مرحله۵: بازسازی
سازماندهی مجدد نقشهای منابع انسانی
اجرای اجزایIS
آموزش کاربران
مرحله ۶:ارزیابی
ارزیابی عملکرد فرآیندها
پیوند به برنامه های بهبود مستمر
۲-۱۱-۱۴ روش شناسی PRLC[122]
-
- پیشبینی[۱۲۳]فرایندهای جدید
-
- کسب تعهد مدیریت ارشد
-
- شناسایی فرصتهای مهندسیمجدد
-
- شناسایی فناوریهای تسهیل کننده
-
- همراستایی با استراتژی مشارکت
-
- آغاز تغییر
-
- سازماندهی تیم مهندسیمجدد
-
- گزینش اهداف عملکرد
-
- تشخیص فرآیندی که باید مهندسیمجدد شود
-
- مستند سازی فرآیندهای موجود
-
- کشف آسیب شناسیها[۱۲۴]
-
- بازطراحی
-
- کاوش در طرحهای جایگزین
-
- طراحی فرایندهای جدید
-
- طراحی یک معماری منابع انسانی
-
- نمونه سازی
-
- انتخاب یک پلت فرم فنآوری اطلاعات
-
- بازسازی
-
- نصب[۱۲۵] فنآوری اطلاعات
-
- ورود[۱۲۶]به فعالیتهای باز سازماندهی
-
- نظارت بر فرایندهای به تازگی ساخته شده
-
- اندازهگیری عملکرد
- پیوند به بهبود کیفیت (سعادت، ۱۳۸۸).
از نظر اخوانبرخی متدولوژی های (روش شناسی های) معروف مهندسی مجدد عبارتند از:
متدولوژی مهندسی مجددکلین(Kelin, 1994)
۱- آماده سازی: اعضای پروژه مهندسی مجدد سازماندهی و فعال میشوند
۲- تشخیص: توسعه مدل های مشتری مدار برای فرآیندهای کسب و کار
۳- انتخاب: انتخاب فرآیندها برای مهندسی مجدد و تنظیمات لازم جهت طراحی مجدد
۴- راه حل: تعریف نیازهای فنی برای فرآیندهای جدید و توسعه جزئیات برنامه اجرایی
۵- انتقال: اجرای مهندسی مجدد
متدولوژی مهندسی مجدد فیوری(Furey, 1993):
۱- تشخیص نیازهای مشتری و تنظیم اهداف
۲- اندازه گیری و نقشه کردن فرآیندهای موجود
۳- تجزیه و تحلیل فرآیندهای موجود
۴- الگوبرداری از بهترین عملکرد
۵- طراحی فرآیندهای جدید
۶- اجرای فرآیندهای باز مهندسی شده
متدولوژی مهندسی مجدد گاها (Guha ,1993) :
۱- چشم انداز: به تصویرکشیدن پروژه مهندسی مجدد توسط تعهد مدیریت،تشخیص فرصتهایمهندسی مجدد، همراستایی با استراتژی های کسب و کار و تعریف های لازم جهت استفاده از فناوری اطلاعات
۲- اقدامات اولیه: سازماندهی تیم مهندسی مجدد و تنظیم اهداف عملکرد
۳- تشخیص: مستندکردن فرآیندهای موجود و تشخیص شکافها در عملکرد
۴- آلترناتیوها: تعریف بدیلها، نمونه های اولیه و انتخاب زیرساختهای فناوری اطلاعات
۵- احیاء و نوسازی: اجرای مهندسی مجدد و نصب مؤلفه های فناوری اطلاعات و تشخیص دیگر مؤلفه های کسب و کار
۶- مانیتورینگ: تشخیص اندازه گیریهای عملکرد و بهبودهای مستمر
متدولوژی مهندسی مجدد جوهانسون(Johansson, 1993) :
۱- کشف: تنظیم استراتژی ها و چشم انداز برای کسب و کار
۲ – طراحی مجدد: طراحی مجدد کلیه فعالیتها، مهارتها و فرآیندها
۳- تحقق: تکنیک های مدیریت تغییر، سازماندهی تیم مهندسی مجدد، ارتباطات، اندازه گیری عملکرد و مدیریت تغییر
متدولوژی مهندسی مجدد پتروزو و استپر (Petrozzo& Stepper,1994) :
۱- کشف: تشخیص مسئله، تنظیم اهداف، تشخیص فرآیندها برای طراحی مجدد و شکل دادن تیم مهندسی مجدد
۲- جستجو و جمع آوری: تجزیه و تحلیل فرایند، مستندسازی، الگوبرداری و تشخیص نیازهای فناوری اطلاعات
۳- نوآوری و ساخت: تفکر مجدد در خصوص فرآیندها
۴- سازماندهی مجدد، آموزش مجدد وابزارسازی مجدد: اجرای فرآیندهای جدید و آموزش فناوری نوین
متدولوژی مهندسی مجدد داونپورت وشـــورت(Davenport & Short, 1990) :
۱ چشم انداز: توسعه چشم انداز کسب و کار و اهداف فرایند
۲ تشخیص : تشخیص فرآیندهایی که نیاز به طراحی مجدد دارند
۳- درک: درک فرآینـدهای موجـود و انــــدازه گیری آن ها
۴- تشخیـص: تشخیص قابلیتها و نیازسنجــی های IT
۵- طراحی نمونه اولیه: طراحی نمونه اولیه فرآیندهای جدید
متدولوژی مهندسی مجدد هاریسون و پرات(Harrison & Prott, 1993) :
۱- انتخاب مسیر: انتخاب مسیر و تنظیم جهت برای تلاشهای مهندسی مجدد
۲- الگوبرداری: تجزیه و تحلیل فرآیندهای موجود و ارزیابی فرآیندها در برابر مشتریان و الگوبرداری
۳- چشم انداز فرآیندها: خلق چشم انداز برای فرآیندهای آینده
۴- حل مسئله: تشخیص بهبودهای انفجاری و شناخت راه حل برای حالات مختلف تغییر
۵- برنامه ریزی: برنامه ریزی جامع برای بهبود فرآیندها
۶- اجرا: اجرای برنامه ریزی مهندسی مجدد
۷- بهبود مستمر: بهبود مستمر فرآیندها و انعکاس اندازه گیری عملکرد
متدولوژی مهندسـی مجدد بارت(Barrett, 1994) :
۱- دوران نهفتگی: انتخاب اعضای تیم، تشخیص بهترین فعالیت و تعریف نیازهای فناوری اطلاعات
۲- تفکر هدفمند: تشخیص فرصتهای بهبود و آلترناتیوهای طراحی مجدد فرآیندها
۳- کشف حقیقت: انتخاب روش اجرایی، انگیزش تیم و تعهد
۴- آزمایش و یادگیـری: شروع آزمایش با نمونه های اولیه فرآیندهای پیشنهاد شده
متــدولوژی مهنــدسی مجدد کتینـــــگر(kettinger, 1997) :
۱- چشـم انداز: استقـرار تعهد مدیریت و چشم انداز؛ کشف فرصتهای مهندسی مجدد؛تشخیص اهرمهای فناوری اطلاعات؛ انتخاب فرآیندها برای طراحی مجدد
۲- اقدامات اولیه: اطلاع رسانی به ذینفعان سازمان؛ سازماندهی تیم مهندسی مجدد؛ برنامه ریزی پروژه؛ تشخیص مشتریان خارجی فرایند؛ نیازسنجی؛ تنظیم اهداف عملکرد
۳- تشخیص: مستندکردن فرآیندهای موجود؛ تجزیه و تحلیل فرآیندهای مجدد
۴- طراحی مجدد: تشخیص و تجزیه تحلیل فرآیندهای جدید؛ نمونه اولیه و طراحی جزئیات فرآیندهای جدید؛ طراحی ساختار منابع انسانی؛ طـراحی و تجزیه تحلیل سیستم های اطلاعاتی
۵- نوسازی و احیا: سازماندهی مجدد قواعد مربوط به منابع انسانی؛اجرای مؤلفه های سیستم های اطلاعاتی؛ آموزش کاربران
۶- ارزیابی: ارزیابی عملکرد فرآیندها؛ برنامه های بهبود مستمر
متدولوژی مهندسی مجدد کوپرز و لیبرند(Coopers &Lybrand ,1994) :
۱- تشخیـص: فرآیندهای فعلی مشخص میشوند
۲- مدل کردن فرآیندهای جاری: با مدل کردن فرآیندهای جاری، نقاط قوت و ضعف آن ها مشخص می شود
۳- انتخاب: آلترناتیوهای موجود جهت طراحی آزمایـش شده و بهترین آن ها انتخاب مـی گردد
۴- اجرا: فرآیندهای طراحی شده به اجرا گذاشته میشوند
متدولوژی مهندسی مجدد تگزاس اینسترومنت:(Texas Instrument, 1996)
۱- آماده سازی: ایجاد یک بستر مناسب در سازمان یا شرکت برای انجام مهندسی مجدد
۲- درک و تشخیص: جستجو و یافتن فرآیندهایی که نیاز به مهندسی مجدد دارند
۳- طراحی مجدد: طراحی مجدد کلیه فرآیندهایی که تشخیص به دگرگونی است
۴- اجرا: اجرای فرآیندهای مهندسی شده
متدولوژی مهندسی مجدد راسمن (Ruessmann,1994) :
۱- تعریف مسأله و سازماندهی آن
۲- تجزیه و تحلیل فرایند، تشخیص و طراحی مجدد
۳- اجرای فرآیندهای جدید طراحی شده