۴۱۳۹۰اسفیدانی و همکاراننتایج حاصل نشان داد که بین استفاده از اینترنت در صنعت بیمه با افزایش عملکرد بازار یابی بیمه عمر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده بین اینترنت با بازاریابی بیمه عمر، تسهیل ارتباطات، تسهیل تحقیقات بازاریابی، افزایش فروش بیمه عمر، بهبود چهره تجاری، کاهش هزینه و مزیت رقابتی رابطه معناداری وجود دارد.۵۱۳۸۹سهرابی و خانلریطبق یافته ها، کلیه ی شاخص های برازش الگو در دامنه ی قابل قبول بوده و تأیید شدند. نتایج نشان داد که بلوغ بازاره ای برخط (آنلاین) و زیرساخت فناوری شرکت دارای بیش ترین میزان اثرگذاری و هم بستگی هستند. در بخش پایانی، کاربردهای این الگو همراه با پیشنهادهای علمی و اجرایی بحث شده است.۶۱۳۸۹امیرخانی و متقی ثابتنتایج نشان داد که عوامل ساختاری، عوامل رفتاری، عوامل زمینه ای و عوامل ماهیتی با عدم پیاده سازی و توسعه بیمه الکترونیک رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.۷۱۳۸۷حاجی کریمی و عزیزینتایج حاکی از آن است که حدود %۷۲ نمونه مورد بررسی فاقد وب سایت و تنها %۲ دارای وب سایت مبادله ای هستند. ضرایب مسیر محاسبه شده در تحلیل مسیر نشان داد که آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، ظرفیت نوآوری شرکت و مخاطرات تجارت الکترونیکی بر به کارگیری تجارت الکترونیکی در شرکت های کوچک اثر گذارند. تجزیه اثرات مشخص نمود که اثر کل متغیرهای آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، نوآوری شرکت و مخاطرات تجارت الکترونیکی به ترتیب معادل ۰٫۴۵۷، ۰٫۴۲۱، ۰٫۴۰۴، ۰٫۳۳۴ و -۰٫۱۵۳ است.۷۱۳۸۷حاجی کریمی و عزیزینتایج حاکی از آن است که حدود %۷۲ نمونه مورد بررسی فاقد وب سایت و تنها %۲ دارای وب سایت مبادله ای هستند. ضرایب مسیر محاسبه شده در تحلیل مسیر نشان داد که آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، ظرفیت نوآوری شرکت و مخاطرات تجارت الکترونیکی بر به کارگیری تجارت الکترونیکی در شرکت های کوچک اثر گذارند. تجزیه اثرات مشخص نمود که اثر کل متغیرهای آمادگی سازمانی، مزایای تجارت الکترونیکی، پویایی بازار، نوآوری شرکت و مخاطرات تجارت الکترونیکی به ترتیب معادل ۰٫۴۵۷، ۰٫۴۲۱، ۰٫۴۰۴، ۰٫۳۳۴ و -۰٫۱۵۳ است.۸۱۳۸۷حقیقی و سیحونمدل به دست آمده به عنوان نتیجه اصلی این تحقیق، به خدمات ارائه شده به مشتریان با دید سیستمی نگاه میکند. همچنین برای بررسی وضعیت فعلی، وضعیت مطلوب فرآیندهای ارائه خدمات بیمه در شرکت بیمه مورد آزمون و به منظور دریافت پاسخ های دقیق با چند تن از خبرگان بیمه الکترونیک و فناوری مصاحبه هایی به صورت منظم انجام گرفت و در انتها محقق با اختصاص دادن امتیازهای ۱ تا ۴ به نشانه مرحله منتسب به شاخص های وضعیت فعلی و با بهره گرفتن از آمار توصیفی و احتساب میانگین امتیازها برای پنج متغیر فرعی درجه اول، وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب آن رشته بیمه ای را بررسی کردهاست.
۲-۱۶-۲٫پیشینه پژوهش در جهان
۱٫کیم و همکاران(۲۰۱۱) در پژوهشی ویژگی های خدمات الکترونیک از نظر نه بعد کارایی ، در دسترس بودن سیستم ، فضای خصوصی، حساسیت و تماس، اجرا، شخصی سازی، کافی بودن اطلاعات و سبک های گرافیکی مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه این تحلیل نشان داد که تفاوت هایی بین وب – سایت های زنان و مردان، در فراهم نمودن خدمات اینترنتی وجود دارد که البته این میزان بر ای وب سایت های پوشاک زنان بیشتر از مردان است که سطح کیفیت خدمات الکترونیک و رضایت الکترونیکی بالاتری را فراهم می کند(کفاش پور و همکاران،۱۳۹۰).
۲٫برتتل و همکاران (۲۰۱۰)پژوهشی در ارتباط با بررسی اثربخشی تبلیغات اینترنتی با توجه به تفاوت های فرهنگی انجام دادند،که فرهنگ ملی، به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر روی اثربخشی تبلیغات اینترنتی در نظر گرفته شده است. فرهنگ، اثری قوی، بر روی چگونگی درک و پردازش تبلیغات اینترنتی دارد. در این تحقیق، مشخص شد که چگونه فرهنگ، بر درک تبلیغات در جهان اینترنتی اثر میگذارد(کفاش پور و همکاران، ۱۳۹۰).
۳٫اولونیتیس و کارایانی[۳۷] (۲۰۱۰) به بررسی رابطه بین اینترنت با بازاریابی بیمه های عمر پرداختند. آن ها دریافتند که همه مؤلفه های بازاریابی بیمه عمر شامل: تسهیل تحقیقات، تسهیل ارتباطات، افزایش فروش، کاهش هزینه، بهبود چهره تجاری، مزیت رقابتی رابطه معناداری با خرید اینترنتی بیمه نامه عمر دارد(به نقل از معصومی،۱۳۹۱)
۴٫جولین[۳۸] و همکارانش (۲۰۰۷) پژوهشی درباره تأثیر اینترنت و عملکرد بازاریابی در کشور استرالیا انجام دادند و اثر اینترنت را در حوضه های عملکرد بازاریابی که شامل ارتباطات بازاریابی ، تحقیقات بازاریابی، افزایش حجم فروش و کاهش هزینه ها بود ، سنجیدند(به نقل از اسفیدانی و همکاران،۱۳۹۰)
۵٫ سیوفن لین (۲۰۰۷) تأثیر ابعاد کیفیت وب گاه در تجارت الکترونیکی فروش مستقیم به مشتری روی رضایت مشتریان بررسی شده است. بدین منظور وی از ابعاد کیفی وب گاه ، بیان شده از سوی دلون و مک لین استفاده کردهاست. دلون و مک لین ابعاد کیفی وب گاه را به سه دسته تقسیم کردهاند: کیفیت سیستمی، کیفیت اطلاعاتی و کیفیت خدمت رسانی . فن لین کیفیت سیستمی را به دو قسمت طراحی وب گاه و تعامل پذیری، کیفیت اطلاعاتی را به دو قسمت قابلیت اطلاعاتی و امنیت و کیفیت خدمت رسانی را به سه قسمت پاسخگو بودن، اطمینان و همدلی تقسیم کردهاست. در نهایت، رابطۀ تمام ابعاد کیفی بالا بجز همدلی با رضایت مشتری اثبات شده است(افخمی و ترابی،۱۳۹۱).
۶٫ زایونی زانگ و همکاران (۲۰۰۵) در تحقیق خود که درباره بررسی دیدگاه مصرف کنندگان از کیفیت خدمات الکترونیکی است به رابطۀ کیفیت وب سایت با رضایت مشتریان از خدمات الکترونیکی پرداخته است. در این تحقیق، علاوه بر کیفیت وب سایت سهولت خدمات الکترونیکی و ریسک (خطرپذیری) درک شده به عنوان عواملی تأثیرگذار روی رضایت مشتریان در نظر گرفته شده است. همچنین رابطۀ رضایت مشتریان با تصمیم خرید آن ها به اثبات رسیده است. در این تحقیق از ۸ فرضیه موجود، ۷ فرضیه به اثبات رسیده و فقط فرضیۀ مربوط به رابطۀ تواناییهای فردی افراد در استفاده از رایانه با سهولت استفاده از خدمات الکترونیکی رد شده است(افخمی و ترابی،۱۳۹۱).
۷٫اهونن و سالونن(۲۰۰۴)در مقاله ای که بر روی شرکت های بیمه ای در فنلاند صورت گرفت نشان دادند که بر طبق این تحقیق اکثریت قریب به اتفاق شرکت های بیمه ای حداقل ۳ تا ۵ سال است که از اینترنت برای ارائه خدمات استفاده میکنند و تقریبا تمام آن ها سایت اختصاصی دارند. از سوی دیگر مشتریان حقوقی این شرکت ها به طور متوسط۲ تا ۵ بار در سال از خدمات بیمه الکترونیک بهره میبرند. صرفه جویی در زمان و هزینه از جمله دلایل محبوبیت خدمات الکترونیک است. در عین حال فقدان سطح آگاهی های عمومی مردم ،تجربیات منفی قبلی برخی کاربران، پیچیدگی های روش ها و فرایند های بیمه الکترونیک نبودن امکانات و تجهیزات تکنولوژی ،امنیت سیستم ها ،نیاز به متخصصان و کارشناسان فنی و نیاز به شرایط مطلوب بانکداری الکترونیک، از جمله چالش ها و موانع توسعه بیمه الکترونیکی در فنلاند میباشد.