۳-۱۲- متغیرهای تحقیق
متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده می شود، به عبارت دیگر متغیر به ویژگی هایی اطلاق می شود که میتوان آن ها را مشاهده یا اندازه گیری کرد و دو یا چند ارزش یا عدد را جایگزین آن ها قرار داد، عدد یا ارزش نسبت داده شده به متغیر، نشان دهنده تغییر از یک فرد به فرد دیگر یا از یک حالت به حالت دیگر است. متغیرهای را بر اساس معیارهای مختلف دسته بندی می کنند. در یک طبقه بندی متغیرها را به متغیرهای وابسته، مستقل، مداخله گر، تعدیل گر و کنترل دسته بندی کرده اند (خاکی, روش تحقیق در مدیریت, ۱۳۸۹)(خاکی، ۱۳۷۸). در این پژوهش متغیرهای تحقیق به دو دسته متغیر مستغل و متغیر وابسته تقسیم شده اند، که متغیر وابسته ، خرید مجدد از بانک ملت میباشد و متغیرهای مستغل در ابتدا آگاهی از برند و تصویر ذهنی ازبرند بانک ملت بوده است و در حین تحقیق نیز دو متغیر مستغل، کیفیت درک شده از برندبانک ملت و وفاداری نسبت به برند به متغیر ها اضافه شده است.
فصل چهارم
تجزیه تحلیل
داده
۴-۱- مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده میپردازیم. این تحقیق قصد بررسی تاثیر تصویر ذهنی و ادراک از برند بانک ملت بر مراجعه مجدد در میان مشتریان بانک ملت رادارد.
در ابتدای این فصل مشخصات عمومی پاسخگویان آورده شده و سپس به آمار استنباطی پرداخته خواهد شد. در قسمت آمار توصیفی مشخصات و ویژگی های نمونه مورد بررسی با بهره گرفتن از نرم افزار اسپیاساس۱۹ (۱۹ SPSS) آورده می شود و در انتها نیز روابط بین ویژگی های جمعیت شناختی و متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق توسط آزمون تحلیل واریانس یک طرفه ضریب همبستگی وتحلیل رگرسیون چند گانه بررسی و نتایج ذکر میگردند.
۲-۴) بخش اول: آمار توصیفی
۴-۲-۱- بررسی سن پاسخگویان
جدول ۴-۱٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن
درصد
فراوانی
سن
۳٫۷
۱۱
۶۰ سال به بالا
۱۰٫۰
۳۰
۵۱-۶۰
۱۳٫۳
۴۰
۴۱-۵۰
۴۰٫۰
۱۲۰
۳۰-۴۰
۳۳٫۰
۹۹
زیر ۳۰ سال
۱۰۰
۳۰۰
مجموع
همان طور که جدول ۴-۱ نشان میدهددرصد پاسخگویان سن بین ۳۰الی ۴۰ سال داشته اند و بیشترین فراوانی نیز به همین پاسخگویان اختصاص دارد و ۳٫۷ درصد پاسخگویان سن بالاتر از ۶۰ سال را داشته اند، که کمترین فراوانی نیز به همین پاسخگویان اختصاص دارد.
نمودار ۴-۱٫ نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن
۴-۲-۲- بررسی جنسیت پاسخگویان
جدول ۴-۲٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت
درصد
فراوانی
جنسیت
۸۳٫۰
۲۴۹
مرد
۱۷٫۰
۵۱
زن
۱۰۰
۳۰۰
کل
همان طور که در جدول ۴-۲ مشاهده میکنیم ۸۳ درصد پاسخگویان را مردان و ۱۷ درصد پاسخگویان را زنان تشکیل می دهند.
نمودار ۴-۲٫ نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت
۴-۲-۳- بررسی سطح تحصیلات پاسخگویان
جدول ۴-۳٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات
مدرک تحصیلی
فراوانی
درصد
زیر دیپلم، دیپلم ،فوق دیپلم
۱۵۶
۵۲٫۰
کارشناسی
۷۳
۲۴٫۳
کارشناسی ارشد
۵۵
۱۸٫۳
دکتری
۱۶
۵٫۳
مجموع
۳۰۰
۱۰۰
همان طور که در جدول ۴-۳ مشاهده میکنیم ۵۲ درصد پاسخگویان دارای مدرک زیر دیپلم ،دیپلم، ۸/۵۲ درصد فوق دیپلم و کارشناسی،۲/۲۲ درصد ارشد و۶ درصد دکتری می باشند. بیشترین فراوانی مربوط به مدرگ فوق دیپلم و کارشناسی و کمترین میزان فراوانی مربوط به دکتری می باشد.
نمودار ۴-۳٫ نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تحصیلات
۴-۲-۴- بررسی استفاده پاسخگویان از خدمات بانک
جدول ۴-۴٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب استفاده از خدمات بانک
درصد
فراوانی
استفاده از خدمات
۸٫۳
۲۵
تسهیلات
۲۱٫۴
۶۴
قرض الحسنه
۱۲
۳۶
حساب بلند مدت
۴۰
۱۲۰
حساب کوتاه مدت
۱۸٫۳
۵۵
حساب جاری
۱۰۰
۳۰۰
مجموع
با توجه به جدول ۴-۴ بیشترین پاسخگویان نسبت به خدمات بانک مربوط به حساب کوتاه مدت با ۴۰ درصد میباشد.کمترین پاسخگویان نیز به تسهیلات با ۸٫۳ درصد میباشد.
نمودار ۴-۴٫ نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب خدمات بانک
۴-۲-۵ بررسی دلیل مراجعه به بانک پاسخگویان
جدول ۴-۵٫ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب دلیل مراجعه به بانک
درصد
فراوانی
دلیل مراجعه به بانک
۴۴٫۳
۱۳۳
واریز وجه
۲٫۳
۷
انتقال وجه
۹٫۷
۲۹
برداشت از بانک
۲۰٫۶
۶۲
خدمات وامور کارت بانکی
۲۲٫۸
۶۹
امور چک، ارز و حساب مشتری
۱۰۰
۳۰۰
مجموع
همان طور که در جدول ۴-۵ مشاهده میکنیم ، بیشترین میزان فعالیت مربوط به واریز وجه۴۴٫۳ درصد می باشد. و کمترین میزان فعالیت مشتریان نیزانتقال وجه با۲٫۳درصد میباشد.
نمودار ۴-۵٫ نمودار توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب فعالیت
۴-۳- آمار استنباطی
در این بخش به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از نرمافزار spss19 ، از روشهایی نظیر تحلیل همبستگی، آزمونهای مقایسه میانگینها و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. در تحقیق حاضر با توجه به فرضیههای تحقیق که در تحلیل همبستگی بیان گردیده، ارتباط بین متغیرهای مستقل با متغیرهای وابسته بررسی شد و با توجه به این که تعدادی از متغیرها در مقیاس کمی (فاصلهای و نسبی) بوده و تعدادی نیز در مقیاس کیفی (اسمی و ترتیبی) اندازهگیری شده بودند، برای محاسبه و تعیین ضریب همبستگی بین متغیرها، بنا به شرایط از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و یا مقایسه میانگین ( آزمون های نا پارامتری استفاده شده است)
۴-۳-۱- تحلیل همبستگی
هبستگی در واقع ابزاری آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه یک متغیر کمی با متغیر کمی دیگر است. ضریب همبستگی یکی از معیارهای مورد استفاده در تعیین ارتباط دو متغیر است. ضریب همبستگی شدت رابطه و همچنین نوع رابطه (مستقیم یا معکوس) را نشان میدهد. مقدار این ضریب بین ۱ تا ۱- در نوسان است و در صورت عدم وجود رابطه بین دو متغیر، برابر صفر است. . جدول(۴-۷) ارتباط بین متغیر وابسته ،مراجعه مجدد مشتریان بانک ملت با متغیرهای مستقل عوامل فردی را نشان میدهد.
۱-۱-۳-۴-تحلیل همبستگی بین متغیروابسته و عوامل فردی
جدول۴-۷-ارتباط بین متغیر وابسته خرید مجدد از بانک با متغیرهای مستقل عوامل فردی
متغیر اول
متغیر دوم
نوع ضریب همبستگی
ضریب همبستگی
سطح معنیداری