رسمی
شرکتی
جمع
زن
۱۶
۲۷
۴۳
مرد
۱۰۴
۶۰
۱۶۴
جمع
۱۲۰
۸۷
۲۰۷
۳-۶- نمونه آماری (n)
حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران و با خطای ۵% در سطح اطمینان ۹۵% برابر ۱۳۵ نفر است . که با حجم نمونه مشخص شده در جدول مورگان نیز همخوانی دارد.
۳-۷- روش نمونه گیری
برای نمونه گیری از روش طبقه ای تصادفی استفاده شده است . جامعه آماری به لحاظ جنسیت و نوع استخدام به چهار طبقه تقسیم شده و متناسب با حجم نمونه کلی ، حجم نمونه هر طبقه مطابق جدول ۳-۴ تعیین گردیده و پس از تعیین حجم نمونه در هر طبقه ، به روش تصادفی پرسش شوندگان نیز تعیین گردیدند.
جدول ۳-۴ : جامعه نمونه کارسناسان شرکت توزیع برق لرستان
رسمی
شرکتی
جمع
زن
۱۰
۱۸
۲۸
مرد
۶۸
۳۹
۱۰۷
جمع
۷۸
۵۷
۱۳۵
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده ها
برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 18 استفاده شد.
بدین منظور ، از آمار توصیفی برای استخراج جداول ، نمودارها و محاسبه شاخص های آماری ( میامگین و انحراف استاندارد ) و از آمار استنباطی شامل ماتریس همبستگی ،آزمون t و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
همان طور که پیش از این نیز اشاره شد ، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ؛ شامل جداول فراوانی ، میانگین ، نمودار و … برای توصیف مشخصه های فردی پرسش شوندگان مانند سن ، جنسیت ، سابق خدمت و تحصیلات استفاده شده است و بررسی میزان رضایت شغلی و تعهد سازمانی آن ها از آمار استنباطی ؛ شامل جداول همبستگی ، آزمون پیرسون ، آزمون t گروههای مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه ، برای بررسی فرضیه های تحقیق مانند بررسی رابطه بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنان استفاده شده است که در ادامه ، روند تجزیه و تحلیل داده ها تشریح خواهد شد.
۴-۱- تجزیه و تحلیل ویژگی های فردی
تجزیه و تحلیل ویژگی های فردی با توجه به جدول ۴-۱ به شرح ذل است :
الف)سن : کمترین فراوانی در جامعه آماری مربوط به رده سنی ۵۱ تا ۶۰ سال است که با تعداد یک نفر ، ۷/۰%از جامعه آماری را تشکیل میدهند و بیشترین فراوانی مربوط به رده سنی ۳۱ تا ۴۰ سال است که ۸۷ نفر میباشد و ۴/۶۴% جامعه آماری را تشکیل میدهد.
سایر رده ها عبارت است از رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال که ۲۰ نفر بوده و ۸/۱۴% جامعه آماری هستند ؛ رده سنی ۴۱ تا ۵۰ سال که با تعداد ۲۷ نفر ، ۲۰% جامعه آماری را تشکیل میدهند.
در مجموع ۲/۷۹% جامعه آماری تحقیق بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند و تقریباً یک جامعه جوان متمایل به میان سالی را تشکیل میدهند.
ب)سابقه خدمت : بیشترین فراوانی در حوزه سابقه خدمت مربوط به سابقه ۶ تا ۱۰ سال ، با تعداد ۶۸ نفر بوده که ۴/۵۰% از جامعه آماری را تشکیل میدهد و کمترین فراوانی مربوط به سابقه ۲۶ تا ۳۰ سال است که با تعداد ۲ نفر ، ۵/۱% جامعه آماری را تشکیل میدهد. سایر سطوح عبارت است از ، سابقه ۱ تا ۵ سال با تعداد ۲۲ نفر (۳/۱۶%) ، سابقه ۱۱ تا ۱۵ سال با تعداد ۲۲ نفر (۳/۱۶%) ، سابقه ۱۶ تا ۲۰ سال با تعداد ۱۲ نفر (۹/۸%) و سابقه ۲۱ تا ۲۵ سال با تعداد ۹ نفر (۷/۶%).
جدول ۴-۱: جدول فراوانی ویژگی های مختلف فردی
ویژگی های فردی
طبقه
تعداد
درصد
سن
۲۰-۳۰ سال
۲۰
۸/۱۴
۳۱-۴۰ سال
۸۷
۴/۶۴
۴۱-۵۰ سال
۲۷
۲۰
۵۱-۶۰ سال
۱
۷/۰
سابقه خدمت
۱-۵ سال
۲۲
۳/۱۶
۶-۱۰ سال
۶۸
۴/۵۰
۱۱-۱۵ سال
۲۲
۳/۱۶
۱۶-۲۰ سال
۱۲
۹/۸
۲۱-۲۵ سال
۹
۷/۶
۲۶-۳۰ سال
۲
۵/۱
نوع شغل
مدیر
۲۶
۳/۱۹
کارمند
۱۰۹
۷/۸۰
نوع استخدام
رسمی
۷۸
۸/۵۷
خدماتی
۵۷
۲/۴۲
ج) نوع شغل : مدیران ، ۲۶ نفر معادل با ۳/۱۹% جامعه آماری و کارمندان ، ۱۰۹ نفر معادل با ۷/۸۰% جامعه آماری هستند.
د) نوع استخدام : تعداد ۷۸ نفر معادل با ۸/۵۷% از کارشناسان جامعه آماری به صورت رسمی و تعداد ۵۷ نفر معادل یا ۲/۴۲% ، به صورت خدماتی ( شرکتی ) استخدام شده اند.
۴-۲- تجزیه و تحلیل میزان رضایت شغلی
میانگین رضایت شغلی کارشناسان جامعه آماری ۸۱۰/۲ است که کمتر میزان متوسط است و بیانگر عدم رضایت شغلی آنان است.
جدول ۴-۲: جدول میانگین رضایت شغلی
ویژگی های فردی
طبقه
میانگین رضایت شغلی
تعداد
سابقه خدمت
۱- ۵ سال
۹۳۸۱۳/۲
۲۲
۶-۱۰ سال
۷۳۳۶۶/۲
۶۸
۱۱-۱۵ سال
۸۳۴۶۰/۲
۲۲
۱۶-۲۰ سال
۸۲۶۳۹/۲
۱۲
۲۱-۲۵ سال
۸۳۶۴۲/۲
۹
۲۶-۳۰ سال
۵۶۹۴۴/۳
۲
میانگین کلی
۸۱۰۹۱/۲
۱۳۵
نوع شغل
مدیر
۸۹۸۵۰/۲
۲۶
کارمند
۷۹۰۰۱/۲
۱۰۹
میانگین کلی
۸۱۰۹۱/۲
۱۳۵
نوع استخدام
رسمی
۸۹۳۵۲/۲
۷۸
خدماتی
۶۹۷۸۶/۲
۵۷
میانگین کلی
۸۱۰۹۱/۲
۱۳۵
از منظر سابقه خدمت ، میانگین رضایت شغلی کارکنان دارای سابقه۲۶ تا ۳۰ سال ، از سایر سطوح بیشتر است و میانگین رضایت شغلی کارکنان دارای سابقه یک تا شش سال در مرتبه دوم است . اما کارکنان دارای سابقه شش تا ۱۰ سال دارای کمترین میزان میانگین رضایت شغلی هستند.
بررسی رضایت شغلی مدیران و کارمندان نیز نشان میدهد ، رضایت شغلی مدیران با میانگین ۸۹۸/۲، از رضایت شغلی کارمندان با میانگین ۷۹۰/۲ تا حدودی بیشتر است . ضمناً رضایت شغلی کارمندان رسمی با میانگین ۸۹۳/۲ ، از رضایت شغلی کارمندان خدماتی با میانگین ۶۹۷/۲ بیشتر است.
با توجه به جدول ۴-۳ از نظر سطوح رضایت شغلی نیز ، یک نفر (۷/۰% ) دارای رضایت شغلی خیلی کم ، ۳۸ نفر ( ۱/۲۸% ) دارای رضایت شغلی کم ، ۸۲ نفر (۷/۶۰% ) دارای رضایت شغلی متوسط و ۱۴ نفر ( ۴/۱۰% ) دارای رضایت شغلی زیاد هستند و هیچ کدام از جامعه نمونه رضایت شغلی خیلی زیاد نداشته اند .