روی یک مدل کنترل کیفیت باعث می شود نظارت بر روی تجهیزات و ماشین های تولید حاکم شود و با نگهداری و تعمیرات تجهیزات و ماشین آلات، محصولات تولید شده مطابق با کیفیت مورد قبول تولید شوند و تولید محصولات با کیفیت مورد انتظار باعث کم شدن هزینه های مربوط به کنترل کیفیت می شود.
در این مدل اعمال نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه باعث می شود که تعداد حالت های خارج از کنترل سیستم کمتر شود و درصد بیشتری از محصولات تولید شده در حالت تحت کنترل قرار گیرند و با تعیین مقادیر بهینه بازه های اعمال نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پارامترهای کیفیت، تابع هزینه کل حداقل شود. طبق مثال بالا در مقایسه با حالتی که نگهداری و تعمیرات نادیده گرفته می شود، تابع هزینه بسیار بسیار کمتر می شود و میتوان نتیجه گرفت که در نظر گرفتن نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه در کنار کنترل کیفیت، بسیار مثمر ثمر تر خواهد بود.
فصل پنجم
نتیجه گیری
۵-۱- مقدمه
مسئله زمانبندی در تولید همواره یکی از موضوعات مهم و قابل توسعه برای مهندسین و محققین بوده است. کارهای زیادی در خصوص این موضوع تا بحال انجام شده است و محققان زیادی مدل هایی برای بهینه کردن زمانبندی در تولید ارائه داده اند. به طور ویژه مسئله زمانبندی در تولید در سیستم های تک ماشین، یکی از موضوعات فرعی در زمانبندی تولید میباشد. در این میان موضوعاتی همچون نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM) و نگهداری و تعمیرات اصلاحی (CM)، نیز وارد ادبیات موضوع شده اند و مسائلی مانند زمان انجام عملیات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و اصلاحی، تبدیل به دغدغه محققین می شود. اینکه چه زمانی بهتر است عملیات نگهداری و تعمیرات را روی ماشین انجام داد.
از طرفی دیگر، بحث کنترل کیفیت محصولات تولید شده توسط ماشین نیز مد نظر کنترل کنندگان کیفیت قرار میگیرد. مسائلی مانند اینکه آیا محصول تولید شده توسط سیستم کیفیت مطابق با انتظارات و مقادیر مورد هدف بوده است. آیا سیستم تحت کنترل میباشد یا نه. اگر سیستم خارج از کنترل قرار گرفته است به چه دلیل بوده است و چگونه میتوان سیستم را دوباره به حالت تحت کنترل بازگرداند و در واقع پیدا کردن راهی برای حل مشکل بوجود آمده که باعث شده است سیستم از حالت تحت کنترل به حالت خارج از کنترل تبدیل شود.
تعیین پارامترهای بهینه نمودار کنترل برای حداقل سازی هزینه های ناشی از کنترل کیفیت محصول تولید شده و طراحی نمودار کنترل نیز یکی دیگر از مواردی میباشد که مدیران تولید باید در بحث کنترل کیفیت آن را مورد نظر قرار دهند.
اهمیت این دو موضوع، یعنی بحث نگهداری و تعمیرات و کنترل کیفیت در بحث تولید غیر قابل انکار میباشد و در نظر نگرفتن این دو جنبه در تولید، باعث بروز مشکلات فراوانی خواهد شد که در کار تولید، خدشه وارد می کند و باعث استهلاک ماشین، بالارفتن هزینه ها، پایین آمدن کیفیت محصول تولید شده، افزایش میزان برگشتی محصول، نارضایتی مشتری و … خواهد شد.
۵-۲- خلاصه ای بر کار انجام شده
همانطور که گفته شد دو موضوع نگهداری و تعمیرات و کنترل کیفیت در بحث تولید از اهمیت ویژه ای برخوردار است و توجه نکردن به این دو جنبه در کار تولید تبعات منفی زیادی را می تواند به دنبال داشته باشد. به همین منظور مدل های زیادی درباره این دو مسئله ارائه و توسعه داده شده است. هدف این مدل ها در بحث نگهداری و تعمیرات به دست آوردن یک فاصله زمانی برای اعمال نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا اصلاحی در طول فرایند میباشد که هزینه های ناشی از این نگهداری و تعمیرات مانند هزینه بیکاری ماشین، هزینه نیروی کار تعمیر کننده و … را حداقل کند. و در بحث کنترل کیفیت هم تعیین پارامترهای نمودار کنترل به صورت بهینه به طوریکه هزینه های ناشی از کنترل را حداقل کند.
اما مطالعات اخیر نشان داده است که این دو جنبه روابط و وابستگی های قابل توجهی با یکدیگر دارند و به دلیل این روابط و وابستگی ها بهتر است که این دو جنبه را به طور تلفیقی و با یکدیگر در نظر گرفت. در واقع مد نظر قرار دادن این دو جنبه به طور مستقل و جدا از هم، با توجه به ر
وابط بین آنها کار معقولی نمی باشد و نتایج بهینه را نتیجه نمیدهد. مدل های یکپارچه شده زیادی در سالهای اخیر از سوی محققان ارائه شده است که در اکثر این مدلها یکپارچه کردن و تلفیق مباحث نگهداری و تعمیرات، زمانبندی تولید و کنترل کیفیت باعث بهتر شدن روند تولید در مقایسه با زمانی که این سه جنبه به طور مستقل در نظر گرفته می شود، میباشد. در اکثر مقالات در مورد مدل های یکپارچه این مقایسه انجام شده است و نتیجه گرفته می شود که یکپارچه و تلفیق کردن این دو جنبه بهتر از زمانی است که آنها به طور مستقل و جدا از هم در نظر گرفته میشوند و هزینه ها در حالت یکپارچه شده و تلفیقی کمتر از حالت مستقل و جدا از هم میشوند.
در این پایان نامه مدلی یکپارچه ارائه شده است بطوریکه دو جنبه نگهداری و تعمیرات و کنترل کیفیت را به طور تلفیقی در یک سیستم در نظر میگیرد. در این مدل همه ویژگی های نگهداری و تعمیرات و کنترل کیفیت در قالب یک مدل به صورت یکپارچه ارائه و با نرم افزار maple11 حل شده است.
مدل پیشنهاد شده مقدار بهینه هر یک از چهار متغیر تصمیم را معین می کند. یعنی اندازه نمونه(n)، زمان تناوب نمونه گیری (h)، ضریب حد کنترل(k)، و فاصله های زمانی تعمیر پیشگیرانه()، که هزینه کل مورد انتطار حاصل از یکپارچه سازی در واحد زمان را حداقل می کند. یک مثال عددی برای تشریح تاثیر پارامترهای هزینه در سیاست تلفیق کنترل کیفیت و تعمیر پیشگیرانه از نظر اقتصادی، نشان داده شد.
همچنین در این پایان نامه مدل یکپارچه با مدل مستقل آن توسط مثال عددی مقایسه و ملاحظه شد که تفاوت در هزینه کل بسیار زیاد است و برتری مدل یکپارچه را نسبت به مدل مستقل نشان داد.
۵-۳- نوآوری های پژوهش
موارد زیر را میتوان به عنوان نوآوری های پژوهش در نظر گرفت:
- بیشتر مدلهای ترکیب شده تا این زمان ، بیشتر بر کنترل کیفیت و مسائل آن توجه دارند و بطور کامل امکان خرابی