رویچوداری[۳۳] (۲۰۰۶) در مقاله خود به بررسی دستکاری در فعالیتهای واقعی (مدیریت سود واقعی) میپردازد. هدف این تحقیق بررسی شواهدی در مورد دستکاری فعالیتهای واقعی (مدیریت سود واقعی) برای رسیدن به آستانه سود صفر در شرکتهای آمریکایی میباشد. رویچوداری داده های آماری را از شرکتهای بورسی آمریکا بین سالهای ۲۰۰۱-۱۹۸۷ انتخاب و مورد آزمون قرار داد. نتایج حاصل از تحقیق نشان میدهد، شرکتهای مشکوک به مدیریت سود واقعی، جریان وجوه نقد عملیاتی غیرعادی و هزینه های اختیاری غیرعادی کم و هزینه های تولید غیرعادی زیادی دارند. این شواهد بیان میکند، شرکتها برای رسیدن به آستانه سود صفر، فروشهای خود را تسریع میکنند، هزینه های اختیاری را کاهش میدهند و محصولات بیش از حد نیاز تولید میکنند. افزون بر این بیان میدارد که مدیران از طریق کاهش قیمت برای افزایش فروشها، تولید بیش از حد به منظور کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته و کاهش مخارج اختیاری برای بهبود حاشیه سود، فعالیتهای واقعی را با هدف جلوگیری از گزارش زیانهای سالانه دستکاری میکنند.
کیم و چارلیسون[۳۴] (۲۰۰۹) به ارزیابی ارتباط مدیریت هزینه سرمایه با مدیریت سود واقعی و مدیریت سود تعهدی در شرکتهای بزرگ ایالات متحده آمریکا پرداختند. فرضیه های این پژوهش به صورت زیر میباشند:
۱- مدیریت سود واقعی هزینه سرمایه را افزایش میدهد.
۲- مدیریت سود واقعی در مقایسه با مدیریت سود تعهدی، هزینه سرمایه را بیشتر افزایش میدهد.
آن ها اطلاعات مورد نیاز تحقیق را از صورتهای مالی شرکتهای بزرگ امریکا طی سالهای ۲۰۰۶- ۱۹۸۷ استخراج و با اعمال محدودیتها بر روی شرکتها، ۵۵۶۰ شرکت (۳۴۳۶۲ سال- شرکت) را برای برآورد رگرسیون استفاده نمودند. همچنین از مدل جونز برای اندازه گیری مدیریت سود تعهدی و از بی نظمیها در فعالیتهای واقعی (هزینه های اختیاری، وجه نقد عملیاتی و هزینه های تولید) برای اندازه گیری مدیریت سود واقعی استفاده نمودند. کیم و چارلی سون، به این نتیجه رسیدند که هزینه سرمایه با مدیریت سود واقعی و مدیریت حسابداری سود رابطه مثبتی دارد، بدین معنی که شرکتهای بزرگ آمریکایی برای جذب سرمایه گذاران و افزایش سرمایه خود اقدام به دستکاری در فعالیتهای واقعی و اقلام تعهدی میکنند. اما این رابطه با مدیریت سود واقعی بیشتر است.
رویچوداری و همکاران[۳۵] (۲۰۱۲) در مقاله خود تحت عنوان «نقش فعالیتهای واقعی و مدیریت سود اقلام تعهدی در ارزش گذاری انتشار سهام فصلی» دریافتند که در زمان انتشار سهام، شرکتهایی که مدیریت سود واقعی میکنند بیش از واقع ارزشگذاری میشوند. در واقع، مدیریت سود واقعی موجب قیمت گذاری غیر عقلایی سهام شرکتهای مدیریت کننده سود میگردد.
آنتونی و رامش[۳۶] (۱۹۹۲) در این تحقیق پس از طبقه بندی شرکتها به مراحل رشد، بلوغ و افول، ارتباط بین معیارهای عملکرد، چون رشد فروش و مخارج سرمایهای با قیمت بازار سهام را بررسی نمودند. هدف آن ها در این تحقیق، بررسی واکنش بازار به اطلاعات حسابداری منتشر شده در مراحل مختلف چرخه عمر بود. یافته های آن ها نشان میدهد که ارتباط معناداری میان معیارهای عملکرد و قیمت بازار سهام در مراحل مختلف چرخه عمر وجود دارد، به طوری که میزان مربوط بودن معیارهای رشد فروش و مخارج سرمایهای از مرحله ظهور تا افول روند نزولی دارد.
سوجیانیس[۳۷] (۱۹۹۷) به بررسی رابطه بین مخارج و عایدات آتی شرکتها در تحقیق و توسعه مراحل مختلف چرخه عمر پرداخت. یافته های وی نشان میدهد که در شرکتهای در مرحله ظهور، رشد، بلوغ و افول به ترتیب ۹۴/۵۸، ۲۲/۶۹، ۳۷/۶۱ و ۱۷/۳۲ درصد تغییرات عایدی توسط مخارج تحقیق و توسعه تبیین میشود. نتایج این تحقیق نشان میدهد که رابطه معناداری بین توان توضیحی مخارج تحقیق و توسعه و مراحل مختلف چرخه عمر وجود دارد.
بلک[۳۸] (۱۹۹۷) به بررسی توان توضیحی افزاینده الگوهای ارزش گذاری مبتنی بر اقلام تعهدی در مقایسه با الگوهای ارزش گذاری مبتنی بر جریانهای نقدی با توجه به تئوری چرخه عمر پرداخت. یافته های وی نشان میدهد که توان توضیحی الگوهای ارزش گذاری مبتنی بر اقلام تعهدی و جریانهای نقدی در مراحل مختلف چرخه عمر تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. در مرحله رشد و افول الگوهای ارزش گذاری مبتنی بر جریانهای نقدی مربوطتر هستند و در مرحله بلوغ عکس این موضوع صادق است.
جنکینز و همکاران[۳۹] (۲۰۰۴) به بررسی تأثیر چرخه عمر شرکت بر میزان مربوط بودن اجزای سود پرداختند. یافته های وی نشان میدهد که میزان مربوط بودن اجزای سود بسته به اینکه شرکت در کدام مرحله از چرخه عمر قرار دارد، متفاوت است.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱ مقدمه
اعتقاد اندیشمندان معاصر بر این است که توسعه و پیشرفت علوم در چند دهه اخیر به مراتب بیشتر و جامع تر از پیشرفتی است که کلیه علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته اند، شاید قبول این واقعیت قدری مشکل تر باشد، اما پیشرفتی چنین شتابان مرهون به کارگیری روش های دقیق و صحیح علمی بوده است. یک محقق پس از انتخاب و تعیین موضوع باید به دنبال تعیین روش تحقیق باشد. انتخاب روش تحقیق بستگی به هدفها و موضوع پژوهش دارد. بنابرین هنگامی می توان در مورد روش بررسی انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت موضوع تحقیق و هدف های آن مشخص باشد، به عبارتی روش تحقیق به محقق کمک میکند، شیوه و روشی را انتخاب و آغاز کند تا بتواند هر چه سریع تر به پاسخ یا پاسخ هایی که برای پرسش های خود در نظر گرفته است دست یابد. در واقع روش تحقیق علمی شامل اندازه گیری و ارزیابی و مقایسه عوامل بر اساس اصول و موازین پذیرفته شده از طرف دانشمندان، برای حل مشکلات و مسائل و مستلزم قدرت اندیشه و ظرفیت تعمق، تشخیص، قضاوت و ابتکارات است (سرمد، ۱۳۸۱، ۸۰).
در این فصل مراحل انجام تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد. روش تحقیق، ویژگیهای تحقیق، فرضیه های تحقیق، جامعه مطالعاتی، نحوه جمع آوری داده های مربوط به متغییرهای تحقیق و چگونگی تجزیه و تحلیل این اطلاعات نیز در این فصل مورد توجه قرار گرفته است.