نشست متخصصان و دست اندرکاران آموزش عالی کشورهای آفریقایی در سال ۱۹۹۱ در داکار، موارد زیر را به عنوان اهداف و نقشهای اصلی آموزش عالی معرفی نموده اند:
– جستجوی حقیقت و توسعه دانش
– ایفای نقش حیاتی و اساسی در حل مشکلات جامعه از جمله مسائل گرسنگی، فقر و بیماری
– پرورش نیروی انسانی متخصص
– افزایش درک بینالمللی( یونسکو، ۱۹۸۸، ص۱)
نشست برخی از مسئولین آموزش عالی کشورهای آسیایی و اقیانوسیه در، دانشگاه نیوانگلند[۷۷]، در استرالیا به اهداف زیر اشاره نموده اند:
– تدریس یا آموزش، پژوهش و خدمات
– محافظت و انتقال میراث فرهنگی
– حفظ محیط زیست
– بهبود بخشیدن به کل سیستم یا نظام آموزشی
– تشویق و پرورش درک بینالمللی و همکاری (یونسکو، ۱۹۹۳، ص ۳۲)
راوی. جی. ماتای ،[۷۸] اهداف آموزش عالی را با توجه به چند بعد به صورت اهداف برون دادی، اهداف پذیرندگی یا انطباق، اهداف مدیریتی ، اهداف انگیزشی و اهداف مربوط به حفظ موقعیت و منزلت دانشگاه مطرح میسازد:
– اهداف برون دادی:
الف- اهداف متمرکز بر دانشجو: آماده نمودن فرد برای رشد و بالندگی و تغییر و اصلاح خصوصیاتی اخلاقی و فکری و پیشرفت اجتماعی و ارج نهادن به فرهنگ و تاریخ، آماده شدن برای مشاغل اجتماعی و تقبل مسئولیتهای شهروندی و امثالهم.
ب- اهداف متمرکز بر پژوهش: کمک به انسانیت، جامعه بینالمللی، ملی و محلی از طریق انجام پژوهشهای کاربردی و محض.
ج- اهداف متمرکز بر ارائه راه حل هایی برای مسائل جامعه از طریق پرورش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جامعه، توسعه آموزش و نشر دانش، ارتقای فرهنگ عمومی، خدمات اجتماعی و غیره.
– اهداف پذیرندگی یا انطباق: یکپارچگی با محیط و جلب اعتماد و همکاری محیط و پاسخگویی نسبت به آن.
– اهداف مدیریتی:
الف- تأمین حقوق و مزایای مناسب برای اعضای هیئت علمی و کارکنان.
ب- مشارکت دادن افراد ذیربط در برنامه ریزیها و تصمیم گیریها.
ج- ایجاد هماهنگی و ارتباط بین رشتههای مختلف علمی و گروههای آموزشی.
-اهداف انگیزشی:
الف- حفظ آزادی علمی اساتید
ب- به وجود آوردن محیط مناسب و رضایتبخش برای کلیه افراد زیربط.
ج- به وجود آوردن محیطی مناسب برای ایجاد روحیه احساس تعهد و تعلق.
د- به وجود آوردن محیطی مناسب برای انجام پژوهش و فعالیتهای مربوطه و ایجاد احساس افتخار در افراد.
– اهداف مربوط به حفظ موقعیت و منزلت دانشگاه
الف- حفظ و افزایش سطح کیفی برنامه ها و فعالیت ها
ب- حفظ و افزایش حیثیت علمی و اجتماعی دانشگاه در جامعه و در سطح بینالمللی.
-
- Convergence ↑
-
- ۱ Humanities ↑
-
- ۱ curriculum ↑
-
- ۱ Johnson ↑
-
- ۲ S.C.Roberts ↑
-
- . Filippe aguste. ↑
-
- . Bologne ↑
-
- . Monpellier ↑
-
- . Bom Rollin ↑
-
- . Colbert ↑
-
- . Luis Liard ↑
-
- . Louk ↑
-
- . Hume ↑
-
- . Francis Bacon (8661- 1626) ↑
-
- . Halle ↑
-
- . Goellingen ↑
-
- . Leibniz ↑
-
- . Guillaume de Humboldt ↑
-
- . Fishte ↑
-
- . Corporation ↑
-
- . Humbolt ↑
-
- . Humboltian university ↑
-
- . Casati Law ↑
-
- . Harward ↑
-
- . Johns Hopkins ↑
-
- . Mary Land ↑
-
- . Approach ↑
-
- . John Henry ↑
-
- . Barbara ↑
-
- . Research approach ↑
-
- . Vocational approach ↑
-
- . Student development approach ↑
-
- . Jean Piaget ↑
-
- . Radical/ Extremist approach ↑
-
- . Paul Goodman ↑
-
- . Call Rogers ↑
-
- . Ivan Illich ↑
-
- . Paulo Freire ↑
-
- . Social commitment approach ↑
-
- . Multi puepose universities approch ↑
-
- . Harvard report ↑
-
- . Classical ↑
-
- . Pragmatic ↑
-
- . Butts, R. Freeman, Cremin ↑
-
- . Intellectualist ↑
-
- . Experimentalist ↑
-
- . Reconstructionist ↑
-
- . Camille M. Kirk ↑
-
- . Civic- oriented ↑
-
- . Commercial- oriented ↑
-
- . Danielle Blondel ↑
-
- . Public- service- approach ↑
-
- . Market- approach ↑
-
- . Brubacher ↑
-
- . Epistemological- base ↑
-
- . Political- base ↑
-
- . Velben ↑
-
- . Arnold ↑
-
- . Hutchins ↑
-
- . Nisbet ↑
-
- . Newman ↑
-
- . Pure ↑
-
- . C.S.Peirce ↑
-
- . W.James ↑
-
- . J.Dewey ↑
-
- . Wallerstein ↑
-
- . Arrow Smith ↑
-
- . Gould ↑
-
- . Communiversity ↑
-
- . University ↑
-
- . F.R.Jevons ↑
-
- . H.D.Turner ↑
-
- . B.J.Holloway ↑
-
- . Big Business. ↑
-
- . How we think ↑
-
- . Drucker. ↑
-
- . New England university ↑