و– درصورت داشتن هدف کاربردی،نام بهرهوران (سازمانها،صنایع ویاگروه ذینفعان):
این تحقیق هم برای سه قوه، مقننه، مجریه و قضائیه کاربرد دارد و هم قابل بهره برداری و استفاده برای کارشناسان حقوق و آکادمی های معتبر علمی، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هواپیمایی خصوصی، از قبیل شرکت های هواپیمایی هما و کاسپین میباشد. باید اضافه کنم که از آنجا که در ایران، شرکت های هواپیمایی به عنوان مسئول مستقیم تادیه خسارت مادی و معنوی خسارت دیدگان از صنعت هواپیمایی دولتی به شمار میروند، این تحقیق در این بخش ها میتواند مورد استفاده قرار گیرد، همچنین مراجع قضایی که مسئولیت بررسی حقوق آسیب دیدگان از سوانح و مشکلات صنعت هوایی را بر عهده دارند نیز از دیگر مراجعی هستند که میتوانند با مرور این تحقیق با قوانین بینالمللی بیشتر آشنا شده و آرایی را صادر کنند که در بعد بینالمللی نیز ظرفیتی برای پذیرش آن ها وجود داشته باشد.
ز- سؤالات تحقیق:
سوال اصلی تحقیق:
مقررات بینالمللی حمل و نقل هوایی در جهت حفظ جان و مال اشخاص در حقوق ایران تا چه حد رعایت می شود؟
سوالات فرعی:
-
- قواعدبینالمللی در زمینه تامین حقوق مادی و معنوی استفاده کنندگاناز صنعت هوایی در چه وضعیتی قرار درد؟
- در حوزه بینالمللی قواعد حاکم تا چه حد میتواند به استیفای کامل حقوق مادی و معنوی استفاده کنندگان از خطوط هوایی منجر شود؟
ی- فرضیه های تحقیق:
-
- مقررات بینالمللی مربوط به سیستم حمل و نقل هوایی در حقوق ایران تا حدودی رعایت می شود.
-
- در مورد حقوق مادی و معنوی استفاده کنندگان صنعت هوایی پروتکل ها و معاهدات مختلفی وجود دارد.
- با وجود قوانین متقن و تلاش های صورت گرفته در این زمینه نیازهای روزافزون امروزی صنعت هوانوردی تامین میگردد.
ک- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی:
“مقررات حمل و نقل، حفظ جان، حفظ مال، حقوق ایران، حقوق بین الملل، کنوانسیون ورشو، کنوانسیون مونترال، کنوانسیون ایکائو “
-
- مقررات حمل و نقل: قوانین ناظر بر جابجایی و حمل کالا از نقطه ای به نقطه ی دیگر چه از داخل کشور به خارج و بالعکس و چه در حوزه داخلی کشور.
-
- حفظ جان: مجموعه تدابیر و قوانینی که در راستای نگهداری از جان و راحتی فرد در طول سفر، وضع شده است.
-
- حفظ مال: مجموعه تدابیر و قوانینی که در راستای نگهداری از اموال شخص در طول سفر وضع شده است.
-
- حقوق ایران: مجموعه قوانین و مقرراتی که دولت ایران در راستای حفظ جان و مال اشخاص در سیستم حمل و نقل هوایی وضع گردیده است.
-
- حقوق بین الملل: مجموعه قوانین و مقرراتی که در حوزه بین الملل در راستای جان و مال اشخاص وضع گردیده است.
-
- کنوانسیون ورشو: این کنوانسیون در ۲۹ اکتبر ۱۹۲۹ توسط ۲۳ دولت، در مورد مقررات مختلفی در خصوص حمل و نقل هوایی تصویب و لازم الاجرا گردید.
-
- کنوانسیون مونترال: در مورد هر نوع حمل و نقلی که تحت تصدی دولت یا مؤسسات عمومی قانونی تحت شرایط پیشبینی شده، صورت گیرد، لازم الاجراست.
- کنوانسیون ایکائو: یک نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است . مأموریت این سازمان هماهنگ سازی استانداردهای بینالمللی پروازی و مدیریت خطوط هوایی در سطح جهان است.
ج – شرح کامل روش:
در این زمینه محقق در صدد است از طریق روش کتابخانه ای با مراجعه به کتب مختلف در این زمینه و سایت های اعلام شده و مراجعه به مقالات از اطلاعات مربوطه بهره برداری نماید و در این زمینه از طریق فیش برداری و اخذ مطالب مختصر کتب و همچنین نگارش اندیشههای صورت گرفته می توان به اطلاعات لازم دست یافت، ضمناً با توجه به موضوع تحقیق، حتماً از روش های الکترونیکی از طریق کامپیوتر و اینترنت، موضوعات را می توان جمع آوری نمود و با توجه به این که این موضوع در سطح عملی بینالمللی مورد استفاده قرار بگیرد، لذا از روش میدانی با توجه به ابزار خاص آن که در این موضوع مورد مشاهده میباشد، میتوانیم مطالب را استنتاج نماییم، لازم به ذکر است که عملکرد دستگاه های اجرایی مختلف میتواند کمک شایانی به کسب اطلاعات نماید، تا نکات مثبت و منفی موضوع استخراج گردد.
ل – ساماندهی پژوهش:
این پایان نامه در چهار بخش به بازخوانی حقوق هوایی از منظر حقوق هوایی جمهوری اسلامی ایران و بین الملل می پردازد که در بخش اول کلیات که شامل تاریخچه حقوق هوایی و سیر تکاملی آن و کنوانسیون های مربوط به حقوق هوایی در آن بررسی میگردد. بخش دوم به بررسی امنیت هوانوردی در حقوق ایران و بین الملل پرداخته و در بخش سوم نیز ثبت و تابعیت هواپیما و مقررات مربوط به آن برای پرواز هواپیماهای مسافربری بر فراز کشورها و حق و حقوق مسافران در هر هواپیمایی بررسی گردیده است. بخش پایانی نیز خسارات وارده به اشخاص ثالث در حقوق ایران و بین الملل بررسی گردیده است.
بخش اول
کلیات
گفتار اول: سابقه تاریخی
بعد از اکتشافات کریستف کلمب و واسکودوگاما، هلند، اسپانیا، انگلستان و پرتغال کشورهای متعددی را تحت سلطه خود قرار داده، بین خود و مستعمراتشان خطوط کشتیرانی ایجاد کردند.[۱] این کشورها معتقد بودند که استفاده از دریاهای واقع بین آنان و مستعمرانشان باید در انحصار آنان باشد. در سال ۱۶۰۴، به سبب آنکه پرتغال قسمتی از اقیانوس کبیر را به خود منحصر ساخته و عبور کشتیهای دیگر را از آن منطقه ممنوع کرده بود، با هلند اختلاف پیدا کرد. در آن زمان در خصوص آزادی یا محدودیت حق استفاده از دریا نظریات مختلفی وجود داشت. گروسیوس، حقوقدان هلندی،کتاب خود را با عنوان «آزادی دریاها» و در مقابل ژان سندی، حقوقدان انگلیسی، رسالهای تحت عنوان «محدودیت دریاها» نگاشتند. بهتدریج نظریه آزادی دریاها طرفداران بیشتری پیدا نموده و بالاخره از اوایل قرن ۱۸، اکثر کشورهای جهان از جمله برخی از حقوق دانان انگلیسی هم به پذیرش آن ناچار شدند.