جدول شماره (۱۳-۴) خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در مؤلفه بهبود نقشها
منبع متغیر
مجموعمجذورات
درجهآزادی
میانگینمجذورات
نسبتF
سطحمعنیداریP
ضرایبeta
کوواریانس(پیشآزمون)
۷۲۰/۲۱
۱
۷۲۰/۲۱
۱۴۳/۴
۰۵۱/۰
۱۲۵/۰
گروه
۸۶۹/۴۸
۱
۸۶۸/۴۸
۳۲۲/۹
۰۰۵/۰
۲۴۳/۰
خطا
۰۳۰/۱۵۲
۲۹
۲۴۲/۵
کل
۰۰۰/۲۰۱۴۰
۳۲
همان گونه که در جدول شماره ۱۳- ۴ مشاهده میگردد نسبت F برای گروه آزمایش و کنترل برابر با ۳۲۲/۹ است و در سطح p≥ ./۰۰۵ از لحاظ آماری معنیدار میباشد. بنابرین فرض صفر رد و این سؤال پژوهش تأیید میگردد. لازم به توضیح است که اندازه اثر برای گروه برابر با ۲۴۳/۰ =eta است. این موضوع نشان میدهد که در حدود ۳/۲۴% واریانس افزایش بهبود نقشهای در زوجین اختصاصاً تحت تأثیر اعمال شیوه آزمایش (آموزش مهارتهای ارتباطی) بوده است و مقایسه میانگین ها در هر دو گروه مشخص میکند که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد.
فرضیه فرعی سوم: آموزش مهارت های ارتباطی بر کارایی خانواده در ارتباط خانوادگی تاثیر گذار است.
جدول شماره ۱۴-۴ نتایج حاصل از بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح عامل (گروه آزمایشی و گواه) در مؤلفه ارتباط خانوادگی را نشان میدهد.
جدول شماره (۱۴- ۴)خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح عامل(گروه آزمایش و گواه) در مؤلفه ارتباط خانوادگی
منبع متغیر
مجموع مجذورات
درجهآزادی
میانگینمجذورات
نسبت F
سطحمعنیداریP
گروه پیش آزمون
۶۰۵/۱۳
۱
۶۰۵/۱۳
۱۹۳/۲
۱۵/۰
خطا
۶۷۸/۱۷۳
۲۸
۲۰۳/۶
کل
۰۰۰/۱۳۰۲۳
۳۲
بررسی نتایج جدول شماره ۱۴-۴ نشان میدهد که میان شیبها در سطوح عامل تفاوت معنیداری وجود ندارد. بنابرین فرض همگنی شیبها کاملاً محقق است. نسبت F حاصل از این تحلیل برابر با ۱۹۳/۲ در سطح ۱۵/۰ P<از لحاظ آماری معنیدار نیست. در ادامه به منظور بررسی فرضیه فرعی سوم پژوهش، تحلیل کوواریانس را با کنترل متغیر پیش آزمون پی میگیریم.
جدول شماره (۱۵-۴) خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در مؤلفه ارتباط خانوادگی
منبع متغیر
مجموعمجذورات
درجهآزادی
میانگینمجذورات
نسبتF
سطحمعنیداریP
ضرایبeta
کوواریانس(پیشآزمون)
۶۵۴/۰
۱
۶۵۴/۰
۱۰۱/۰
۷۵۳/۰
۰۳/۰
گروه
۷۴۳/۷۱
۱
۷۴۳/۷۱
۱۰۹/۱۱
۰۰۲/۰
۲۷۷/۰
خطا
۲۸۳/۱۸۷
۲۹
۴۵۸/۶
کل
۰۰۰/۱۳۰۲۳
۳۲
همان گونه که در جدول شماره ۱۵-۴ مشاهده میگردد نسبت F برای گروه آزمایش و کنترل برابر با ۱۰۹/۱۱ است و در سطح≥./۰۰۲ p از لحاظ آماری معنیدار میباشد. بنابرین فرض صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میگردد. لازم به توضیح است که اندازه اثر برای گروه برابر با ۲۷۷/۰ =eta است. این موضوع نشان میدهد که در حدود ۷/۲۷% واریانس افزایش ارتباط خانوادگی زوجین اختصاصاً از طریق اعمال متغیر مستقل (آموزش مهارتهای ارتباطی) بوده است. همچنین با مقایسه میانگین در هر دو گروه مشخص میشود تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد.
فرضیه فرعی چهارم: آموزش مهارت های ارتباطی بر کارایی خانواده در همراهی عاطفی تاثیر گذار است.
جدول شماره ۱۶-۴ نتایج حاصل از بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح عامل (گروه آزمایشی و گواه) از همراهی عاطفی را نشان میدهد.
جدول شماره (۱۶- ۴) خلاصه نتایج بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح عامل(گروه آزمایش و گواه) در همراهی عاطفی
منبع متغیر
مجموعمجذورات
درجهآزادی
میانگینمجذورات
نسبتF
سطحمعنیداریP
گروه پیش آزمون
۳۱۷/۳
۱
۳۱۷/۳
۸۰۳/۰
۳۷۸/۰
خطا
۷۱۱/۱۱۵
۲۸
۱۳۳/۴
کل
۰۰۰/۱۱۷۴۴
۳۲
بررسی نتایج جدول شماره ۱۶-۴ نشان میدهد که میان شیبها در سطوح عامل تفاوت معنیداری وجود ندارد. بنابرین فرض همگنی شیبها کاملاً محقق است. نسبت F حاصل از این تحلیل برابر با ۸۰۳/. در سطح ۳۷۸/۰ P<از لحاظ آماری معنیدار نیست. در ادامه به منظور بررسی فرضیه فرعی چهارم پژوهش، تحلیل کوواریانس را با کنترل متغیر پیش آزمون پی میگیریم.
جدول شماره (۱۷-۴) خلاصه نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نمره پیش آزمون و پس آزمون در همراهی عاطفی
منبع متغیر
مجموعمجذورات
درجهآزادی
میانگینمجذورات
نسبتF
سطحمعنیداریP
ضرایبeta
کوواریانس(پیشآزمون)
۷۹۲/۲۲
۱
۷۹۲/۲۲
۵۹۷/۵
۰۲۵/۰
۱۶۲/۰
گروه
۷۱۰/۴۶
۱
۷۱۰/۴۶
۳۸۱/۱۱
۰۰۲/۰
۲۸۲/۰
خطا
۰۲۸/۱۱۹
۲۹
۱۰۴/۴
کل
۰۰۰/۱۱۷۴۴
۳۲
همان گونه که در جدول شماره ۱۷-۴ مشاهده میگردد نسبت F برای گروه آزمایش و کنترل برابر با ۳۸۲/۱۱ است و در سطح≥ ./۰۰۲ p از لحاظ آماری معنیدار میباشد. بنابرین فرض صفر رد و فرضیه پژوهش تأیید میگردد. لازم به توضیح است که اندازه اثر برای گروه برابر با ۲۸۲/۰ =eta است. این موضوع نشان میدهد که در حدود ۲/۲۸% واریانس افزایش همراهی عاطفی زوجین اختصاصاً از طریق اعمال شیوه آزمایش (آموزش مهارتهای ارتباطی) بوده است و این بیانگر تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و کنترل است.
فرضیه فرعی پنجم: آموزش مهارت های ارتباطی بر کارایی خانواده در آمیزش عاطفی تاثیر گذار است.
جدول شماره ۱۸-۴ نتایج حاصل از بررسی فرض همگنی شیبهای نمرههای پیش آزمون و پس آزمون در سطوح عامل (گروه آزمایشی و گواه) از آمیزش عاطفی را نشان میدهد.