فرضیه فرعی اول :
آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب صفت ( پنهان ) دختران پایه پنجم و ششم مؤثر است.
مطابق یافته های پژوهش در جدول ۹-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری با و سطح معناداری ۰۰۲/۰ تفاوت معناداری را بین دو گروه با ۹۹ در صد اطمینان نشان میدهد. (P<0.01). میانگین تعدیل شدۀ این متغیر در گروه آزمایش ۶۸/۳۳ و در گروه کنترل ۱۸/۴۴ بود که گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل عمل کردهاست. بنابرین می توان نتیجه گرفت که آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب صفت ( پنهان ) دختران پایه پنجم و ششم مؤثر است. با توجه به اینکه اسپیلبرگر اضطراب صفت را آمادگی فرد برای مضطرب شدن در مواقع تهدید میداند ، به نظر میرسد که در این پژوهش آموزش مادران در غیر تهدید آمیز بودن و رخدادی طبیعی توصیف کردن تغییرات جسمی و روانی دوره بلوغ در کاهش اضطراب صفت ( پنهان ) نوجوانان مؤثر بوده است.
فرضیه فرعی دوم :
آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب حالت ( آشکار ) دختران پایه پنجم و ششم مؤثر است.
مطابق یافته های پژوهش در جدول ۱۲-۴- نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری با و سطح معناداری ۰۰۱/۰ تفاوت معناداری را بین دو گروه در سطح ۹۹ درصد اطمینان نشان میدهد. (P>0.05). میانگین تعدیل شده این متغیر در گروه آزمایش ۰۸/۳۱ و در گروه کنترل ۳۸/۴۵ بوده است که میانگین گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل بوده است بنابرین می توان نتیجه گرفت آموزش مؤلفه های تربیت جنسی در کاهش اضطراب آشکار دختران پاسۀ پنجم و ششم مؤثر بوده است. اسپیلبرگر اضطراب حالت ( آشکار ) را گونه ای هیجان همراه با ترس از قرار گرفتن در موقعیتی خاص و در مواجهه با رویدادی جدید معرفی میکند. با توجه به اینکه مادران این پژوهش آموزش دیدند که تغییرات دوره بلوغ را با ایجاد ارتباط صمیمانه برای دخترانشان توضیح دهند و از نگرانی های آن ها در مورد اتفاقات این دوره بکاهند ، به نظر میرسد این ارتباط باعث کاهش نگرانی و ترس نوجوانان شده و در کاهش اضطراب حالت ( آشکار) آن ها مؤثر بوده است.
نتیجه گیری
بحران دوره بلوغ از چالش های مهم رشدی افراد است و یکی از شاخصه های این دوره ، بلوغ جنسی میباشد. بر طبق تحقیقات انجام شده میزان اضطراب نوجوانان در این دوره به نحو معناداری افزایش پیدا میکند . یکی از موارد مؤثر در ایجاد اضطراب در این سنین تغییرات ناشی از بلوغ جنسی است که دارای ابعاد جسمی و روانی متفاوتی است. در بسیاری از تحقیقات به اهمیت عملکرد خانواده بر رشد نوجوان اشاره شده است و ارتباط والدین و نوجوان به عنوان عاملی تاثیر گذار در کاهش آسیب های بالقوه در دوره بلوغ مورد تأیید قرار گرفته است. در بسیاری از تحقیقات ارتباط معناداری بین میزان گفتگوی والدین و نوجوانان به ویژه مادران و دختران و کاهش رفتارهای جنسی مخاطره آمیز یافت شده است . بنابرین با توجه نتایج این پژوهش به نظر میرسد با در نظر گرفتن اهمیت بلوغ جنسی و تاثیر آن در ایجاد اضطراب در نوجوانان ، آموزش صحیح تغییرات این دوره به دختران نوجوان توسط مادران میتواند در کاهش آسیب های آن به ویژه کاهش اضطراب ، تاثیر گذار باشد. در این پژوهش محقق با در نظر گرفتن ملاکهای فرهنگی و هنجارهای اجتماعی کشورمان به آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران پرداخت تا میزان اثر بخشی این آموزش ها بر اضطراب دختران را ارزیابی کند و نتایجی یه شرح حاصل شد:
-
- آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب دختران تاثیر داشته و باعث کاهش میزان اضطراب آن ها شد.
-
- آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب پنهان دختران تاثیر داشته و باعث کاهش میزان اضطراب پنهان آن ها شد.
- آموزش مؤلفه های تربیت جنسی به مادران بر اضطراب آشکار دختران تاثیر داشته و باعث کاهش میزان اضطراب آشکار آن ها شد.
محدودیت های پژوهش
تنها محدودیت محقق در این پژوهش حضور نامنظم بعضی مادران گروه آزمایش در جلسات آموزشی بود.
پیشنهادات پژوهش
پیشنهادهای این پژوهش در دو مقوله به شرح زیر است.
الف) پیشنهادات پژوهشی:
-
- . تدوین بسته های آموزشی متناسب با خود دانش آموزان و بررسی اثربخشی آن بر اضطراب و سایر مؤلفه های روانشناختی دوره بلوغ در آن ها.
-
- اجرای پژوهش حاضر در سایر مقاطع تحصیلی، که به موجب آن قدرت تعمیم نتایج افزایش پیدا کند.
-
- پژوهش حاضر در جامعه دانش آموزان پسر و پدران آن ها اجرا شود و نتایج بررسی شود.
- این پژوهش در شهرها و مناطق دیگر کشور اجرا شود و نتایج به دست آمده، مورد مقایسه قرارگیرد.
ب)پیشنهاد کاربردی:
۱٫ برنامه ی جامعی در جهت توجه به رشد جنسی نوجوانان و آموزش مؤلفه های تربیت جنسی توسط اداره آموزش و پرورش تدوین و در مدارس اجرا شود.
۲٫ با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود برنامه آموزش والدین در برنامه های آموزشی مدارس و آموزش و پرورش گنجانده شود .
۳٫ بروشورها و کتابچه هایی در مراکز مشاوره آموزش و پرورش تهیه شده و توسط مدارس در دسترس والدین قرار گیرد تا باعث افزایش آگاهی والدین و بهبود کیفیت سبک های تربیتی آن ها و کاهش آسیب های دوره بلوغ در نوجوانان شود
۴٫ رسانه و صدا و سیما نیز میتوانند با توجه به اهمیت این موضوع برنامه هایی را در جهت آموزش و افزایش آگاهی خانواده ها تهیه و پخش کنند .
منابع :
-
- ابراهیمی هرستانی، اصغر؛ مهرام، بهروز؛ لیاقتدار، محمدجواد.(۱۳۹۴).واکاوی برنامه درسی مغفول برای تربیت جنسی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی تحصیلی.پژوهش در برنامه درسی.دوم،هفدهم.۲۶-۴۰٫