۴۲/۱۲Z
۸۲/۳۴۶/۱۱سلسله مراتب نیازها۳۶/۵۳۹/۱۷انگیزش – سلامت
برای شناسایی تفاوت بین میانگین های مربوط به عوامل محتوایی انگیزش از آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد (جدول۸) بر اساس آزمون بونفرونی:
بین میانگین نظریه انگیزش – بهداشت با میانگین های مربوط به نظریه های نیازهای سه گانه، سلسله مراتب نیازها، عزت نفس و تفاوت معنادار دارد.
بین میانگین نظریه نیازهای سه گانه با میانگین های مربوط به نظریه های انگیزش – بهداشت، سلسله مراتب نیازها و تفاوت معنادار دارد.
بین میانگین نظریه سلسله مراتب نیازها با میانگین های مربوط به نظریه های انگیزش – بهداشت، نیازهای سه گانه، عزت نفس و نظریه تفاوت معنادار دارد.
بین میانگین نظریه عزت نفس با میانگین های مربوط به نظریه های انگیزش – بهداشت، سلسله مراتب نیازها و تفاوت معنادار دارد.
بین میانگین نظریه با میانگین های مربوط به نظریه های انگیزش – بهداشت، نیازهای سه گانه، سلسله مراتب نیازها و عزت نفس تفاوت معنادار دارد.
جدول۸: تفاوت میانگین های عوامل محتوایی انگیزش
سطح معناداری
انحراف استاندارد
تفاوت میانگین ها
ابعاد
عوامل
۰۰۰۱/۰
۲۸/۰
۹۹/۸
نیازهای سه گانه
انگیزش – بهداشت
۰۰۰۱/۰
۲۴/۰
۹۳/۵
سلسله مراتب نیازها
۰۰۰۱/۰
۲۹/۰
۰۱/۹
عزت نفس
۰۰۰۱/۰
۲۷/۰
۹۷/۴
Z
۰۰۰۱/۰
۲۸/۰
۹۹/۸-
انگیزش – بهداشت
نیازهای سه گانه
۰۰۰۱/۰
۲۱/۰
۰۵/۳-
سلسله مراتب نیازها
۰/۱
۱۷/۰
۰۲/۰-
عزت نفس
۰۰۰۱/۰
۲۶/۰
۰۱/۴-
Z
۰۰۰۱/۰
۲۴/۰
۹/۵-
انگیزش – بهداشت
سلسله مراتب نیازها
۰۰۰۱/۰
۲۱/۰
۰/۳
سلسله مراتب نیازها
۰۰۰۱/۰
۱۹/۰
۰/۳
عزت نفس
۰۰۰۱/۰
۲۰/۰
۹۵/۰-
Z
۰۰۰۱/۰
۲۹/۰
۰۱/۹-
انگیزش – بهداشت
عزت نفس
۰/۱
۱۷/۰
۲۵/۰-
نیازهای سه گانه
۰۰۰۱/۰
۱۹/۰
۰۸/۳-
سلسله مراتب نیازها
۰۰۰۱/۰
۲۳/۰
۰۴/۴-
Z
۰۰۰۱/۰
۲۷/۰
۹/۴-
انگیزش – بهداشت
Z
۰۰۰۱/۰
۲۶/۰
۰۱/۴-
نیازهای سه گانه
۰۰۰۱/۰
۲۰/۰
۹۵/۰
سلسله مراتب نیازها
۰۰۰۱/۰
۲۳/۰
۰۴/۴
عزت نفس
در مجموع این یافته نشان میدهد که بین میزان تأثیر عوامل محتوایی در انگیزش کارکنان تفاوت وجود دارد. تأثیر همه ی آن ها به یک اندازه نیست و هر کدام از آن ها تأثیر متفاوتی در انگیزش کارکنان دارند که با بهره گرفتن از آزمون تعقیبی بونفرونی میزان تفاوت آن ها نشان داده شده است.
پرسش ۲- آیا تفاوت معناداری بین میزان تأثیر عوامل فرایندی در انگیزش کارکنان وجود دارد ؟
به منظور پاسخدهی به این پرسش، از روش آماری تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر استفاده گردید که نتایج آن در جدول شماره (۱۰) ارائه شده است. در این جدول ملاحظه می شود که بیشترین میانگین مربوط به عامل اسناد با میانگین ۶۴/۸ و کمترین آن مربوط به عامل ارزیابی شناختی با میانگین ۶۳/۳ میباشد که بر اساس f به دست آمده در درجه آزادی ۱ و ۲۷۷ این تفاوت معنادار میباشد.
جدول ۹: مقایسه میزان تأثیر عوامل فرایندی در انگیزش کارکنان
سطح معناداری
درجه آزادی
fمقدار
انحراف استاندارد
میانگین
عوامل
۰۰۰۱/۰
۱
و
۲۷۷
۸/۲۴۴
۴۳/۲
۵۹/۵
ارزش انتظار
۹۷/۳
۱۶/۷
برابری
۹۸/۲
۳۹/۵
تعیین هدف
۰۱/۳
۶۴/۸
اسناد
۹۱/۱
۰۵/۴
تقویت
۶۹/۱
۰۴/۴
یادگیری اجتماعی
۸۶/۱
۶۳/۳
ارزیابی شناختی
برای شناسایی تفاوت بین میانگین های مربوط به عوامل محتوایی انگیزش از آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد (جدول ۱۰) بر اساس آزمون بونفرونی:
بین میانگین نظریه ارزش انتظار با میانگین های مربوط به نظریه های برابری، تعیین هدف، اسناد، تقویت، یادگیری و ارزیابی شناختی تفاوت معنادار دارد .
بین میانگین نظریه ارزش انتظار با میانگین های مربوط به نظریه تعیین هدف تفاوت میانگین معنادار ندارد. نظریه برابری با نظریه های ارزش انتظار، تعیین هدف، اسناد، تقویت، یادگیری و ارزیابی شناختی تفاوت معنادار دارد.
بین میانگین نظریه تعیین هدف با میانگین های مربوط به نظریه های برابری، اسناد، تقویت، یادگیری و ارزیابی شناختی تفاوت معنادار دارد.
بین میانگین نظریه تعیین هدف با میانگین های مربوط به نظریه ارزش انتظار تفاوت میانگین معنادار ندارد. نظریه اسناد با نظریه های ارزش انتظار، برابری، تعیین هدف، تقویت، یادگیری و ارزیابی شناختی تقاوت معنادار دارد .
بین میانگین نظریه تقویت با میانگین های مربوط به نظریه های ارزش انتظار، برابری، تعیین هدف، اسناد و ارزیابی شناختی تفاوت معنادار دارد.
بین میانگین نظریه یادگیری با میانگین های مربوط به نظریه های ارزش انتظار، برابری، تعیین هدف، اسناد و ارزیابی شناختی تفاوت معنادار دارد.
بین میانگین نظریه ارزیابی شناختی با میانگین های مربوط به نظریه های ارزش انتظار، برابری، تعیین هدف، اسناد، تقویت و یادگیری تفاوت معنادار دارد.
جدول ۱۰: اختلاف میانگین بین عوامل فرایندی انگیزش