مرحله ۱
مرحله ۲
تعیین مدل ریاضی مناسب
مرحله ۳
گردآوری داده های گزینه ها جهت حل مدل
مرحله ۴
نوشتن الگوریتم ژنتیک مناسب و وارد کردن داده های گزینه ها در آن
مرحله ۵
اجرای مدل
نتیجه گیری و تحلیل گزارش
مرحله ۶
شکل ۱-۱ : مراحل اجرای پژوهش
فصل دوم
بررسی پیشینه پژوهش
۲-۱- مقدمه
شناخت مبانی نظری و ادبیات مربوط به موضوع مکان یابی و تناسب هر کدام از روشهای مکان یابی برای به کارگیری در مورد سیستمهای خدماتی یا عملیاتی و همچنین بررسی اجمالی پژوهشهایی که در ارتباط تنگاتنگ با موضوع مکان یابی سیستمهای خدماتی انجام گرفته است و نیز به کارگیری نرم افزار مناسب جهت کسب یافته های دقیق باعث می شود تا پژوهش از چارچوب و بنیان قویتری برخوردار شود. بنابرین در این فصل تلاش می شود تا در حد امکان مبانی نظری مبحث مورد توجه قرار گیرد. بدین منظور در این فصل ابتدا مبانی و نظریه های مربوط به مکان یابی بیان گردیده، سپس به تشریح کامل نظریات، مدلها و سوابق پژوهشی مسئله حداکثر پوشش پرداخته و پس از آن به توضیح و تفسیر الگوریتم ژنتیک به عنوان روش به کار گرفته شده جهت حل مدل مسئله خواهیم پرداخت و درنهایت به سوابق پژوهشهای مشابه پژوهش حاضراشاره خواهیم داشت.
در این فصل ادبیات موضوعی در سه بخش زیر ارائه میگردد :
- مکان یابی ۲- مدلهای مسئله حداکثر پوشش ۳- الگوریتم ژنتیک
۲-۲- مکان یابی
مکانگزینی صنعتی از جمله مباحثی است که از گذشته های دور ذهن جغرافیدانان را به خود معطوف داشته است. ولی بیش از آنان بیشترین رسالت را اقتصاد دانان در تکمیل تئوریهای مکانگزینی به عهده داشته اند اما با توجه به اینکه، استخراج الگوهای مقیاس و درک تفاوتها و تشابهات موضوع اصلی علم جغرافیاست، مکانگزینی صنعتی نیز در دستور کار علم جغرافیا قرار میگیرد.
منظور از تئوریهای مکانگزینی، ارائه کلیه اصولی است که به موجب آن فعالیتهای صنعتی، مکان بهتر خود را که منطبق با حداکثر سود است تعیین می کند.
۲-۲-۱- دیدگاه های مطرح در مکان یابی صنایع
دیدگاه های کلاسیک نوین
در این دیدگاه که از آن به عنوان اندیشه حداقلسازی هزینه نیز یاد می شود، مکان یابی بهینه صنایع صرفاً تحت تاثیر عوامل مشخص و قراردادی، نظیر دسترسی به مواد اولیه، نیروی کار، بازار و … قرار دارد. این عوامل و دیگر عوامل تولید لزوماًً در یک نقطه متمرکز نبوده و جدایی فضایی آنها مستلزم پیمودن مسافت و صرف هزینه است.
بر اساس این دیدگاه مطالعه درباره مکان یابی صنایع در قالب اقتصاد خرد و به منظور تعیین محل دقیق صنایع بر مبنای هزینه و منفعت مطرح است. این نگرش غالباً به هدفهای بخش خصوصی توجه دارد که همواره با هدفهای اجتماعی، سیاسی و عدالت اجتماعی نمیتواند همخوانی داشته باشد در صورت پیاده شدن فروض کلاسیک نوین تمرکز صنایع فقط در یک یا چند شهر یک کشور صورت خواهد گرفت که گرچه از دید بخش خصوصی منطقی میباشد ولی طبیعتاً هزینه های زیادی را بر اجتماع تحمیل خواهد کرد.
دیدگاه رفتاری
رفتارگرایی مکتبی استقراری در روانشناسی است که مدعی تبیین تمامی حیات روانی از طریق قوانین تعامل میان انسان و محیط است. این روش در دهه هفتاد پاسخی بود به انتقادهایی که از بعضی جنبه های تحلیل فضا می شد.
دیدگاه رفتارگرایی یک نوع رهایی از وابستگی شدید به نظرهایی بود که بر پایه انسان اقتصادی از محیط او اثر میپذیرد. رفتارگرایان بجای آنکه درصدد تغییر انسان باشند، دگرگونی محیط را پیشنهاد میکنند. آنها معتقدند این عوامل خارجی است که انسان را از هر جهت تحت کنترل قرار میدهد. از جمله کارهای آنان، تشخیص عوامل ذهنی مهمی است که در تأسيس و ادامه حیات مؤسسات اقتصادی مؤثر میباشند و از جمله ویژگیهای شاخص آن، جایگزینی رفتار رضایتبخش بجای رفتار بهینه میباشد که رضایت فرد را بجای بهینه شدن یا بیشینه شدن در نظر میگیرد. در اینگونه از رفتار، معیار ممکن است شخصی و یا غیر اقتصادی باشد.
آلن پرو که از سردمداران این نگرش است اعتقاد دارد که تصمیمات مکان یابی در شرایط گوناگون به لحاظ دانش، اطلاعات و توانایی انسانها در به کارگیری این اطلاعات اتخاذ میگردد. وی ماتریس رفتاری را به عنوان ایده جایگزین انسان اقتصادگرا در تحلیل و فهم مسایل واقعی مکان یابی ارائه می کند. در این ماتریس تصمیم گیریها تابعی از دو بردار میباشند، یکی کمیت و کیفیت اطلاعات دریافتی و دیگری قابلیت استفاده فرد یا گروه از این اطلاعات.
دیدگاه ساختاری
بروز بحران اقتصادی در سطح جهان و پیامدهای مترتب بر بخش صنعت لزوم دیدگاه دیگری را در مطالعات صنعتی اقتضا نمود. دیدگاهی که در آن مسایل واحدهای صنعتی را در چارچوب نظام یک کشور تعیین می کند.
بر اساس این دیدگاه که نزدیکی خاصی با نگرش سیستمی دارد. پدیده های گوناگون فضای زندگی را نمی توان به صورت جداگانه و مستقل از یکدیگر مطالعه کرد بلکه هر پدیدهای جزیی از کل یک ساختار است و تنها در درون این ساختار میتوان آن را تحلیل کرد.
در مکان یابی صنعتی، دیدگاه ساختاری توجه خود را به اقتصاد سیاسی و تاثیر آن بر روی مکان یابی متمرکز می کند زیرا فضا توسط اقتصاد سیاسی تعیین مییابد و عقلایی بودن خود را از آن میگیرد بدون تردید این قبیل ساختهای فضایی بر اقتصاد سیاسی کشور اثر بازخوردی دارند.
این سه نگرش را میتوان در قالب یک نگرش فراگیر سیستمی مورد توجه قرار داد. بدین معنی که تحلیل فضای صنعتی بر مبنای نگرش رفتاری ولی در قالب روشهای کلاسیک نوین و شاخص های مربوط انجام میگیرد و سپس با در نظر گرفتن معیارهای کلی و ویژگیهای کلی ساختار حکم نهایی استخراج میگردد (عزیزی،۱۳۸۸).
۲-۲-۲- تئوریهای مکان یابی