فدایینژاد و خرمنیا (۱۳۹۱) در تحقیقی به بررسی محتوای اطلاعاتی افشای اطلاعات سود شرکتها و اثر آن بر نقد شوندگی و عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در سطح اطمینان ۹۵ درصد در مورد اخبار بد منتشر شده از سوی شرکت، هر سه فرضیه تحقیق مبنی بر باارزش بودن اطلاعات و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و افزایش نقدشوندگی بازار تأیید شده است و در مورد اخبار خوب فقط فرضیه سوم تحقیق مبنی بر افزایش نقد شوندگی بازار تأیید گردیده است.
قائمی و همکاران (۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان بررسی عوامل مؤثر برمحتوای اطلاعاتی اعلان سودهای فصلی، عامل زمان اعلان، اندازه شرکت، نوع صنعت، تعداد اعلانهای سود و تعداد سایر اطلاعیههای شرکت واکنش بازار به اعلان سودهای فصلی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی کردند. نتایج نشان میدهد، هر چه سودهای فصلی زودتراعلان شود؛ محتوای اطلاعاتی بیشتری خواهد داشت. نوع صنعت و تعداد سایر اطلاعیهها در دوره رویداد بر محتوای اطلاعاتی اعلان سودهای فصلی مؤثر است. همچنین هر چه تعداد اعلان های سود توسط شرکتها کمتر باشد، بار اطلاعاتی اعلان سودهای فصلی کمترخواهد بود.
وکیلیفرد و رستمی (۱۳۸۹) با هدف در نظر گرفتن ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری و گزارشگری مالی؛ دامنه شکاف موجود بین برداشت اعضای حرفه، تهیهکنندگان و استفادهکنندگان اطلاعات حسابداری، با ارجحیت ویژگیهای کیفی آن برای بهبود و ارتقای کیفیت گزارشگری مالی در وضعیت فعلی و همچنین حوزه هایی از گزارشگری مالی که این شکاف عمیقتر است، را مشخص نمایند. به همین منظور ۲۸۱ پرسشنامه میان حسابداران، حسابرسان، تحلیل گران سهام، کارشناسان بانکی و دانشجویان حسابداری توزیع شد. نتایج تحقیق حاکی از این است که یک تفاوت معنادار بین برداشت تهیهکنندگان، استفادهکنندگان و اعضای حرفه در رابطه با ارجحیت ویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری وجود دارد و به ویژه حسابرسان از وضعیت فعلی گزارشگری مالی ناراضیتر بودند. نتایج تحقیق ایشان همچنین نشان میداد که از میان پنج حوزه مختلف مورد بررسی، یعنی: مربوط بودن، ارائه بهنگام، مقایسهپذیر ارائه شدن، داشتن قابلیت اتکای کافی و در نهایت کفایت افشا پاسخ دهندگان بیشتر از وضعیت نبود افشای کافی و قابلیت اتکای مناسب اطلاعات حسابداری شکایت داشتند.
آقایی و ملک نژاد (۱۳۸۸) در پژوهشی به بررسی واکنش سهامداران بر اثرکوتاهمدت اعلام سود نقدی هر سهم در شرایط رکود ورونق در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. هدف ایشان از دو بازه زمانی رونق و روکود شناسایی تفاوت با داده غیرعادی در این دو بازه بود.
در این تحقیق سه فرضیه را بررسی کردند، که تئوری “سهامداران در دوران رکود اقتصادی نسبت به دوران رونق اقتصادی به سود نقدی سهام توجه و حساسیت بیشتری دارند” فرضیه اول با عنوان در شرایط رونق بازار با اعلان سود نقدی هر سهم بازده غیر عادی به وجود میآورد.که نتیجه بر تأیید فرضیه میباشد. در آزمون فرضیه دوم با عنوان در شرایط رکود بازار با اعلان سود نقدی هر سهم بازه غیر عادی به وجود می آید که نتیجه بر تأیید فرضیه میرود. در نهایت فرضیه سوم با عنوان با اعلان سود نقدی بازده غیر عادی مثبت بیشتری در شرایط رکود بازار نسبت به رونق به وجود میآید؛ قابل رد اعلام می شود.
آقایی و همکاران (۱۳۸۸) در تحقیقی با عنوان ویژگیهای حاکمیت شرکتی و محتوای اطلاعاتی سود در بورس اوراق بهادار تهران با تأکید بر نقش مدیریت سود، رابطه بین ویژگیهای حاکمیت شرکتی (تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، نفوذ مدیر عامل، دوگانگی وظیفه مدیرعامل، اندازه هیئت مدیره، استقلال هیئت مدیره، اتکای بر بدهی و مدت زمان تصدی مدیرعامل در هیئت مدیره) و محتوای اطلاعاتی سود در صورت وجود مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. استقلال هیات مدیره با محتوای اطلاعاتی سود در شرکتهای با انگیزه مدیریت سود بالا، قویتر از شرکتهای باانگیزه مدیریت سود پایین میباشد. همچنین از نظر سهامداران سایر ویژگیهای حاکمیت شرکتی (تمرکز مالکیت، نفوذ مدیرعامل، دوگانگی وظیفه مدیر عامل، اندازه هیئت مدیره، اتکای بر بدهی و مدت زمان تصدی مدیرعامل در هیئت مدیره) تأثیری در بهبود محتوای اطلاعاتی سود چه در زمان وجود انگیزه مدیریت سود بالا و چه در زمان وجود انگیزه مدیریت سود پایین ندارند.
قائمی و وطنپرست (۱۳۸۴) در تحقیقی با عنوان بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی با محدودیت اعلان سود به عنوان اطلاعات حسابداری منتشره از سوی شرکت ها وجود سطح عدم تقارن اطلاعاتی و تأثیر آن بر روی قیمت سهام و حجم مبادلات در ٢١ روز قبل و بعد از اعلان سود برآوردی هرسهم را مورد بررسی قرار دادند. آنان به این نتیجه رسیدند که عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران بین سرمایه گذاران وجود داشته و این امر در دوره های قبل از اعلان سود به مراتب بیشتر از دوره های پس از اعلان سود است. همچنین مشخص شد که عدم تقارن اطلاعاتی با حجم مبادلات و قیمت سهام مرتبط بوده است به طوری که در دوره قبل از اعلان سود حجم مبادلات افزایش یافته و قیمت سهام شرکت ها نیز دچار نوسان شدند.
خالقی مقدم و آزاد (۱۳۸۳) محتوای اطلاعاتی پیش بینی سود شرکتها را بررسی قرار گرفته اند. ایشان با طرح فرضیاتی رابطه بین اعلام سود پیش بینی شده شرکتها با بازده سهام و و سود واقعی را مورد آزمون قراردادند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بین اعلام سود پیش بینی شده با بازده سهام و سود واقعی رابطه معناداری وجود دارد و سود پیشبینی شده توسط شرکتها دارای محتوای اطلاعاتی و کارایی بوده است.
جهانخانی و صفاریان (۱۳۸۲) در تحقیقی با عنوان واکنش بازار نسبت به اعلان سود برآوری هر سهم، محتوای اطلاعاتی سود برآوری هر سهم و تأثیر آن بر قیمت وحجم معاملات سهام در بورس تهران مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحقیق نشان میدهد که سود برآوری هر سهم دارای محتوای اطلاعاتی بوده و باعث تغییر قیمت وحجم معاملات سهام شده است.
فصل سوم
روششناسی پژوهش
۳-۱ مقدمه